• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 8 آذر 1400
کد مطلب : 146718
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ERw4m
+
-

تازه‌های نشر/ وقت رفتن

 
شاید بتوان «یوزف وینکلر» را «توماس برنهارتی» دیگر نامید. وینکلر نیز مانند برنهارت از خمودگی ذهن‌ها در محیط‌های روستای اتریش می‌نویسد و از ریاکاری آشکار و پنهان سیاسی که از دوران فاشیسم به‌ویژه در اذهان روستایی‌ها باقی مانده است. وقت رفتن، شرح‌حال دهقان‌زاده‌ای است که دوران کودکی‌اش در ملک و مزرعه پدری گذشته است، ملک‌ و مزرعه‌ای که او آن را جهانی بی‌زبان می‌نامد. در این جهان، محبت پدری سهم حیوانات مزرعه و خشونت سهم بچه‌هاست. آن دهقان‌زاده خود وینکلر است که در این اثر با زبانی کوبنده، با آمیزه‌ای از کفر و ایمان، آیین‌های کلیسای کاتولیک را نقد می‌کند. این رمان 160صفحه‌ای از سوی نشر ماهی به بهای 27هزار تومان منتشر شده است.

  کودتاهای ایران

کتاب «کودتاهای ایران» نوشته سهراب یزدانی، اثری است قابل‌تأمل درباره یک پدیده مدرن سیاسی در نیمه نخست قرن بیستم در ایران. کودتاهای ایران علاوه بر تمامی موارد پیش‌گفته به ما نشان می‌دهد که مصاف سیاسی در ایران پس از انقلاب مشروطه میان قدرتمندان و بی‌قدرتان، شکل مدرنی به‌خود گرفته و جامعه سیاسی ایران، هیچ‌گاه در زمان کودتاها خاموش و بی‌تکاپو نمانده؛ گرچه قدرت لازم را برای پس زدن اتحاد نیروهای خارجی و کودتاچیان داخلی نداشته است. نشر ماهی این کتاب تاریخی 440صفحه‌ای را به بهای 55هزار تومان منتشر کرده است.

  تاریخ‌نگاری فارسی 

کتاب «تاریخ‌نگاری‌فارسی» با در‌برگیری دوران سامانیان، غزنویان وسلجوقیان، نوشته «جولی اسکات میثمی» با ترجمه محمد دهقانی را نشر ماهی منتشر کرده است. پژوهش‌هایی که در حوزه تاریخ ایران پس از اسلام، به‌ویژه در نخستین ادوار آن (پیش از مغول)، صورت گرفته‌اند غالباً مبتنی بر منابع عربی بوده و پژوهشگران کمتر به منابع فارسی توجه نشان داده‌اند. در این کتاب، تاریخ‌نگاری فارسی و اهمیت آن در طول تقریباً سه قرن (قرن‌های دهم تا دوازدهم میلادی/چهارم تا ششم هجری قمری) به‌دقت بررسی و کوشش شده است تا علل پیدایش تاریخ‌نگاری فارسی و پیوند آن با تاریخ‌نگاری عربی و تاریخ‌نگاری در ایران پیش از اسلام مشخص شود. سبک و شیوه بیان، علت گزینش رویدادها، انگیزه مورخان، ممدوحان و مخاطبان آن‌ها، و نیز این نکته که مورخان فارسی‌زبان اصولاً درباره شایستگی زبان فارسی برای بیان موضوعات عالمانه چه نگرشی داشته‌اند از دیگر مباحث جذاب کتاب‌اند. جولی اسکات میثمی، استاد بازنشسته زبان فارسی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران در مؤسسه مطالعات شرقی آکسفورد است. نشر ماهی این کتاب 390صفحه‌ای را به بهای 55هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید