• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 13 آذر 1400
کد مطلب : 147196
+
-

بنت؛ تاریخ‌ساز موسیقی

بنت؛ تاریخ‌ساز موسیقی

شهنام صفاجو
 تونی بنت 95ساله یکی از چهره‌های تاریخ‌ساز دنیای موسیقی است. او امسال با آلبوم «عشق برای فروش» (Love for Sale) رکورد جهانی مسن‌ترین خواننده‌ای که آلبوم جدیدی منتشر کرده را در گینس شکست و سپس نامزد جوایز سالانه گرمی در 5شاخه بهترین آلبوم سال، ضبط، آهنگ فیت، آلبوم پاپ سنتی و موزیک‌ویدئو شد. به این ترتیب بنت به دومین نامزد مسن تاریخ جوایز گرمی هم بدل شد. نفر اول «پین تاپ پرکینز» پیانیست سبک بلوز است که در 97سالگی، با آلبوم Joined at the Hip  موفق به کسب جایزه بهترین آلبوم بلوز و نشان یک عمر دستاورد گرمی شده بود. البته تونی بنت تاکنون 20جایزه گرمی به‌دست آورده که نخستین آن برای معروف‌ترین اثرش «من قلبم را در سانفرانسیسکو جا گذاشتم»
(‌I Left My Heart in San Francisco) بوده که در سال1963 اجرا شده است. او 10سال پیش و با انتشار آهنگ بدن و روح (Body and Soul) نیز به‌عنوان مسن‌ترین هنرمند در قید حیات راه‌یافته به صدر جدول بهترین‌های بیلبورد، معرفی شده بود. دیدگاه شخصی و هنری این خواننده جاز در طول زندگی طولانی‌اش، تعهد به تعالی و اصرار بر کیفیت کار، با تمجید از فضایل و ارزش‌های اخلاقی بوده است. بنت هرگز ریشه‌های خود را فراموش نکرده و همیشه در تلاش بوده تا به دیگران این امید را بدهد که می‌توانند به رویاهای خود برسند. داستان زندگی این هنرمند، در فداکاری و تعهد و شجاعت خلاصه می‌شود.
بنت همچنین به‌عنوان یک نقاش با امضای نام اصلی خود «آنتونی بندتو» تابلوهایی نقاشی کرده که نگاه او از قاب پنجره به بیرون را نشان می‌دهد. تونی بنت در ‌ماه آگوست2021 در تالار موسیقی رادیوسیتی فاش کرد که به بیماری آلزایمر مبتلا شده و این می‌تواند آخرین اجرای او باشد. خواننده 95ساله با وجود این بیماری در این کنسرت همه آهنگ‌های معروف خود ازجمله با من به ‌ماه پرواز کن (Fly Me to the Moon) را با همان حس و عشق همیشگی اجرا کرد و با چشم‌های پر از اشک حضار بدرقه شد.  بنت در فواصل اجراهای خود، به‌نظر می‌رسید گاهی اوقات نمی‌داند کجاست و در اطرافش چه می‌گذرد؛ اما با وجود این، لحظه‌ای را از دست نداد و سعی کرد تا همان خود همیشگی‌اش باشد؛ هنرمندی افسانه‌ای که موسیقی در او ریشه دوانده و روی صحنه، اسیر لایه‌های پر از تلخی، خستگی و فراموشی آلزایمر نشده است. این یک تراژدی نیست؛ چون همه‌چیز می‌تواند تغییر کند و هنوز هم شما قوی و باشکوه باشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید