• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 7 آذر 1400
کد مطلب : 146524
+
-

جدید‌ترین امید اسکار

ریدلی اسکات از خانواده گوچی می‌گوید

گفت‌وگو
ریدلی اسکات از خانواده گوچی می‌گوید

«خانه گوچی» آخرین فیلم ریدلی اسکات است که در 24نوامبر(3آذر) اکران شد. این فیلم با اقتباس از کتاب «خانه گوچی: داستانی شورانگیز از قتل، جنون، فریبندگی و حرص و آز»اثر سارا فوردن ساخته شده است.خانه گوچی از پرستاره‌ترین فیلم‌های اسکات با بازی لیدی گاگا، آدام درایور، جارد لتو، سلما هایک و آل‌پاچینو است. جیانا اسکات(فاسیو) همسر ریدلی اسکات نیز از تهیه‌کنندگان این فیلم است. او در فیلم گلادیاتور نیز در نقش ماکسیما، همسر راسل کرو ایفای نقش کرده بود. براساس خلاصه‌ای که نیویورک‌تایمز از داستان این فیلم ارائه داده است: خانه گوچی داستان «پاتریسیا رجیانی(با بازی لیدی گاگا) و روابط عاشقانه و ازدواج وی با مائوریزیو گوچی و متعاقب آن ورود «رجیانی» به یکی از خاندان‌های اصلی گرداننده صنعت مد در ایتالیاست.مائوریزیو گوچی در گذر زمان میراث‌دار ثروت خانوادگی و مسئول اداره دارایی‌ها و کمپانی‌های تحت مالکیت خاندان گوچی می‌شود اما این کار به مذاق مائوریزیو خوش نمی‌آید و قدرت اصلی در این خاندان در دستان پدرش(با بازی جرمی ایرونز) و عمویش آلدو (با بازی آل پاچینو) است. اگر زنی مانند پاتریسیا که با خانواده گوچی نسبت نسبی ندارد، بخواهد در این خاندان ثروتمند قدرت و نفوذی به‌هم زند، چاره‌ای ندارد جز اینکه اعضای خانواده را بر سر اختلافاتشان به جان هم بیندازد. اما این مسئله گریبان او و همسرش مائوریزیو را نیز می‌گیرد و آنها به‌دلیل اختلاف رودرروی هم قرار می‌گیرند. عاقبت این تضادها به قتلی وحشتناک ختم می‌شود؛ قتلی که روند فروپاشی خاندان گوچی را تسریع می‌کند. پاتریسیا مدتی بعد از جدایی از مائوریزیو  جایگاه و مقام اجتماعی خود را از دست می‌دهد، در نتیجه پس از پیدا شدن جسد مائوریزیو در استخری از خون، پاتریسیا متهم به استخدام فردی جهت کشتن همسرش می‌شود و چند سالی را نیز به همین جرم در زندان سپری می‌کند.
خانه گوچی یکی از فیلم‌هایی است که در اسکار 2022از شانس بالایی برای دریافت جایزه در رشته بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن برخوردار است. ریدلی اسکات به‌تازگی گفت‌وگویی با ددلاین درباره فیلم خانه گوچی انجام داده که بخش‌های مهمی از آن در پی می‌آید.

قتل گوچی از زبان اسکات
ریدلی اسکات درباره دلایل احتمالی به قتل رسیدن مائوریزیو گوچی، می‌گوید:قتل مائوریزیو گوچی در آن زمان همه را در بهت فرو برد.قتل گوچی 6ماه پس از طلاق از همسرش پاتریسیا جیانی رخ داده بود، بنابراین در ابتدا همگان تصور می‌کردند که قتل مائوریزیو برنامه‌ریزی شده نبوده و تصادفی بوده است. اما از زمان طلاق تا زمان قتل، پاتریسیا جیانی مورد اذیت و آزار واقع شده بود و مائوریزیو همواره تلاش داشت از نفوذ وی در خانواده گوچی جلوگیری کند و او را نادیده بگیرد. این باعث شد که پاتریسیا به‌طور جدی‌تری به حل و فصل کردن این اختلافات از هر طریق ممکن فکر کند. هیچ‌کس نمی‌داند در آن زمان چه در ذهن او می‌گذشت. تنها چیزی که می‌دانیم این است که او قضاوتی ترسناک کرد و شیوه‌ای که برای حل و فصل مشکلات با همسرش برگزید، هم بسیار وحشتناک و دردناک بود. صرف ازدواج پاتریسیا با خاندان گوچی به این معنا نبود که وی تبدیل به فردی از خاندان گوچی شده باشد. بنابراین پاتریسیا به این نتیجه رسید که زنی است که هوشمندی و توانایی‌هایش نادیده گرفته شده است. شاید او از هوش اقتصادی برخوردار بود اما او هرچه بیشتر تلاش می‌کرد هوشمندی خود را به رخ بکشد، نتیجه عکس می‌داد و اعضای خاندان گوچی را به این نتیجه می‌رساند که او در حال دخالت در امور اقتصادی این خاندان است و از همین جا بود که اختلاف‌ها و رنجش‌ها شروع شد و شدت یافت، زمانی که رنجش و ناراحتی اوج بگیرد تبدیل به کینه می‌شود و این چیزی است که ما در فیلم نشان داده‌ایم.

هجویه یا فیلمی درباره یک قتل؟
ریدلی اسکات در پاسخ به این پرسش که چرا به جای اینکه با ایجاد ابهام در قاتل مائوریزیو، به فیلم جنبه رازآلود نداده و در فیلم خانه گوچی مستقیم و سر راست به پاتریسیا به‌عنوان آمر قتل وی اشاره کرده، می‌گوید: ما خارج از فیلمنامه و طرحی که برای ساخت فیلم داشتیم، عمل نکردیم، از همان اول هم قصد نداشتیم فیلمی رازآلود درباره قتل بسازیم. نمی‌خواستم فیلمی جنایی و مهیج وترسناک باشد چرا که در واقعیت نیز اینطور نبوده، من این فیلم را بیشتر به‌عنوان یک هجویه می‌بینم، هجویه‌ها نیز نمونه‌ای از این دست هستند. شخصیت اصلی فیلم «گوچی» بی‌شباهت به مدیسی یا لوکرسیا بورجا یا یکی از افراد خاندان بورجا نیست. خاندان گوچی نیز خاندانی است که در قرن بیستم توسط اعضای خود از درون نابود شد.تصور می‌کنم زمانی که پدری یک شرکت بزرگ را ایجاد می‌کند و با آن دورانی از موفقیت اقتصادی را تجربه می‌کند، نسل بعدی معمولا نمی‌تواند کمپانی را حفظ کند و آن را به زیر می‌کشد اما اگر همچنان سرمایه‌ای برای این کمپانی باقی‌مانده باشد، نسل سوم آن را از ورشکستگی نجات می‌دهد و دوباره به سودآوری می‌رسانند.البته این کلیات قضیه است که تصور می‌کنم عناصری از واقعیت نیز در آن وجود داشته باشد. آنچه این قضیه را برای صاحب کمپانی خطرناک می‌کند، داشتن فرزندانی ثروتمند است. اگر شما فرزند پدری ثروتمند باشید، باید قدر موقعیت‌هایی که پدر در اختیارتان قرار داده را بدانید. نباید فکر کنید چون پدر هوشمندی داشتید شما نیز نابغه هستید،  چرا که پدرها اغلب از صفر شروع می‌کنند درحالی‌که فرزندان هیچ‌گاه شاهد رنج و زحمت و سختی‌های آنان در این راه نبوده‌اند. اما فرزندان اغلب قدردان ثروتی که پدر در اختیارشان قرار داده نیستند و بنابراین نمی‌توانند میراث و دستاوردهای وی را به‌طور کامل حفظ کنند و بخش عمده آن‌چیزی که پدر به‌دست آورده را بر باد می‌دهند، می‌توان این را نیز یکی از دلایل فروپاشی درونی خاندان گوچی دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید