• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 13 آذر 1400
کد مطلب : 147181
+
-

سربلندی تهران در آزمون باران

لایروبی مسیل‌ها، به‌کارگیری ماشین‌آلات جدید و تکمیل بخش زیادی از کانال‌های هدایت آب‌های سطحی، باعث شده تا پایتخت با مشکل قابل‌توجهی از نظر سیلاب و آبگرفتگی روبه‌رو نباشد

شهری
سربلندی تهران در آزمون باران

ماشین‌آلات جدید لایروبی شهرداری تأثیر خودشان را به‌خوبی نشان دادند تا تهران از آزمون بارندگی عصر به بعد پنجشنبه، سربلند بیرون بیاید؛ 5ماشینی که2 هفته‌ای است در پایتخت به‌کار گرفته شده‌اند و در آینده نزدیک نیز 14ماشین دیگر هم به عملیات لایروبی مسیل‌ها وارد می‌شوند. به گزاش همشهری، چرخه هدایت آب‌های سطحی و سیلاب‌های شهری تهران روزبه‌روز تکمیل‌تر می‌شود. اینگونه آبگرفتگی‌های معابر هم به حداقل می‌رسد. البته که بخشی از آبگرفتگی‌ها در خیابان‌ها و کوچه‌ها به واسطه بارش شدید باران می‌تواند طبیعی باشد. صدالبته که پنجشنبه گذشته هم شدت باران به‌قدری زیاد نبود که انتظار جاری‌شدن سیلاب در نقاطی از شهر را داشته باشیم اما به هرحال گزارش خاصی از آبگرفتگی‌ مخابره نشده و شواهد نشان می‌داد که مسیل‌ها و نهرهای شهر جریان روانی داشتند.
با این اوصاف، اگر دیروز جمعه هم سری به مسیل منوچهری در شرق تهران یا کانال‌های بزرگ روددره‌هایی مثل ولنجک، دربند و درکه می‌زدید، به‌طور حتم با صحنه‌‌ای زیبا از حضور پرندگان در حاشیه آنها و جریان خروشان آب مواجه می‌شدید. به هرحال، باد و باران، آلودگی‌های پایتخت را پس از یک‌هفته کنار زد تا هم آسمان آبی شود، هم شهروندان نفسی چاق کنند و هم با وجود کانال‌ها و روددره‌های لایروبی‌شده، تصاویری زیبا بعد از روزهای خاکستری، خاطره شوند. اگرچه نکته اینجاست که همچنان در مسیل‌ها و کانال‌های شهری، حجم انبوهی از زباله‌های خشک پلاستیکی ریخته می‌‌شود؛ تا جایی که آمار نشان می‌دهد روزانه 500تن پسماند از داخل نهرها و مسیل‌ها بیرون کشیده می‌شود. با این وجود‌ نیروهای شهرداری هفته‌ای 3بار کانال‌ها را لایروبی می‌کنند تا در فصل بارش، مشکل‌ حادی پیش نیاید.

اقداماتی که برای لایروبی کانال‌ها‌ انجام می‌گیرد
  3بار در هفته لایروبی می‌شوند
   به‌طور مستمر بخش‌ زیادی از آنها پایش می‌شوند
   19ماشین جدید (جنتکس) لایروبی را انجام می‌دهند
   با 80کامیون، زباله از انهار جمع‌آوری می‌شود
   10هزار نیروی کارگری فعال می‌شوند
   هر یک از 124ناحیه شهرداری با 2دستگاه پمپ، کار تخلیه آب از کانال‌ها را انجام می‌دهند

آمادگی در برابر بارش باران و برف
   ۳۴۰ دستگاه ماشین برف‌روب در مناطق ۲۲‌گانه پایتخت به حالت آماده‌باش درآمده‌اند
   40دستگاه ماشین برف‌روب امسال به تجهیزات اضافه شده‌اند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید