• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 13 آذر 1400
کد مطلب : 147134
+
-

بازار سهام در انتظار لایحه بودجه

گمانه‌زنی درباره لایحه بودجه سال بعد منجر به انفعال سهامداران شده است

همزمان با نزدیک شدن به زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس معاملات بازار سهام نیز تحت‌تأثیر گمانه‌زنی‌ها در مورد ارقام لایحه بودجه قرار گرفته است و اطلاعات موجود نشان می‌دهد، سهامداران دیدگاه چندان مثبتی نسبت به لایحه بودجه سال بعد ندارند؛ این در حالی است که روز گذشته رئیس سازمان بورس تأکید کرد گمانه‌زنی‌هایی که در مورد اعداد و ارقام لایحه بودجه سال بعد انجام‌شده دقیق نیست.
به ‌گزارش همشهری، هر سال همزمان با نزدیک شدن به فصل بودجه در آذرماه، گمانه‌زنی‌ها در مورد اعداد و ارقام لایحه بودجه در بازار سرمایه افزایش می‌یابد. این به ‌دلیل آن است که اعداد و ارقام لایحه بودجه تأثیر عمیقی بر عملکرد شرکت‌ها و صنایع بورس دارد و هر نوع تغییر و تحول در لایحه بودجه می‌تواند بازار سهام را تحت‌ تأثیر قرار دهد.
در چنین شرایطی در ظرف 10روز گذشته گمانه‌زنی در مورد لایحه بودجه سال بعد نوعی انفعال در سهامداران ایجاد کرده و منجر به کاهش ارزش معاملات شده است. این به این دلیل است که سهامداران به این نتیجه رسیده‌اند که لایحه بودجه سال بعد در صورت تأیید از سوی مجلس اثر منفی بر بازار سهام دارد و در نتیجه تا اعلام وصول لایحه از سوی مجلس و تعیین‌تکلیف آن دست نگه داشته‌اند. با این حال به‌نظر می‌رسد در صورتی که لایحه بودجه سال بعد این هفته به مجلس ارائه شود برخی از ابهام‌های موجود در بازار سهام رفع شود.

گمانه‌زنی در مورد لایحه بودجه
به‌طورکلی میزان درآمد‌های دولت، نرخ ارز، میزان انتشار اوراق بدهی و کسری بودجه و برنامه‌های دولتی برای رشد تولید ازجمله مسائلی ا‌ست که توجه سهامداران را به‌خود جلب می‌کند با این حال مهم‌ترین موضوعی که سهامداران در متن لایحه بودجه به آن توجه می‌کنند عمدتا مربوط به قیمت‌گذاری کالا و مواد اولیه صنایعی است که می‌تواند نحوه درآمد‌زایی و سود شرکت‌ها را تحت ‌تأثیر قرار دهد بر همین اساس ظرف روز‌های گذشته گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد اعداد و ارقام پیش‌نویس لایحه بودجه در بازار سرمایه انجام شده است که مهم‌ترین آنها افزایش نرخ خوراک گاز تحویلی به صنایع فلزی و افزایش بهره مالکانه معادن است که تغییرات آن می‌تواند ارزش سهام گروه معادن و فلزات که ازجمله بزرگ‌ترین و اثرگذار‌ترین صنایع بورس هستند را تحت‌ تأثیر قرار دهد.
آنطور که دولت در پیش‌نویس لایحه بودجه1401 پیشنهاد کرده قرار است نرخ گاز تحویلی به صنعت فولاد با صنعت پتروشیمی برابر شود و از 1234تومان به 4100تومان برسد. هم‌اکنون برای تولید هر تن فولاد 400هزار تومان گاز مصرف می‌شود که اگر ارقام پیشنهادی در پیش‌نویس لایحه بودجه به تصویب مجلس برسد این میزان به بیش از یک‌میلیون تومان افزایش خواهد یافت. تحلیلگران بر این باورند که این افزایش نرخ نمی‌تواند حاشیه سود این صنعت را چندان تحت‌ تأثیر قرار دهد؛ با این حال سهامداران بر این باورند که در صورت اعمال چنین نرخ‌هایی هزینه تمام‌شده تولید هر تن فولاد افزایش یابد و این موضوع اثرات ملموسی بر کاهش حاشیه سود تولیدکننده‌های فولاد بر جای خواهد گذاشت چراکه دولت عموما با افزایش نرخ فولاد مقاومت می‌کند. ولید هلالات یک تحلیلگر بنیادی بازار سرمایه اما توضیح می‌دهد که این افزایش نرخ اثر چندان ملموسی ندارد و افزایش قیمت گاز در بدبینانه‌ترین حالت هزینه تولید هر تن فولاد را 800هزار تومان افزایش می‌دهد.
موضوع دیگری که در پیش‌نویس لایحه بودجه بازار سهام را ظرف روزهای گذشته تحت‌ تأثیر قرار داده است بحث افزایش نرخ بهره مالکانه معادن است. درپیش‌نویس لایحه بودجه1401 سازمان برنامه و بودجه درآمد حقوق دولتی معادن را به 40هزار میلیارد تومان افزایش داده که 4برابر میزان تعریف‌شده در بودجه1400 است. سهامداران بر این باورند که این افزایش بهره مالکانه و حقوق دولتی منجر به کاهش درآمد شرکت‌های این گروه می‌شود با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند که با توجه به افزایش قیمت دلار و رشد قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی رشد سالانه نرخ بهره مالکانه معادن طبیعی است. سهامداران اما این روز‌ها نسبت به تحولات آینده خوش‌بین نیستند و اعتقاد دارند، ارقام لایحه بودجه سال بعد به نفع بورس عمل نخواهد کرد.
حسن کاظم‌زاده یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بازار فعلی به اخبار منفی وزن بیشتری می‌دهد. در واقع اخبار مثبت بی‌اهمیت شده‌اند اما اخبار منفی با جان و دل قبول می‌شود. به‌گفته او علاوه‌بر گمانه‌زنی‌ها در رابطه با نرخ گاز فولادسازها و حقوق دولتی و بهره مالکانه، این هفته اخبار بیشتری از پیش‌نویس بودجه به بازار مخابره خواهد شد اما به‌نظر می‌رسد پیش‌نویس بودجه از منظر شرکت‌های بزرگ چندان خوشایند نباشد. او تأکید می‌کند: از طرف دیگر بحث افزایش نرخ ارز نیمایی نیز مطرح است اما در صورت افزایش نرخ دلار آزاد ممکن است توجه بازار به کلی از این اخبار منفی دور شود.

گمانی‌زنی‌ها دقیق نیست
با توجه به افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد لایحه بودجه سال بعد و اثرات منفی‌ای که این موضوع بر بازار سرمایه داشته است، روز گذشته رئیس سازمان بورس نیز در این‌باره توضیح داد و گفت: امسال هم مانند سال‌های قبل مسائل مربوط به بودجه سال بعد توسط فعالان بازار رصد شده و گمانه‌زنی‌ها در مورد لایحه بودجه روی معاملات بورس تأثیر گذاشته است، اما واقعیت این است که گمانه‌زنی‌ها دقیق نیست و زمان زیادی تا تصویب بودجه در مجلس باقی مانده است.
مجید عشقی افزود: اعداد و ارقام مطرح‌شده دقیق نیست و با قاطعیت عرض می‌کنم که با دولت و مجلس رایزنی کرده‌ایم تا تصمیماتی که در نهایت گرفته خواهد شد، به نفع سرمایه‌گذاران و سهامداران باشد چراکه نوسانات زیاد در این اعداد و ارقام بودجه‌ای باعث می‌شود وضعیت شرکت‌ها متلاطم شود.
رئیس سازمان بورس افزود: درخصوص بعضی از ارقام بودجه مثل قیمت خوراک یا حقوق معادن باید بگویم که این اعداد به‌صورت فرمولی تعیین می‌شوند و در طول زمان به واسطه نوسانات قیمت جهانی و آیتم‌های مختلف تغییر می‌کند و طبیعتا فروش شرکت‌ها نیز متناسب با همین اعداد تغییر می‌کند. به‌گفته او تغییرات انجام‌شده در لایحه بودجه تأثیر چندانی در سودآوری نهایی شرکت‌ها ندارد و بعضا باعث افزایش سودآوری شرکت‌ها می‌شود. او درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی نیز گفت: در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تصمیم جدیدی گرفته نخواهد شد، اما در بحث سوخت پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفته که چون جداول بودجه هنوز منتشر نشده است، پیگیر هستیم که این تصمیمات به سودآوری شرکت‌ها آسیبی وارد نکند.
وی افزود: عاملی که باعث شده است بازار با کمبود خریدار مواجه شود وجود برخی ابهامات در آن است، اما به سهامداران اطمینان می‌دهیم روند سودآوری شرکت‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت و با توجه به رویکرد و تصمیمات اخیر دولت، این روند سودآوری تا پایان سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. به‌گفته عشقی، سهامدار حق دارد نگران باشد چرا که ابهام، اعتماد سرمایه‌گذار را از بین می‌برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید