• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 3 آذر 1400
کد مطلب : 146405
+
-

رقابت ۲۷فیلم در بخش مستند نیمه‌بلند

ترکیب فیلم‌های حاضر در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت به مرور کامل می‌شود

رقابت ۲۷فیلم در بخش مستند نیمه‌بلند

شهاب مهدوی - روزنامه‌نگار

با اعلام اسامی فیلم‌های مستند نیمه‌بلند بخش مسابقه ملی، ترکیب فیلم‌های حاضر در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت به مرور کامل می‌شود. دیروز اسامی ۲۷فیلم حاضر در بخش مستند نیمه‌بلند اعلام شد. پیش از آن نیز اعلام شده بود ۳۰فیلم به بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه راه‌یافته‌اند. جشنواره سینماحقیقت به‌عنوان مهم‌ترین رخداد سالانه سینمای مستند در کانون توجه فعالان و علاقه‌مندان این حوزه قرار دارد؛ جشنواره‌ای که سال گذشته به‌دلیل شرایط کرونایی به‌صورت آنلاین برگزار شد و حالا همه امیدوارند این رخداد امسال به‌صورت حضوری برگزار شود. 
جشنواره‌ای که ویترین سینمای مستند ایران است و مخاطبان پیگیر و علاقه‌مندی دارد؛ به‌خصوص اینکه در این سال‌ها برخلاف سینمای داستانی، سینمای مستند مسیری رو به رشد را طی کرده است. به‌خصوص در زمینه حضور جوان‌های مستعدی که اغلب با حضور در جشنواره سینماحقیقت دیده شدند. حالا سال‌هاست که آذر‌ماه ضیافت فعالان و علاقه‌مندان سینمای مستند برگزار می‌شود؛ سینمایی که اگرچه در زمینه اکران عمومی با مشکلات زیادی مواجه است ولی در روزهای برگزاری جشنواره سینماحقیقت، فضایی برای حضور تأثیرگذار و هم‌نفسی با مخاطب هدفش می‌یابد. با اعلام اسامی فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند، از بخش ملی فقط اسامی مستندهای بلند اعلام نشده و به‌زودی هیأت انتخاب جشنواره، اسامی فیلم‌های حاضر در این بخش را هم اعلام خواهد کرد.

 برگزاری کارگاه‌های آموزشی  با حضور سینماگران بین‌المللی
یکی از بخش‌های مهم جشنواره سینماحقیقت برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور سینماگران بین‌المللی است. دیوید چاراپ، هلنا ترشتیکوا، کرستن جانسون، میشل نول و پیتر همیلتون استادان کارگاه‌های جشنواره امسال سینماحقیقت هستند.
دیوید چاراپ کارگاه «هنر تدوین مستند» را برگزار می‌کند. او بیش از 20سال، تدوینگر تحسین‌شده در حوزه مستند و داستانی بوده است و با کارگردانانی مانند پاول پاولیکوفسکی، مارک آیزاکس و کوین مک‌دونالد همکاری کرده است.
هلنا ترشتیکوا کارگاه «مستند به شیوه تایم‌لپس» را برگزار می‌کند. او عضو آکادمی فیلم اروپا و زمان کوتاهی وزیر فرهنگ جمهوری چک بوده است. ترشتیکوا بیش از 50فیلم مستند با موضوعات مختلف ساخته که عمدتا درباره روابط انسانی و مشکلات اجتماعی مختلف است.
کرستن جانسون کارگاه «اخلاق حرفه‌ای در تصویربرداری» را برگزار می‌کند. او مستندساز و فیلمبردار آمریکایی است. وی بیشتر به‌خاطر کار دوربینش در چندین فیلم مستند بلند معروف مانند Citizenfour  و The Oath شناخته شده است. 
میشل نول کارگاه «راهبردهای پخش جشنواره‌ای» را برگزار می‌کند. او کارگردان و تهیه‌کننده تلویزیونی فرانسوی است. پیتر همیلتون کارگاه «راهبردهای پخش اینترنتی و استریمرها» را برگزار می‌کند. پیتر همیلتون، مدیریت شرکت مشاوران پیتر همیلتون را بر عهده دارد که از سال1987در نیویورک مستقر است و خدمات توسعه کسب‌وکار را برای صنعت مستند ارائه می‌کند. پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت از 18 تا 25 آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

ویترین سینمای مستند

هادی آفریده  - مستندساز
 من فکر می‌کنم آن چیزی که کیفیت تولید آثار سینمایی را افزایش می‌دهد، جشنواره‌ها نیستند، بلکه معتقدم سیاست‌های تولیدی و فرهنگی است که در تولید تأثیر می‌گذارد و در واقع جشنواره‌ها ویترین آن فرهنگ هستند. گاهی اوقات می‌بینیم که جشنواره به یک فیلم جایزه می‌دهد و در سال‌های بعد برخی از فیلمسازان تلاش می‌کنند مانند آن فیلم را بسازند! ولی این یک جریان‌سازی‌ مقطعی است و در واقع تأثیر چندانی روی افزایش کیفیت آثار سینمایی ندارد. به‌نظرم جشنواره سینماحقیقت از زمان تاسیس تاکنون ویترین شایسته نه‌تنها سینمای مستند ما، بلکه بخشی از فرهنگ ایرانیان بوده است و بخش بزرگی از جامعه را در این سال‌ها به تصویر کشیده است.

تجربه موفق برگزاری آنلاین

شهرام میرآب‌اقدم - مستندساز
 سینما حقیقت، جشنواره‌ای است که در روند فیلمسازی و جذب مخاطب به توفیق رسیده و در حوزه کشف استعداد موفق بوده است. زمانی که جشنواره سینماحقیقت به‌صورت آنلاین برگزار شد، توانست جایگاه بیشتری میان خانواده‌ها پیدا کند و تعداد مخاطبان افزایش پیدا کرد. تجربه برگزاری جشنواره به‌صورت آنلاین را تجربه مفید و کارآمدی می‌دانم که به اضافه کردن مخاطب جدید به سینمای مستند کمک کرده است.در گذشته سینمای مستند به قدر کافی میان مردم و خانواده‌ها گسترش نداشت، اما هم‌اکنون بسیاری از خانواده‌ها سینمای مستند را پذیرفته‌اند و کنار هم به تماشای فیلم‌های مستند می‌نشینند. این موضوع دستاورد سینما حقیقت است. 





 

این خبر را به اشتراک بگذارید