• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 14 آذر 1400
کد مطلب : 147229
+
-

میز خبر/ به زیر 12ساله‌ها واکسن کرونا نزنید

  روز گذشته رئیس‌جمهوری تأکید کرد تا وقتی کار پژوهشی و علمی دقیقی در زمینه تزریق واکسن به کودکان زیر 12سال انجام نشده، نباید به آنها واکسن زده شود. دولت به‌عنوان مجری قطعا از امور مشکوک و تجربه نشده، در بخش‌های مختلف به‌ویژه حوزه سلامت و اقتصاد پرهیز خواهد کرد. به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی که دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا صحبت می‌کرد، در ادامه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حساسیت در رعایت کردن آنها تأکید کرد و گفت: «کنترل تردد از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی و جدیت در اعمال قرنطینه برای موارد مشکوک اهمیت زیادی دارد و همچنین باید بر بازگشایی مدارس، ادارات و کسب‌وکارها و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، نظارت دقیقی انجام شود.» او در ادامه با تأکید بر اینکه نباید کمبود واکسن در کشور وجود داشته باشد، گفت: «با توجه به افزایش تولید واکسن داخلی و تامین واکسن‌های وارداتی پیش‌بینی‌های لازم انجام شود تا حتی با تزریق دوز سوم، کمبودی در این زمینه در کشور وجود نداشته باشد.» رئیسی در ادامه با اشاره به کمبود پزشک متخصص در شهرستان‌ها، افزود: «مقرر شده کارگروهی از موافقان و مخالفان افزایش جذب پزشک، مشکلات موجود در این  زمینه ازجمله توزیع ناعادلانه پزشک در سطح کشور را بررسی و پیشنهاد های کارشناسی خود را برای تصمیم‌گیری نهایی به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند.»

از فردا واکسینه‌نشده‌ها   جریمه می‌شوند

   براساس اعلام رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی از فردا، واکسینه‌نشده‌ها جریمه می‌شوند. براساس اعلام رضا نفیسی به ایسنا، در سیستم کنترل هوشمند کرونا که از 15آذر (فردا) اجرا می‌شود، محدودیت و جریمه برای افرادی که واکسینه نشده‌اند در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال می‌شود، اما افراد مبتلا حتی اجازه سفرهای درون‌شهری با خودروهای شخصی خودشان را هم ندارند. او ادامه داد: «اگر سویه جدید کرونا در کشور شیوع و گسترش پیدا کند، مسلما محدودیت‌های کرونایی درباره سفرهای داخلی تغییر خواهد کرد و سختگیرانه‌تر می‌شود. اساسا سیستم هوشمند کنترل کرونا بر همین مبنا عمل می‌کند.» به‌گفته نفیسی، پروتکل‌های بهداشتی که پیش از این برای شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی اجرایی می‌شد، تغییری نکرده، اما هوشمند شده و برای افراد واکسینه نشده و مبتلا اجرایی می‌شود. او افزود: «افرادی که در شرایط کرونایی قرار گرفتند و پاسخ تست کرونای آنها مثبت شده است، پروتکل‌ها سختگیرانه‌تر از افراد واکسینه‌نشده‌ برایشان اجرایی می‌شود؛ به‌گونه‌ای اجازه خروج از منزل حتی با خودروهای شخصی را هم ندارند و باید در قرنطینه بمانند و در سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری جریمه خواهند شد.»

انتقاد از موافقان افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی
رئیس سازمان نظام‌پزشکی در پیامی توییتری از برخی پیگیری‌ها برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌ها انتقاد کرد. محمدرئیس‌زاده در این پیام توییتری نوشت: «مسئولان محترمی که با جدیت پیگیر افزایش بی‌رویه ظرفیت رشته پزشکی هستید، لطفا قبل از اینکه دلیل مخالفت صاحب‌نظران جامعه پزشکی را در تضاد منافع جست‌وجو کنید به 2مطلب توجه داشته باشید؛  ورودی‌های این طرح 8سال بعد وارد چرخه کاری می‌شوند و به سن بزرگواران جامعه پزشکی مخالف این طرح عنایت کنید. ارائه خدمات درمانی، یک بسته‌ به هم پیوسته است که پزشک تنها یک جز آن است.
افزایش بی‌رویه ظرفیت، کمبود سایر اجزای آن را حل نخواهد کرد. مثلا آیا کمبود دارو با افزایش داروسازان حل خواهد شد؟ افزایش ظرفیت نامتوازن با رشد سایر الزامات سلامت مردم را به خطر خواهد انداخت.»

تست‌های کرونا اومیکرون را به راحتی شناسایی می‌کنند
رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم با اعلام اینکه تست‌‌های موجود کرونا این سویه را به راحتی شناسایی می‌کنند، گفت: «تست کرونای افرادی که به سویه اومیکرون مبتلا هستند هیچ تفاوتی با گونه های دیگر کرونا ندارد و قابل شناسایی است.» بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، شروین شکوهی، با بیان این‌که واکسن زدن به معنی کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیست، گفت:« افزایش آمار مبتلایان در کشورهای اروپایی با وجود تزریق دو نوبت واکسن، نشان از این دارد که همچنان باید رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ماسک‌زدن، شستن مداوم دست‌ها و خودداری از تردد‌های غیرضروری، در دستور کار باشد.» این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، خواستار افزایش ظرفیت مراقبت‌های بهداشتی برای مقابله با اومیکرون شد و هشدار داد:« اگر ماسک نزنید و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنید، واکسن‌ها بی‌اثر خواهند بود و همچنان کرونا با ما می‌ماند.» بر اساس اعلام او، واکسن‌ها علیه کرونا درصد زیادی از مرگ‌ها را کاهش می‌دهد اما این ادعا که برخی عنوان می‌کنند مرگ‌ها کاهش یافته و قطعا در صورت ابتلا مشکلی به وجود نمی‌آید، استدلال منطقی نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید