• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147029
+
-

طعم خوش دسرهای میوه‌ای

طعم خوش دسرهای میوه‌ای

سحر غفوری

آشپزی یکی از تجربه‌های لذتبخش و مهارت‌های مفرح زندگی است که برای همگان کاربرد دارد. حتی اگر یک‌بار هم آشپزی کرده باشید، لذت آن را حتما چشیده‌اید. البته آموزش آشپزی نیز به همین میزان جذاب است. «ملیحه رمضانخانی»، یکی از آشپزهای مجربی است که با وجود داشتن 2فرزند و مشغله‌های فرزندداری، از پا ننشسته و همچنان قدرتمند به آزمون و خطا در حوزه آشپزی مشغول است. گاهی هم دختر ۵‌ساله‌اش حلما را با خود همراه می‌کند تا او هم در کسب تجربه‌های جدید سهیم باشد. این سرآشپز جوان پس از رسیدن به یک ثبات علمی در رشته آشپزی، تصمیم گرفت تا در فضای مجازی صفحه‌ای
را افتتاح کرده و تجربیات کسب‌شده‌اش را با دیگران و دوستداران هنر آشپزی به اشتراک بگذارد. با ما همراه باشید تا ۳دسر میوه‌ای متناسب با فصل پاییز را آموزش ببینیم.


دسر کدو‌حلوایی
کدو حلوایی از میوه‌های پاییزی و زمستانه مقوی و پرخاصیتی است که به شکل‌های مختلف می‌توان آن را سرو کرد. رنگ نارنجی و پاییزی کدو‌حلوایی باعث می‌شود تا این میوه به‌عنوان اصلی‌ترین و مقوی‌ترین دسر فصل پاییز انتخاب شود. از خواص این میوه می‌توان به خاصیت ضد‌سنگ ادراری، مدر بودن و ممانعت از تشکیل برخی کریستال‌ها در کلیه‌های سنگ‌ساز اشاره کرد. ضد‌پیری، سلامت پوست، درمان آکنه، کاهش حملات آسم، بهبود سیستم ایمنی، کاهش خطر بیماری‌های قلبی، ضد‌کرم، ضد‌سرطان به‌ویژه سرطان پروستات، کمک به کاهش وزن، جلوگیری از زخم معده و کاهش استرس از دیگر خاصیت‌های این میوه است. حالا که با خواص آن آشنا شدید، دست به‌کار شوید و این دسر خوشمزه را تهیه کنید.

مواد لازم
  کدو‌حلوایی: یک عدد متوسط
  شکر: نصف لیوان
  آب: نصف لیوان
  چوب دارچین: یک تکه
  زعفران دم‌کرده: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  هل شکسته: ۳ عدد
  کره: به میزان لازم
  گلاب: یک‌سوم لیوان
  انواع مغزها و بستنی: به دلخواه

طرز تهیه
در ابتدا کره را در تابه گذاشته و با حرارت کم آب کنید تا به خوبی کف تابه را پوشش دهد. سپس پوست کدو‌حلوایی را بریده و به اندازه دلخواه قطعه‌قطعه کنید. پس از خرد کردن کدو‌حلوایی آنها را در کره که از قبل در تابه آب کرده‌اید کمی سرخ کنید تا ظاهری لذیذ به‌خود بگیرد. سپس آب و شکر را در لیوان مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید تا شکر در آب حل شود. حالا مخلوط آب و شکر را در تابه ریخته و به کدو‌حلوایی‌ها اضافه کنید. پس از آن هل و چوب دارچین را نیز به مخلوط کدو‌حلوایی و آب و شکر بیفزایید تا عطر و طعم بی‌نظیری به آن بدهد. در حدود چند دقیقه اجازه دهید تا مواد روی حرارت ملایم پخته شوند. در انتها نیز گلاب و زعفران دم‌کرده را به موادتان اضافه کنید تا یک سس کارامل مانند حاصل شود. در انتها می‌توانید این خوراک را با بستنی یا انواع مغز سرو کنید.


مربای «به»
فصل پاییز، فصل «به» این میوه بهشتی و پرخاصیت است. حیف است که این فصل بگذرد و از این میوه پرمنفعت استفاده‌های لازم را نبرد. پس تا فرصت هست از این میوه خوش عطر و طعم، خوراکی‌های خوشمزه ازجمله مربا تهیه کنید.

مواد لازم
  به: یک کیلو
  آب: ۷ لیوان
  شکر: دو‌و‌نیم پیمانه
  آبلیمو: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه
در ابتدا تمامی «به»‌ها را شسته و آنها را به‌طور کامل پوست بکنید. سپس هسته‌ها را از میان آن درآورده و کنار بگذارید. در ادامه به شما خواهیم گفت که هسته‌های «به» چه خاصیتی دارند. سپس برای آماده‌سازی اولیه مربا تمامی «به»‌ها را خرد کرده و در قابلمه مسی بریزید و روی شعله قرار‌دهید. سپس ۷ لیوان آب به آن اضافه کرده و به‌مدت نیم‌ساعت آنها را بپزید. برای اینکه مربای‌تان به خوبی لعاب بیندازد حتماً چند دانه از هسته‌های «به» را به موادتان بیفزایید. دقت کنید که شعله حتماً کم باشد تا موجب سوختن و ته گرفتن مربا و شکر نشود. در قابلمه را گذاشته و پس از یک‌ساعت دم‌کنی را روی آن قرار دهید. پس از گذشت این زمان برای بار دوم تا ۴ساعت به مواد مربا استراحت دهید تا قوام بیاید و رنگ آن نیز تغییر کند. پس از سپری شدن این زمان یک‌قاشق آبلیموی تازه را به مواد مربا افزوده و به خوبی هم بزنید. افزودن آبلیمو به مواد مربا سبب می‌شود تا مربا شکرک نزده و به قوت خود باقی بماند. در آخر نیز یک شب تا صبح اجازه دهید تا مواد مربا در قابلمه باقی مانده و به خوبی خود را بگیرد. سپس می‌توانید از آن استفاده کنید.

راز قرمز شدن مربای «به»
برای اینکه «به» شما خوش‌رنگ و قرمز شود، باید بعد از ۳۰دقیقه پخت، یک دم‌کنی تمیز روی در قابلمه قرار دهید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید. در ادامه یک شعله‌پخش‌کن زیر قابلمه قرار داده و اجازه دهید مربا با حرارت بسیار کم به‌مدت یک تا 2ساعت بپزد. اگر در این مدت آب مربای شما کم و غلیظ شد، می‌تواند به آن آب‌جوش اضافه کنید.
درمان گلودرد با هسته «به»
همانطور که اشاره کردیم برای تهیه مربا یا هر خوراکی از «به»، حواستان باشد که دانه‌های آن را دور نریزید؛ زیرا این دانه‌ها برای درمان گلودرد معجزه می‌کنند. زمانی که گلودرد داشتید هسته‌های «به» را داخل لیوانی بریزید و کمی آب‌جوش روی آن بریزید و به‌مدت یک‌ساعت کنار بگذارید تا مایع ژله‌ای به‌دست بیاید و آن را بخورید. این مایع ژله‌ای تسکین‌دهنده‌ای بسیار عالی برای گلودرد است.


دسر سیب ژله‌ای
سیب از آن دست میوه‌هایی است که در تمامی دسرها یا کیک‌ها قابل‌استفاده است و عطر و طعم بی‌نظیری به دسر شما خواهد بخشید. این دسر که دستور بسیار ساده‌ای دارد، به راحتی قابل‌پخت بوده و در کمترین زمان ممکن آماده می‌شود. اگر دوست دارید اعضای خانواده به‌ویژه کودکان را غافلگیر کنید، این دسر خوشمزه و متفاوت را تهیه کنید.

مواد لازم
  سیب: به تعداد دلخواه
  پودر ژله: یک الی ۲بسته
  بستنی: به دلخواه
  آب جوش: ۳ لیوان

طرز تهیه
در ابتدا برای آماده‌سازی ژله، لیوان آب جوش را با یک بسته پودر ژله مخلوط کرده و در ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید. در همین حین سیب‌ها را شسته و آنها را به‌طور کامل پوست بکنید. برای قشنگی کار، بهتر است شکل گرد سیب را حفظ کنید. سپس به آرامی آنها را داخل مایع ژله بیندازید و دقت کنید که به خوبی در آب غوطه‌ور شوند تا رنگ ژله را به‌خود بگیرند. در حدود ۴۵ دقیقه سیب‌ها را درون ژله حرارت دهید. دقت داشته باشید که حرارت زیر قابلمه را به هیچ عنوان زیاد نکنید زیرا حرارت زیاد موجب له شدن و به‌اصطلاح وا‌رفتن سیب‌ها می‌شود. پس از اتمام این زمان، آنها را از داخل ظرف ژله‌ای خارج کرده و داخل ظرف دیگری قرار دهید. سپس باقیمانده ژله را که غلیظ است در ظرفی ریخته و در یخچال قرار دهید تا مانند روال ژله خودش را بگیرد. در انتها پس از اینکه ژله به‌صورت کامل سفت شد به همراه سیب‌های رنگ گرفته آن را سرو کنید. پیشنهاد می‌کنیم در کنار این دسر ژله‌ای از مزه خوب بستنی نیز استفاده کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید