• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 7 آذر 1400
کد مطلب : 146622
+
-

گزارش میدانی همشهری از افزایش قیمت روغن موتور، انواع فیلتر و اجرت سرویس دوره‌ای خودروها

هزینه سرویس دوره‌ای خودرو 3برابر شد

خودرو
هزینه سرویس دوره‌ای خودرو 3برابر شد

 علی ابراهیمی- خبرنگار

بررسی هزینه تمام‌شده انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو در نیمه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال از رشد 3برابری قیمت این خدمات حکایت دارد. به گزارش همشهری، با فرا رسیدن فصول سرد سال، طبق روال همیشگی، تقاضا برای انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو، متناسب با شرایط آب و هوا نیز افزایش یافته است. استفاده از روغن موتور، فیلتر، لاستیک مناسب و آماده‌سازی‌ خودرو متناسب با سرمای هوا، امری ضروری است، اما امسال نسبت به پارسال برای دریافت این خدمات باید هزینه‌ای 3برابری را متحمل شوید.
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی از آن است که هزینه سرویس دوره‌ای زمستانه برای یک دستگاه خودروی پژو، شامل: تعویض روغن، فیلتر روغن و بنزین، مایعات و سیالات که در سال گذشته 350تا 400هزار تومان بود، اکنون به حدود یک میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین افزایش نرخ تورم، زمینه رشد نرخ دستمزد ارائه خدمات مرتبط با سرویس‌های دوره‌ای خودرو را در تعویض روغنی‌های سطح شهر فراهم کرده، به‌نحوی که هزینه آچارکشی ساده خودرو به حدود300هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت باتری برخی از خودروهای پرتقاضای سواری شامل انواع پراید و پژو از400 به 650هزار تومان و در خودروهای خارجی به 800 هزار تا بیش از یک میلیون تومان افزایش یافته است.

گرانی از روغن تا لاستیک و فیلتر
روند افزایش هزینه دریافت خدمات سرویس دوره‌ای خودرو از ابتدای سال جاری، با ارائه درخواست تولید‌کنندگان برای افزایش صددرصدی قیمت انواع روغن موتور آغاز شد. در ادامه تولید‌کنندگان داخلی، روغن درخواست افزایش 72تا 82درصدی قیمت روغن موتور را به اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و انواع فیلتر(روغن، بنزین و هواکش) ارائه کرده اند، اما در نهایت در تیر‌ماه امسال مجوز افزایش 41درصدی قیمت روغن موتور به تولید‌کنندگان ابلاغ شد؛ علاوه بر افزایش قیمت‌ها، مشکلات توزیع موجب شده تا اکنون کمبود روغن موتور به معضلی بزرگ بر سر راه انجام به موقع سرویس‌های زمستانه خودرو تبدیل شود. همزمان افت کیفی محصولات و افزایش عرضه روغن موتورهای تقلبی و بی‌کیفیت نیز مالکان خودروها را با خسارات زیادی مواجه کرده است. در بازار لاستیک نیز اگرچه سازمان حمایت با افزایش 15تا 30درصدی قیمت لاستیک خودروهای سبک از شهریور‌ماه امسال مخالفت کرده اما این مناقشه، زمینه رشد 10تا 15درصدی قیمت لاستیک خودرو را در بازار آزاد فراهم کرده است. پیش‌تر در آبان‌ماه سال گذشته نیز لاستیک خودرو افزایش 50درصدی قیمت را تجربه کرده بود. علاوه بر آن، قیمت انواع محلول‌های ضد‌یخ و ضد‌جوش، آب باتری، روغن گیربکس و شوینده‌های مورد استفاده در انواع خودروهای سواری نیز افزایش یافته، به‌نحوی که قیمت هر بطری یک لیتری مایع ضد‌یخ بنابر کیفیت و نوع برند به 60تا بیش از 100هزار تومان رسیده است.

عرضه قطره چکانی روغن موتور
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنجرگیران و فیلترسازان تهران در گفت‌وگو با همشهری، گرانی سرویس‌های دوره‌ای خودرو را ناشی از رشد قیمت مواداولیه تولید و افزایش نرخ اقلام مورد نیاز این صنف، مانند روغن موتور، فیلتر، لاستیک و سایر سیالات اعلام کرد و گفت: بازار لاستیک به‌دلیل تولید و توزیع مناسب در ثبات نسبی به سر می‌برد، اما نابسامانی اخیر در توزیع روغن موتور موجب کمبود و گرانی آن شده است.
داوود سعادتی‌نژاد افزود: شرایط فعلی موجب کمبود، عرضه قطره چکانی و فروش تحمیلی برخی از انواع روغن موتور به تعویض روغنی‌ها شده است. او با بیان اینکه کارخانه‌ها از عرضه روغن به تعویض روغنی‌ها خودداری می‌کنند، گفت: افت بیش از 30درصدی عرضه روغن موتور، موجب بروز مشکل در بازار شده است، مالکان خودروها به‌دلیل کمبود و گرانی به سمت استفاده از روغن‌های بی‌کیفیتی می‌روند که از استاندارد مناسب برخوردار نیستند.
سعادتی نژاد، در مورد وضعیت بازار فیلتر روغن، بنزین و هوا گفت: در زمینه فیلتر روغن 3تا 4کارخانه معتبر نیاز بازار را تامین می‌کنند، اما در مورد فیلتر هوا، متأسفانه شاهد تولید زیر پله‌ای و رشد عرضه اقلام بی‌کیفیت و غیراستاندارد در بازار هستیم. اگرچه 5کارخانه معتبر نیز محصولات خود را در این بازار عرضه می‌کنند اما قیمت کمتر فیلترهای هوای غیراستاندارد موجب اقبال برخی از مشتریان به خرید اینگونه اقلام شده است. او افزود: قبلا فیلتر هوا به‌صورت فله‌ای از طریق قاچاق وارد و در داخل بسته بندی و عرضه می‌شد، ولی اکنون جلوی عرضه این نوع فیلترهای بی‌کیفیت وارداتی گرفته شده است.

رشد هزینه تمام‌شده سرویس دوره‌ای
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنجرگیران و فیلترسازان تهران، افزایش 41درصدی قیمت روغن موتور را عامل اصلی رشد هزینه دریافت خدمات سرویس دوره‌ای خودرو دانست و افزود: علاوه بر آن قیمت انواع فیلتر روغن، بنزین و هوا نیز پارسال، 3مرتبه تا 30درصد افزایش یافت که در رشد هزینه تمام‌شده سرویس دوره‌ای خودرو مؤثر بوده است. سعادتی نژاد، از تثبیت نرخ دستمزد خدمات سرویس دوره‌ای خودرو خبر داد و گفت: خدمات این اتحادیه از سال 92از شمول قیمت‌گذاری خارج شد. اما در سال 96پیشکسوتان این صنف قیمت‌ها را تعدیل کردند، ولی پارسال هیأت عالی نظارت این نرخ‌ها را مجددا تصویب و ابلاغ کرد؛ بنابراین هنوز هیچ افزایش نرخی صورت نگرفته است. او افزود: نرخ دستمزد خدمات تعویض روغن افزایش نیافته اما از ابتدای امسال به‌طور متوسط قیمت اقلام کالایی و خدمات این صنف تا 3 برابر افزایش یافته است. وقتی نرخ روغن موتور از 50هزار به بیش از 100هزار تومان افزایش می‌یابد، رشد 2 تا 3 برابری قیمت سرویس دوره‌ای خودرو بر عهده صنف تعویض روغن نیست. سعادتی نژاد در مورد سهم فیلتر و روغن‌های تقلبی از بازار گفت: نمی‌توان درصد دقیقی را از سهم بازار این اقلام تعیین کرد اما عرضه روغن و فیلترهای تقلبی بیشتر در حاشیه شهرهای بزرگی مانند شهریار که دور از دسترس بازرسان است، صورت می‌گیرد.

سرویس خودرو در مراکز مجاز با فاکتور معتبر

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنجرگیران و فیلترسازان تهران انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو در مراکز دارای پروانه کسب و دریافت فاکتور رسمی برای کالاها و خدمات ارائه شده را راهکار برخورد با گرانفروشی این خدمات دانست و گفت: باید مشتریان برای انجام سرویس دوره‌ای به واحدهای صنفی دارای پروانه کسب مراجعه کنند و این واحدها نیز برای جلوگیری از عرضه روغن و فیلترهای تقلبی باید محصول پلمب شده را در حضور مشتری باز و استفاده کنند. او افزود: همچنین دریافت فاکتور رسمی و معتبر از اینگونه واحدها که در آن فهرست و نرخ کالاها و خدمات درج شده است، این امکان را برای پیگیری تخلفات احتمالی از طریق اتحادیه فراهم می‌کند. بازرسان اتحادیه، آماده دریافت شکایات مشتریان هستند و واحدهای صنفی مجاز باید پروانه کسب، نرخ خدمات و کد شناسه خود را در معرض دید مشتریان قرار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید