• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147028
+
-

پیشنهادهای وی‍‍ژه هفته

رسم زمونه

البته هر کجای ایران که باشید و حتی اگر یک ایرانی باشید و هر کجای دنیای که باشید، وقتی که قطعه «رسم زمونه» را گوش می‌سپارید، می‌توانید با آن ارتباط بگیرید؛ اما در اصل باید این قطعه را هم نوعی قطعه تهرانی بدانیم یا اینکه دست‌کم خاطرات یک تهرانی اصیل در تهران نسبتاً قدیمی، در شکل‌گیری آن تأثیر زیادی داشته. او این قطعه معروف را، وقتی خواند که ویرانه‌های خانه بزرگشان در چهارراه عزیزخان تهران را مشاهده می‌کرد که خراب شده بود و بعدها روی این ویرانه‌ها یک آپارتمان بزرگ ساختند. دلش گرفت و چنین قطعه‌ای را ساخت و برای هر کسی که خواند، دید که حسابی اثرگذار از آب درآمده است. او درست پیش‌بینی کرده بود؛ این قطعه معروف رسول نجفیان و یکی از ترانه‌های تهرانی‌های قدیمی شد.

طهران قدیم

مگر می‌شود از قطعه‌های مرتبط با تهران قدیم صحبت کرد و یادی از مرحوم مرتضی احمدی نکرد؟ این کار اصلاً شدنی نیست. شاید بشود او را در کنار افرادی چون جعفر شهری و ...، جزو کسانی دانست که هویت تهران قدیم را زنده نگه‌داشتند. احمدی در این آلبوم، سعی کرده است قطعه‌های مرتبط با تهران قدیم را بازخوانی و ضربی‌خوانی کند؛ با آن صدای خاص خودش که اصلاً وقتی می‌شنویم، ناخودآگاه یاد قدیم‌های پایتخت می‌افتیم. نویسنده کتاب‌هایی چون «فرهنگ بر و بچه‌های ترون: کلمه‌های ویژه، واژه‌ها، اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های تهرانی» و «پرسه در احوالات ترون و ترونیا»، از همان واژه‌های تهرانی اصیل سعی کرده در این قطعه‌ها استفاده کند و بپرسد که گاهی در گاراژ دل را باز بکنم یا نه و درباره «ماشین مش‌مندلی» بخواند و ... .

اینجا تهرونه

اجازه بدهید یک موزیک انتقادی هم معرفی کنیم که درباره تهران تولید شده است؛ قطعه‌ای که رضا یزدانی خوانده و روزبه بمانی هم ترانه‌اش را سروده است. رضا یزدانی به‌واسطه همکاری با مسعود کیمیایی در فیلم‌های او، قطعه‌های شهری زیادی در مورد تهران و ... خوانده است. در ترانه این قطعه آمده است:«اینجا تهرونه، شهر خوشبختی، شهر شام و ناهار آماده/واسه کوچ کرده‌ها، این شهر گوشه گوشه‌اش، سعادت‌آباده/اینجا تهرونه، شهر خوشبختی، شهر دربند شهر آزادی/معنی اختلافو، می‌فهمی وقتی، بالای برج میلادی...» البته یزدانی با توجه به اینکه یک خواننده اجتماعی محسوب می‌شود، در این قطعه سعی کرده از وضعیت گسترش شهر و برج‌سازی‌ها و سخت شدن زندگی در کلانشهری به‌نام تهران، در قالب این قطعه بخواند.

بازی‌ و  کتاب

این کتاب‌ها قرار است که به کودکان شما، هم مطالعه را یاد بدهند و هم بازی کردن را. در واقع این مجموعه 10‌جلدی، قرار است که به معرفی بازی‌های ساده و خلاقانه در محیط خانه بپردازد؛ بازی‌هایی که اساسا در خانه قابلیت انجام دارند. کتاب‌ها را نشر پی‌نما منتشر کرده است که فعالیت‌هایش را در زمینه کتاب کودک و نوجوان شروع کرده. شعرهای این مجموعه را مریم اسلامی سروده و تصویرگری‌اش نیز با پریسا اکبری‌شهرکی بوده. شعرهای کوتاه و ریتمیک این مجموعه در قالب بازی‌های مختلفی مثل بازی با وسایل خانه، بازی با شکل‌ها، بازی با لوازمی که در آشپزخانه هستند و ... می‌تواند هم بچه‌ها را سرگرم کند و هم باعث پرورش خلاقیت در آنها شود. 

هیولای من گم شده

اگر برای گروه سنی نوجوانان 9 تا 12سال دنبال کتاب مناسبی می‌گردید، چرا به «هیولای من گم شده» فکر نمی‌کنید؟ این داستان بلند را مرضیه فعله‌گری نگاشته و رضا مکتبی هم آن را تصویرگری کرده و توسط انتشارات قصه و داستان به بازار آمده است. کتاب، درباره یک شاگرد ریزاندام کلاس پنجمی است که توسط هم‌کلاسی‌هایش طرد می‌شود؛ چرا که جثه کوچکی داشته و او را زیاد داخل رفاقت‌ها و بازی‌های‌شان نمی‌کنند. درسا حتی به جشن تولدهای دوستان خودش هم دعوت نمی‌شود اما هر طور شده به یکی از این جشن‌ها می‌رود و در آن‌جا تصمیم می‌گیرد که از همه آنها انتقام بگیرد. به همین دلیل دست به کار خطرناکی می‌زند. جالب این‌که در پشت جلد کتاب بارکدی هست که خواننده‌ها می‌توانند با اسکن آن به نسخه صوتی کتاب هم دسترسی پیدا کنند و معرفی ویدئویی آن را ببینند. 

ناتمام

پیریانکا چوپرا، از بازیگران مطرح هندی است که حالا کتاب سرگذشت‌ او در ایران با ترجمه زهرا ارنواز و توسط نشر کوله‌پشتی راهی بازارها شده است. زندگی این چهره شناخته شده هندی، 2بخش هندی و آمریکایی دارد و در این کتاب شاهدیم که چطور او سعی کرده است با این دو فرهنگ کنار آمده و توانایی‌هایش را به منصه‌ظهور برساند. او که تا نوجوانی در آمریکا بوده، به محض بازگشت به هند خوش درخشیده و توانسته است برای حرفه بازیگری‌اش در سطح جهانی برنامه‌ریزی کند. او خیلی صادقانه همه چالش‌هایی که در این مسیر داشته است با خوانندگان خودش در میان می‌گذارد و آنها را در این موفقیت خود شریک می‌کند. او در این کتاب از بازیگری تا تهیه‌کنندگی و ... را توصیف می‌کند و همچنین از نقاط‌عطف زندگی خودش می‌گوید.

قصه‌گویی با نقاشی

اشتباه نکنید، قرار نیست که شما کتاب‌های داستان را که کلی نقش و نگار و تصویر دارد بردارید و شروع کنید به قصه تعریف کردن. در این ایده، شما قرار است که با کشیدن نقاشی، قصه‌ای را تعریف کنید. نقاشی شما تعریفی ندارد؟ قطعا فرزندان شما هم دنبال این نیستند که یک داوینچی و ونگوگ را ملاقات کنند؛ همین نقش و نگارهای ساده را می‌توانید تمرین کنید و با کنار هم قرار دادن‌شان، داستان بسازید. شک نکنید بچه‌های زیر 5سال با این قصه‌گویی‌ها خیلی سرگرم می‌شوند. اگر هم حال و حوصله دارید، کمی نقاشی‌شان را تقویت کنید تا بتوانید صحنه‌های کامل‌تری را طراحی کنید. اصل این قضیه، داستانگویی است و تعریف کردن داستان‌های هدفمند که بچه‌ها از این طریق بتوانند به پیام‌هایی برسند.

بازی مزرعه نانو

با یک بازی موبایلی و مدیریتی راحت هستید؟ در بازی «مزرعه نانو» که برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده است، شما باید به عنوان یک بازیکن مزرعه‌ای برای خودتان بسازید اما همه هدف شما صرفا ساخت این مزرعه نیست بلکه باید آن را توسعه هم بدهید. این‌چنین است که بازی مرحله به مرحله پیش می‌رود و شما با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید و باید آنها را رفع کنید. رکورد شما در پایان مراحل مختلف هم البته قابل‌توجه است. در این بازی شما باید مواد اولیه را تهیه کنید و خط تولید راه بیندازید و سپس با همین مواد اولیه محصولات مختلف درست کنید و آنها را به فروش رسانده و پول به دست آورید. با این پول باید مزرعه، تجهیزات و کارخانه‌تان را گسترش بدهید.

نفس‌کش

در تهران قدیم، افرادی در سطح شهر وجود داشتند که جاهل و بزن‌بهادر بودند. حالا بعضی از آنها ذاتا آدم‌های خوبی بودند و بعضی‌ها هم نه. این بازی قصد دارد که داستان یک جوان کم‌تجربه را تعریف کند که می‌خواهد انتقام خون پدرش را بگیرد. او نالوطی‌ها را به مبارزه دعوت می‌کند. البته غلام‌سیاه، در ابتدای امر سعی می‌کند که او را مربیگری کند تا به یک مبارز تمام‌عیار تبدیل شود. او هم همه اینها را یاد گرفته و به کارش ادامه می‌دهد. البته در این میان، می‌تواند از سلاح‌های جنگی مختلفی هم استفاده کند و در ازای پرداخت سبیل، آنها را خریداری کند. در این بازی شما از قابلیت‌های به کار رفته در بازی‌های مبارزه‌ای هم کمال استفاده را می‌توانید ببرید.

آخرین رقص

یکی از اعجوبه‌های بسکتبال جهان که به‌تازگی در سانحه‌‌ای درگذشته، کوبی برایانت بود. او با مرگ نابهنگام خود، دنیای ورزش را در شوک و بهت فرو برد. زندگی برایانت برای بسکتبالیست‌ها و همه ورزشکاران الهام‌بخش بود؛ مردی که مصداقی از قدرت اراده خالص بود. کوبی برایانت ابرستاره تیم لس‌آنجلس لیکرز بود که در 41سالگی و همراه با دخترش جیانا و جمعی از دوستانش در سانحه سقوط بالگرد شخصی‌اش درگذشت. برخی او را به‌واسطه دستاوردهایی که داشته، در کنار جردن و کریم عبدالجبار، جزو سه بازیکن برتر همه ادوار ورزش بسکتبال می‌دانند. جالب اینکه این اسطوره، با وجود بازیکنانی افسانه‌ای چون مجیک جانسون و شکیل اونیل در لیکرز، برترین بازیکن تاریخ این باشگاه هم هست. مستند چنین اعجوبه‌ای قطعا تماشا دارد.

آیورسن

برای همه عاشقان بسکتبال دنیا، NBA غایت آرزوهایی است که می‌توانند داشته باشند؛ اگر بازیکن باشند که به‌عنوان بازی در این لیگ و اگر تماشاگر باشند، تماشای یکی از این بازی‌ها از نزدیک. مستند «آیورسن» به کارگردانی زاتلا بیتی نیز، درباره یکی از بهترین‌های تاریخ NBA است؛ آلن آیورسن. این مستند درباره این بازیکن بی‌نظیر است. جالب اینکه کودکی و نوجوانی این بازیکن در آسیب‌های اجتماعی و همراه با رویدادهایی مرتبط با جرم و مواد‌مخدر گذشته و البته بزرگسالی او نیز با حضور درخشانش در لیگ بسکتبال آمریکا. او حتی به فینال این رقابت‌ها هم راه یافت. اگر دوست دارید یک مستند ورزشی همراه با داستان‌های اجتماعی نفس‌گیر را دنبال کنید، این مستند می‌تواند گزینه خوبی باشد.

رؤیاهای حلقه

یکی از بهترین مستندهای ورزشی که می‌توانید تماشا کنید، همین مستند است. این مستند، درباره 2نوجوان بسکتبالیست است که رؤیای بازی در لیگ NBA را دارند. این مستند را استیو جیمز ساخته است؛ و به‌خاطر مستند خوش ساخت خود نیز موفق شد اسکار بگیرد. البته این مستند صرفا درباره بسکتبال نیست؛ بلکه به بهانه بسکتبال، زیر پوست جامعه آمریکا رفته و تبعیض نژادی و همچنین مشکلات اقتصادی و اثرات اجتماعی این موارد را بررسی می‌کند. سازنده این مستند، برای اینکه بتواند یکی از بی‌نقص‌ترین مستندها را تهیه کند، 5سال با زندگی این دو نوجوان همراه بوده است. راجر ایبرت، معروف‌ترین منتقد آمریکایی نیز زمانی این مستند را بهترین سال خوانده بود. پس اگر از عاشقان بسکتبال و ورزش هستید، حتما به تماشای آن فکر کنید.

کتاب

  مسئولیت در سفر

هم‌اکنون گردشگری به یک صنعت تبدیل شده است و به‌دست آوردن اطلاعات کافی و نوع برخورد و تعامل با افرادی که قرار است با آنها در سفر ارتباط داشته باشیم از اهمیت بالایی برخوردار است. کتاب مسئولیت‌پذیری در صنعت گردشگری یکی از این کتاب‌هاست که می‌توانیم برای آشنایی با صنعت گردشگری از آن استفاده کنیم. این کتاب که توسط هارولد گودین به رشته تحریر درآمده به زبان انگلیسی نوشته شده است و نویسنده سعی دارد تا مخاطب را با گردشگری پایدار آشنا کند. درک گردشگری پایدار چالش بسیار بزرگی است که نویسنده سعی دارد تا با مثال‌های ملموسی که در متن کتاب گنجانیده است این مفاهیم را در ذهن خواننده تداعی کند.

مستند

  میخ‌های زمینی

کوه‌ها هم مانند دیگر عناصر تشکیل‌دهنده این کره خاکی از اهمیت بالایی برخوردارند. نقش این سرسخت‌های بلندمرتبه کمتر از جنگل و درخت و آب و باران در چرخه طبیعت سیاره زمین نیست و به همین علت به کوه‌ها لقب میخ‌های زمینی را داده‌اند. در لیست بهترین مستندهای گردشگری نام مستندی به چشم می‌خورد که رشته‌کوه‌های آمریکای جنوبی را روایت می‌کند.
Magical Andes نام مجموعه‌ای است که 5نفر در سرتاسر آمریکایی جنوبی در رابطه با پیوند کوه و آسمان و زمین در 6کشور آرژانتین، شیلی، بولیوی، پرو، اکوادور و کلمبیا تهیه کرده‌اند. شما در این مستند زیبا روایت‌های جالبی از ارتباط این 5نفر با یکدیگر می‌بینید که در نوع خود بسیار جالب توجه است.

کتاب

  مسئولیت در سفر

هم‌اکنون گردشگری به یک صنعت تبدیل شده است و به‌دست آوردن اطلاعات کافی و نوع برخورد و تعامل با افرادی که قرار است با آنها در سفر ارتباط داشته باشیم از اهمیت بالایی برخوردار است. کتاب مسئولیت‌پذیری در صنعت گردشگری یکی از این کتاب‌هاست که می‌توانیم برای آشنایی با صنعت گردشگری از آن استفاده کنیم. این کتاب که توسط هارولد گودین به رشته تحریر درآمده به زبان انگلیسی نوشته شده است و نویسنده سعی دارد تا مخاطب را با گردشگری پایدار آشنا کند. درک گردشگری پایدار چالش بسیار بزرگی است که نویسنده سعی دارد تا با مثال‌های ملموسی که در متن کتاب گنجانیده است این مفاهیم را در ذهن خواننده تداعی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید