• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
سه شنبه 2 آذر 1400
کد مطلب : 146269
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/OYK0L
+
-

طرح‌های فصلی نیازمند اعتبار متناسب با تورم

یادداشت
طرح‌های فصلی نیازمند اعتبار متناسب با تورم

هومن حسن‌پور‌؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران

کتاب برای همه، شعاری است که در نقاط مختلف دنیا آن را به شکل‌های گوناگون سرداده و می‌دهند و در راستای تحقق آن، برنامه‌های بسیاری تدارک دیده می‌شود که یکی از آنها تخفیف برای خرید کتاب است تا دسترسی به این کالای فرهنگی را برای اقشار مختلف جامعه، به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان و مخاطبان با توانایی کمتر برای خرید کتاب فراهم کنند.
در کشور ما نیز طرح‌های تخفیف کتاب انجام می‌شود که برگزاری طرح‌‌های فصلی از این دسته‌اند. این روزها طرح پاییزه کتاب برگزار می‌شود و مهم‌ترین تأثیر این طرح، توسعه کتابخوانی در جامعه است که رشد خرید و فروش کتاب را به‌دنبال خواهد داشت. برگزاری طرح‌هایی از این دست می‌تواند قدمی در راستای حمایت از مخاطبان و کتاب‌دوستان و از سوی دیگر کتابفروشان باشد. همچنین تجربه دوره‌های پیشین طرح‌های فروش فصلی کتاب نشان داده که مردم و البته بیشتر کتابخوانان از طرح‌هایی اینچنینی استقبال می‌کنند، به‌ویژه آنکه علاوه بر تخفیفی که ماهیت طرح دارد بسیاری از ناشران 10 تا 15درصد هم به 15درصد اولیه اضافه می‌کنند و در بسیاری از کتابفروشی‌ها، کتاب‌ها تا 30درصد تخفیف هم عرضه می‌شود که طبیعتا استقبال بیشتری را هم از سوی خریداران کتاب در بر دارد. البته ناگفته نماند که در اوضاع کنونی بازار نشر، گرانی کاغذ و نوسانات آن سبب شده که بسیاری از ناشران خصوصی با سختی‌ها و مشکلات زیادی برای چاپ کتاب مواجه باشند.
در دوره‌های گذشته بسیاری از کتابفروشان و ناشران در طرح‌های فصلی فروش کتاب مشارکت نداشتند. و اینکه امسال در طرح پاییزه فروش کتاب، بیش از ۹۰۰کتابفروش حضور یافته‌اند نشان از این مهم دارد که اوضاع کتابفروشان و فعالان این عرصه آنچنان که باید و شاید مناسب نیست و به‌دلیل همین وضعیت بحرانی به سطحی رسیده‌اند که از این طرح‌های حمایتی بهره‌مند شوند. به این امید که از این بحران‌ها عبور کنند و روزهای بهتری را شاهد باشند. بنابراین نیاز است که طرح‌های فصلی کارشناسانه‌تر و با اعتبار بیشتر و متناسب با تورم در جامعه برگزار شوند تا مرهمی بر دل کتابفروشان باشند و اندکی کمک‌رسان آنها در این وضعیت بد اقتصادی باشد. از این‌رو بهتر است سقف خرید کتاب برای هر شهروند نسبت به دوره‌های پیشین افزایش یابد، چراکه با 300هزار تومان می‌توان تعداد محدودی کتاب خریداری کرد. اگر در دوره‌های بعدی سقف خرید برای هر شهروند بیشتر شود، کتابفروشان هم می‌توانند با عرضه کتاب‌های به‌روز و جدید و حتی پرفروش به کتابفروشی خود رونق دهند و کمتر تحت فشارهای اقتصادی ناشی از تورم و گرانی باشند. همچنین بازه زمانی که برای این طرح درنظر گرفته شده است چراغ بسیاری از کتابفروشی‌ها را روشن نگه‌می‌دارد. از آنجا که کتابفروشی‌ها ویترین عرضه کتاب هستند و این طرح‌ها فرصت مناسبی برای شناخته شدن و معرفی کتابفروشی‌ها به مردم را فراهم می‌کند باید همه کتابفروشی‌ها نهایت استفاده را از اجرای این طرح‌ها داشته باشند. همچنین از سوی دیگر با اجرای این طرح‌ها مردم با کتابفروشی‌ها و فضای آنها ارتباط نزدیک‌تری پیدا می‌کنند تا با استمرار این طرح‌ها شاهد فروش و خرید کتاب‌های بیشتری باشیم. البته به‌عنوان کلام آخر این را هم بگویم که تخفیف‌هایی که برای چنین طرح‌هایی درنظر گرفته شده است، برای آن دسته از افراد جامعه‌ که توان خرید کتاب را ندارند فرصتی فراهم می‌کند تا کتاب‌های مورد نیاز خود را در این فرصت زمانی خریداری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید