• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 14 آذر 1400
کد مطلب : 147284
+
-

رئیس‌کل بیمه مرکزی خودروهای سواری خسارت‌آفرین را معرفی کرد

شاخ به شاخ پراید با صنعت بیمه

ضریب خسارت خودروی بارکش در ایران 116درصد، پراید 111درصد و خودروهای کار شامل اتوبوس، ون و مینی‌بوس 110درصد است

بیمه
شاخ به شاخ پراید با صنعت بیمه

به این آمارها دقت کنید؛ ضریب خسارت خودروی بارکش در ایران 116درصد، اتوکار (خودروهای با ظرفیت بیش از 6سرنشین) 110درصد، سواری 79درصد و پراید، پیکان و سپند 111درصد است. این آماری است که رئیس‌کل بیمه مرکزی در همایش بیمه و توسعه اعلام کرد و هشدار داد: در بخش بیمه شخص ثالث ضریب خسارت به بالای 100درصد رسیده که نگران‌کننده است.

دلایل رشد خسارت خودروهای ناامن
غلامرضا سلیمانی در پاسخ به پرسش همشهری درباره دلیل اصلی رشد خسارت خودروهایی نظیر پراید تأکید کرد: وقتی کیفیت و استحکام یک خودرو بالا نباشد و افرادی که با این خودروها رانندگی می‌کنند، مقررات را جدی نگیرند، میزان خسارت بالاتر می‌رود و به همین دلیل شاهد رشد نگران‌کننده ضریب خسارت در خودروهای یادشده هستیم و ضرورت دارد تا به افزایش کیفیت این خودروها توجه ویژه‌ای صورت پذیرد. او افزود: ارزان بودن یک خودرو نباید بهانه‌ای برای کیفیت آنها باشد و حتما باید فرآیند ارتقای کیفیت خودروها اصلاح شود. رئیس‌کل بیمه مرکزی تأکید کرد: از طرف دیگر خودروهایی که کیفیت پایین‌تری دارند، ریسک بالاتری دارند و باید حق بیمه این خودروها افزایش پیدا کند،                                                                                                                                            اما قانون می‌گوید برای خودروهای ارزان‌قیمت به‌ویژه پراید حتی درصدی تخفیف هم برای بیمه‌گذاران لحاظ شود، اما بیمه مرکزی و صنعت بیمه با این کار مخالف است زیرا وقتی کیفیت یک خودرو پایین و ضریب خسارت آن بالاست باید حق بیمه بیشتری بپردازد.
در سراسر جهان حق بیمه خودروهای قدیمی و یا خودروهای دارای کیفیت پایین باید پرداخته شود تا اندازه‌ای که برای بیمه‌گذار یا دارنده خودرو‌های یادشده صرفه اقتصادی نداشته باشد و قیمت یا حق بیمه یک خودروی بی‌کیفیت از قیمت خودرو هم بیشتر خواهد شد.

رشد خسارت بیمه درمان
سلیمانی درباره دلیل رشد خسارت در رشته بیمه درمان هم به همشهری گفت: در سال گذشته تعرفه‌های درمانی 40درصد در 2مرحله افزایش پیدا کرد و برای سال آینده هم پیش‌بینی شده که 28درصد تعرفه‌ها افزایش یابد و نتیجه آن افزایش هزینه‌های درمانی است؛ چنانچه سرانه درمان پایین و تعرفه درمان افزایش یابد، ضریب خسارت افزایش می‌یابد و این نه‌تنها خبر بد برای بیمه‌گران، بلکه برای بیمه‌شدگان هم خبری نامطلوب است، زیرا خدماتی که به افراد بیمه‌شده پرداخت می‌شود، کاهش می‌یابد و به این ترتیب مردم آسیب می‌بینند، به همین دلیل هم باید تعرفه‌ها به‌صورت منطقی افزایش یابد و متناسب با آن سرانه حق بیمه درمان هم افزایش یابد.
او تأکید کرد: از شرکت‌های بیمه خواسته شده در هنگام پذیرش ریسک بیمه درمان، مولفه‌های اثرگذار بر خسارت پرداختی ازجمله میزان تعرفه‌های درمانی و پزشکی و همچنین سرانه دریافتی را درنظر بگیرند تا از انجام تعهدات خود برآیند. سکاندار بیمه مرکزی با اشاره به ضریب خسارت 82.3درصدی صنعت بیمه در سال گذشته اعلام کرد: ضریب خسارت ترکیبی به 100درصد رسیده که بسیار نگران‌کننده است و عملا صنعت بیمه از محل عملیات بیمه‌گری سود نمی‌کند.
او تأکید کرد: ضریب خسارت درمان تکمیلی در ۸‌ماه امسال به ۹۶درصد رسیده و این یعنی تعرفه‌ها که افزایش می‌یابد فشار زیادی به صنعت بیمه وارد می‌شود و در نتیجه مجبوریم بابت خدمات از مردم پول بیشتری دریافت کنیم. رئیس‌کل بیمه مرکزی تأکید کرد: در ۸‌ماه امسال ۶۹هزار میلیارد تومان حق بیمه صادر شده که نسبت به سال گذشته ۴۳درصد رشد داشته و ۳۲هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شده و واقعیت این است که هنوز صنعت بیمه جایگاه واقعی خود را در اقتصاد ایران پیدا نکرده است.
او با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۵۰هزار میلیارد تومانی صنعت بیمه در بخش‌های مختلف گفت: با وجود خروج شرکت‌های بیمه خارجی در زمان اعمال تحریم‌ها، با این حال اکنون ۵۰۰میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را شرکت‌های بیمه ایرانی بیمه کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید