• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 2 آذر 1400
کد مطلب : 146272
+
-

همه واکسن‌ می‌زنند؛ حتی کاترین دوم

همه واکسن‌ می‌زنند؛ حتی کاترین دوم

واکسن‌نزن‌ها که طی هفته پیش حسابی در برخی کشور‌های جهان راهپیمایی کردند و دم از مالکیت خصوصی بدنشان زدند و اصلا به روی مبارک هم نیاوردند که زندگی اجتماعی، قانون و قواعد خاص خودش را دارد، حتی با توصیه کاترین دوم، ملکه پیشین روسیه مبنی بر لزوم واکسن زدن هم قانع نشدند. نامه کاترین دوم که در تاریخ 20آوریل سال1787 میلادی نوشته شده، این روزها همزمان با شیوع بیماری «کووید-۱۹» در روسیه یادآور مشکلات قدیمی این کشور در حوزه بهداشت و درمان است. این نامه همزمان با نخستین‌ اقدام‌های بشر برای مصون‌سازی و ایمنی در برابر بیماری‌های واگیردار همچون آبله نوشته شده است.
 نامه یاد‌ شده قرار است به همراه تابلویی از چهره کاترین دوم ‌ماه دسامبر در لندن به حراج گذاشته شود. قیمت نامه و تابلوی کاترین دوم رقمی معادل یک‌میلیون ‌و۴۰۰هزار یورو تخمین زده شده است.
به‌گفته کارشناس‌های حراجی‌های جهان، همزمان شدن نمایش این نامه با پاندمی کووید-19 باعث شده رقم پیشنهادی برای آن هم بالا باشد. کاترین دوم یا کاترین کبیر نخستین فردی بود که در امپراتوری تحت فرمانش در برابر بیماری آبله واکسینه شد. او در این نامه به یکی از فرمانداران مناطق امپراتوری روسیه دستور می‌دهد که به‌دنبال راه‌اندازی کارزار واکسیناسیون در برابر بیماری آبله باشد.
مخالفان واکسن در حالی سلامت اطرافیان خود را به خطر می‌اندازند که واکسیناسیون یکی از ایمن‌ترین و کم‌عوارض‌ترین درمان‌هایی است که بشر طی قرون متمادی کشف کرده و هر عاقل و متخصصی آن را تأیید می‌کند.
به‌گفته روانشناس‌ها بیشتر دلایل مخالفان واکسن، مبنای خرافی دارد؛ به‌طوری که در میان جمعیت واکسن‌نز‌ن‌ها شمار افراد خرافاتی که به علم‌گریز هم مشهورند، بسیار زیاد است.
همچنین نارسیست‌ها یا خودپسند‌های افراطی هم بر این باورند که چیز‌هایی می‌دانند که عامه مردم از آن غافل هستند؛ بنابراین نباید دست به رفتار‌هایی بزنند که عامه مردم
انجام می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید