• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147076
+
-

دستورالعمل تعمیر موبایل در خانه

اپل امکان تعمیر گوشی را با در اختیار قرار دادن قطعات لازم تا سال آینده میلادی برای مشتریان فراهم می‌کند

سخت افزار
دستورالعمل تعمیر موبایل در خانه

شرکت اپل به‌تازگی اعلام کرده که با فراهم کردن بعضی قطعات در سال آینده میلادی، مشتریان می‌توانند گوشی‌های خود را تعمیر کنند. به این ترتیب ممکن است کمپین‌های «حق تعمیر» پیروز شوند، هرچند احتمالا چنین کاری برای همه آسان نخواهد بود. خود اپل هم تأکید کرده که این سرویس جدید، چندان به‌کار کسانی که صرفا علاقه‌مند به تعمیرات هستند نمی‌آید، بلکه بیشتر مناسب تکنسین‌هایی است که از دانش و تجربه تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی برخوردارند. با این حال، در این متن می‌توانید با برخی از نکات که برای تعمیر گوشی‌ها لازم است تا حدودی آشنا شوید.
همانطور که از نام دستگاه تفنگ چسب حرارتی پیداست، هنگام تعمیر صفحه نمایش آیفون، باید مراقب این دستگاه باشید. اگر گوشی شما بیش از حد گرم شود، قبل از اینکه صفحه نمایش ترک خورده را جدا کنید، به قطعات داخل آن آسیب وارد خواهید کرد. نکته بعدی هم این است که به یاد داشته باشید، هر پیچ مربوط به کدام قسمت است.
اول از همه، باید از عینک محافظ و یک جفت دستکش لاتکس برای محافظت از خود در برابر شیشه صفحه نمایش شکسته استفاده کنید. تجهیزات مهم دیگری هم نیاز دارید: 3پیچ گوشتی مختلف، تشک مغناطیسی، یک تفنگ حرارتی برای شل کردن چسبی که صفحه نمایش را به تلفن متصل می‌کند و قطعات پلاستیکی شبیه پلکتروم برای بیرون آوردن قطعات. پلکتروم ابزار کوچکی است که برای نواختن سازهای زهی استفاده می‌شود و در زبان فارسی به آن زخمه می‌گویند.
به گزارش گاردین، برای یک تکنسین خوب فرایند کار حدود 20دقیقه طول می‌کشد، اما برای یک فرد آماتور ممکن است همین کار حتی با نظارت یک تکنسین کارکشته، چیزی حدود یک ساعت زمان ببرد.
هنگامی که به بخش داخلی گوشی دست یافتید، باید پیچ‌های بیشتری را باز کنید تا اتصال‌ها که صفحه نمایش را به بدنه اصلی گوشی متصل می‌کند و همچنین سنسور Face ID را جدا کنید. سپس این فرایند معکوس می‌شود. یعنی اتصال‌ها را باید دوباره به صفحه جدید وصل کنید، پیچ‌ها را به همان شکل ببندید و صفحه جدید را در جای خود فشار دهید تا محکم شود. پیش از آن بهتر است دکمه روشن/خاموش را برای چک کردن صحت کار فشار دهید.

تلاش برای تعمیر
جنید سید31ساله و برادرش جواد 33ساله دانش و تجربه تعمیر آیفون را دارند. آنها یک مرکز تعمیرات در مرکز لندن را اداره می‌کنند. این دو برادر تمام تلاش خود را می‌کنند تا تلفن‌ها سر از سطل زباله در نیاورند.
سید از جنبش «حق تعمیر» که از تولیدکنندگان می‌خواهد قطعات و کتابچه‌های راهنمای تعمیر گوشی، تبلت و لپ‌تاپ را به مردم ارائه دهند، حمایت می‌کند.
سید می‌گوید: «ما همه تلاش خود را برای تعمیر هر دستگاهی انجام دهیم تا از تولید زباله‌های الکترونیکی جلوگیری شود. ما همیشه سعی می‌کنیم قطعه‌ای را تعمیر یا تعویض کنیم، اما اگر نتوانیم، آنها را بازیافت می‌کنیم. زیرا آنها نباید راهی محل‌های دفن زباله شوند.»
براساس یک نظرسنجی که توسط کمپین‌های حق تعمیر در پروژهRestart  انجام شده است، 78درصد از بزرگسالان بریتانیایی خواهان دسترسی به تعمیرگاه‌های مشابه و دستورالعمل‌های تعمیر هستند.
جنید می‌گوید: «تعمیرات کار آسانی است. با این حال، به این علت که نخستین بار است که این کار را انجام می‌دهید، پیچیده به‌نظر می‌رسد.» در سال آینده، دارندگان آیفون می‌توانند خودشان متوجه این موضوع شوند.

جزئیات کار
برای اینکه بتوانید صفحه نمایش شکسته یک آیفون 12را تعویض کنید، این مراحل را طی کنید.
1- زیر نور یک چراغ مطالعه، یک صفحه مغناطیسی قرار دهید تا هم پیچ‌ها گم نشوند و هم شناسایی و ترتیب آنها آسان‌تر باشد. پیچ‌های روی صفحه را می‌توانید با یک خودکار علامت بزنید. باز هم تأکید می‌شود  از عینک محافظ و دستکش لاتکس استفاده کنید.
2- کنار درگاه شارژ 2پیچ وجود دارد که باید آنها را بیرون بیاورید. این پیچ‌ها به اتصال صفحه نمایش به گوشی کمک می‌کنند.
3- صفحه نمایش را زیر یک تفنگ حرارتی که با یک پایه ثابت شده و دمای آن بین 50 تا 60درجه سانتی‌گراد است، نگه دارید تا چسبی که صفحه را به گوشی متصل می‌کند، شل شود. سپس با استفاده از یک مکنده یا اصطلاحا چسبونک، صفحه را از گوشی جدا کنید.
4-صفحه را با زخمه از مکنده جدا کنید، شیلدهای اتصال دهنده‌ها(صفحه نمایش لمسی، بک‌لایت و دوربین جلو) را باز و کانکتورها را جدا کنید.
5- سنسور Face ID را با باز کردن 4پیچ از صفحه نمایش شکسته جدا و سپس با استفاده از تفنگ حرارتی، چسبی که تا حدی آن را نگه داشته، گرم کنید. حالا وقت جدا کردن صفحه است.
6- اکنون این فرایند را به‌صورت معکوس انجام دهید. این کار با اتصال مجدد سنسور Face ID شروع می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید