داستان سقوط در شکاف طبقاتی
هوانگ دونگ هیوک از کارگردانی سریال بازی مرکب میگوید
آرش نهاوندی - مترجم
هوانگ دونگ هیوک، خالق سریال «بازی مرکب» در گفتوگو با هالیوود ریپورتر از مراحل ساخت این سریال گفته است.
هوانگ دونگ هیوک در ابتدا در سال 2008ساخت «بازی مرکب» را بهصورت مینیسریال برای نتفلیکس پیشنهاد کرد، اما 10سال زمان برد تا اینکه این سریال به ثمر بنشیند. 13سال قبل و زمانی که وی فیلمنامه «بازی مرکب» که در آن زمان قصد ساخت آن را در قالب یک فیلم بلند داشت، به یکسری از استودیوهای ارائه داد، به وی گفته شد که داستان این فیلم بسیار غیرواقعی و بیش از حد خشن است و انتظار نمیرود که فیلمی با این موضوع داستانی به موفقیت تجاری برسد. او که در آن زمان تمام تلاشهایش را بر ساخت این سریال متمرکز کرده بود، پس از عدمموفقیت در ارائه طرح ساخت فیلم «بازی مرکب» ناامیدانه خود را بر ساخت پروژههای دیگر متمرکز کرد. اما در سال 2018 و پس از محبوبیت کمنظیر سریالهای کرهای که براساس وبتونها(کمیکهای کرهای) ساخته شده بودند، در نهایت تصمیم گرفت فیلمنامه «بازی مرکب» را تبدیل به سناریوی یکسریال طولانی کند. او این پروژه را به نتفلیکس که تازگی سرمایهگذاری روی ساخت سریالهای کرهای را آغاز کرده بود، ارائه داد و مسئولان نتفلیکس سناریوی «بازی مرکب» را برای ساخت یکسریال، مناسب تشخیص دادند.
هوانگ در اینباره به هالیوود ریپورتر میگوید: پس از 10سال پاسخ متفاوتی به این مضمون که «سناریویی واقعگرایانه است و بهاحتمال زیاد افرادی در جایی از دنیا مشغول انجام این بازی هستند»، دریافت کردم. البته فکر کنم پس از شیوع پاندمی کرونا اوضاع آنچنان تغییر کرد که زمینه پذیرش سناریوی این سریال مهیا شد.
بهگفته هوانگ، امروز دیگر داستان این سریال غیرواقعی و مهمل بهنظر نمیرسد. این سریال اکنون پس از یکدهه میتواند مابازای بیرونی و واقعی داشته باشد. شکست در ساخت فیلمی براساس داستان بازی مرکب در ابتدا مرا بهشدت غمگین کرد، اما درنهایت زمانی که سناریوی ساخت سریالی با اقتباس از این داستان مورد پذیرش قرار گرفت، من بسیار شادمان شدم.
این فیلمساز که فیلمهای «ساکت شده»(2011) و «قلعه»(2017) را در کارنامه خود دارد، میگوید: موضوع داستان سریال «بازی مرکب» با گذشت زمانی نزدیک به یکدهه و بهدلیل افزایش شکاف میان فقرا و ثروتمندان جنبه واقعیتری بهخود گرفته است. او همچنین ظهور ارزهای دیجیتال را از علل مهم واقعی بهنظر رسیدن داستان سریال «بازی مرکب» نزد تماشاگران عنوان کرده
است.
او افزود: امروزه در دنیای واقعی با یک بلیت بختآزمایی یا در شرطبندیهای (غیرمجاز) نیز برخی از مردم یکشبه ثروت خود را دو برابر میکنند. من تصور میکنم این وضعیت بهتدریج دارد دنیا را به سمت ویران شهری سوق میدهد. هرچه زمان میگذرد مردم کمتری را میبینید که درباره آینده رؤیاپردازی کنند و همین مسئله سبب میشود تا مردم متأسفانه به قمار گرایش پیدا کنند. درواقع هر چه را دارند به امید کسب بهترینها و بیشترینها گرو میگذارند. تصور میکنم تغییرات ایجاد شده در سالهای اخیر، محیط و دنیایی را ایجاد کرده که دیگر این ایده که مردم زندگیشان را در ازای برد در یک بازی کودکانه گرو بگذارند، ایده مهمل و خیالی محسوب نمیشود.
در این سریال که با نقشآفرینی لیجونگ جائه، پارک هائه سو و جونگ هو یئون در حال پخش است و اتفاقات نسبتا خشونتباری رخ میدهد و شرکتکنندگان در مسابقه اغلب جانشان را برای بردن بازیهای مختلف گرو میگذارند و در نهایت نیز تنها یک نفر بهعنوان فرد پیروز مبارزه معرفی میشود، هوانگ درصدد نبوده که خشونت را تنها بهدلیل پیروی از عواطف و احساسات به نمایش بگذارد. برای هوانگ استفاده از خشونت و بیرحمی در این سریال بیشتر نمادین است.
او در اینباره میگوید: زمانی که ما در حال به تصویر کشیدن شیوه حذف شدن بازیگرها از بازیها بودیم، میخواستم این را نشان بدهم که حذف شدن برابر با مرگ است. در کشور کره، ما از تفنگ و هفتتیر استفاده نمیکنیم؛ بنابراین نمایش خشونت در کره با استفاده از تفنگ، مابازای بیرونی ندارد. این تصور در ذهن خود من نیز شکل گرفته بود که حذف بازیگران با استفاده از تفنگ به نوعی خیلی غیرواقعی بهنظر میرسید. در این سریال نمیخواستم با استفاده از تفنگ خشونت را نشان دهم، استفاده از تفنگ بیشتر جنبه نمادین داشت تا واقعی. استفاده از تفنگ بهگونهای نمادین حذف برابر با مرگ را نشان میدهد.