• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 3 آذر 1400
کد مطلب : 146409
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rk1r6
+
-

جشنواره تئاتر فجر حضوری می‌شود

دبیر جشنواره تئاتر فجر: جشنواره چهلم به شکل بین‌المللی از 10تا 20بهمن برگزار خواهد شد

جشنواره تئاتر فجر حضوری می‌شود

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

جشنواره چهلم تئاتر فجر قرار است به شکل بین‌المللی برگزار شود. برگزارکنندگان امیدوارند شرایط کرونا در 2‌ماه آینده بهتر شود تا بتوانند پذیرای حضور حداکثری گروه‌های نمایشی در بخش ملی و بین‌المللی باشند. جشنواره چهلم با 10روز تعویق برگزار می‌شود و به‌گفته دبیر جشنواره گروه‌های مختلف نمایشی بعد از 2سال متقاضی حضور در این دوره از جشنواره هستند.
حسین مسافرآستانه می‌گوید: «با توجه به وضعیت کنونی کرونا و اینکه تمام فعالیت‌ها از سر گرفته شده، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال به شکل حضوری برگزار می‌شود و در کنار اجراها در سالن‌های نمایش، پخش اجراهای آنلاین تئاترهای شرکت‌کننده در جشنواره را هم داریم.» دبیر این دوره از جشنواره امیدوار است که شرایط کرونا تا بهمن‌ماه تغییر نکند تا گروه‌های نمایشی در بخش‌های مختلف بتوانند با رعایت تمام پروتکل‌ها و واکسیناسیون کامل در جشنواره فجر چهلم حضور داشته باشند. مسافرآستانه می‌گوید: «تمام برنامه‌های جشنواره به شکل حضوری برنامه‌ریزی شده و با توجه به اعلام فراخوان و همچنین تعطیلی نیمه اول سال بسیاری از گروه‌های نمایشی خواستند که تاریخ برگزاری جشنواره به تعویق بیفتد تا بتوانند آثار خود را برای اجرا آماده کنند یا اینکه اجراهای عمومی خود را داشته باشند. با صحبت‌هایی که انجام شده تصمیم گرفتیم تاریخ برگزاری جشنواره 10روز عقب بیفتد. جشنواره از دهم تا بیستم بهمن‌ماه به شکل بین‌المللی برگزار خواهد شد.»
مدیر اسبق مرکز هنرهای نمایشی همچنین در پاسخ به این سؤال که استقبال گروه‌های نمایشی از جشنواره فجر امسال چگونه بوده؟ اضافه می‌کند: «خوشبختانه گروه‌های زیادی درخواست حضور در جشنواره امسال را دارند. تمام تلاش ما این است که بتوانیم با توجه به کیفیت آثار نمایشی و انتخاب آنها توسط اعضای شورا، گروه‌ها بتوانند اجرا داشته باشند. حدنصابی تعیین نکردیم و فرصت ارسال آثار در بخش صحنه‌ای همچنان وجود دارد.» وی در ادامه درباره سالن‌های میزبان جشنواره هم توضیح می‌دهد: «سالن‌های نمایشی چون ایرانشهر، تئاترشهر، مولوی و... میزبان اجراها هستند و اگر تعداد اجراها بیشتر باشد، بخش خصوصی نیز میزبان گروه‌های نمایشی می‌شوند. البته تعداد آثار رسیده زیاد است و منتظر پایان زمان ارسال آثار هستیم.»

برگزاری بخش بین‌الملل به شکل غیررقابتی
حسین مسافرآستانه درباره چگونگی برگزاری بخش بین‌الملل هم اضافه می‌کند: «بخش مسابقه بین‌الملل را در جشنواره امسال نداریم و بخش بین‌الملل به شکل غیررقابتی و در قالب بخش «ملل» برگزار می‌شود.» وی درباره دعوت از گروه‌های خارجی در جشنواره امسال نیز می‌گوید: «برخی از گروه‌های خارجی به‌خاطر شرایط کرونا در 2سال اخیر تولیداتی نداشتند و گروه‌هایی نیز تولیداتی داشته‌اند و متقاضی حضور در جشنواره هستند و برخی را هم دعوت کرده‌ایم، اما باید دید نمایش‌های این گروه‌ها مغایرتی با فرهنگ ما نداشته باشند و بتوانند آثار خود را اجرا کنند. هم‌اکنون در مرحله دریافت آثار هستیم و به لحاظ اجرایی هم می‌توانیم پذیرای 10گروه نمایشی از خارج کشور باشیم. با این حال کیفیت آثار برایمان مهم است.» وی همچنین از بودجه پیشنهادی برای برگزاری جشنواره خبر داده و با اشاره به برگزاری جلسه‌ای برای مصوب کردن بودجه جشنواره چهلم اضافه می‌کند: «به‌طور حتم با توجه به شرایط اقتصادی موجود، بودجه‌ای که پیشنهاد داده‌ایم به‌صورت کامل مصوب نمی‌شود؛ با این حال منتظر برگزاری جلسه هستیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید