• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 آذر 1400
کد مطلب : 146238
+
-

مرمتگری که وزیر دستش را بوسید

چهره روز
مرمتگری که وزیر دستش را بوسید

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که رئیس‌جمهوری را در سفر به زنجان همراهی ‌می‌کرد، در بازدید از گنبدسلطانیه زنجان بوسه‌ای بر دستان یک مرمتگر پیشکسوت زد و خطاب به او گفت: «یک خودکار خوب به شما هدیه می‌دهم.» اما آن مرد سپیدموی لاغر اندام و خوشرو کیست؟
سیدعلی غفاری، سپید مویی که وزیر بر دستانش بوسه زد، مرمتگر زنجانی متولد 1320است. او از 19سالگی برای مرمت گنبد سلطانیه زنجان، این اثر باشکوه دوره ایلخانی در ایران پای در این بنای تاریخی ثبت جهانی شده گذاشت و هنوز در سن 80سالگی گاه و بیگاه برای مرمت گنبد سلطانیه زنجان دعوت می‌شود.
سیدعلی غفاری، نه‌تنها مرمت گنبد و روی گنبد و دیواره‌های این بنای تاریخی ارزشمند کشور را انجام داده است که با دستان هنرمند خویش بسیاری از بناهای تاریخی کشور در استان زنجان، استان قزوین و حتی ابهر را هم مرمت و از خطر نابودی نجات داده است. او پیش از انقلاب با گروه مرمتگران ایتالیایی در گنبد سلطانیه زنجان کار کرده و پس از انقلاب نیز خشت و آجرهای سلطانیه را روی یکدیگر محکم می‌کرد تا این اثر برجای مانده از قرون گذشته سالیانی دیگر برجای بماند. در وصف این مرمتگر کهنه‌کار گنبد سلطانیه، همین بس حالا که او بازنشسته شده است و با 80سال سن، همچنان تجربیات خود را در خدمت به مرمت گنبدخانه و بنای سلطانیه زنجان قرار داده است. او عمر خود را برای گنبد سلطانیه زنجان گذاشت و حالا با حقوق ناچیز بازنشستگی گذران عمر می‌کند.
سیدعلی غفاری بی‌تردید از آن مرمتگران ارزشمند کشور است که به شیوه سینه به سینه و استاد شاگردی هنر مرمت بناهای تاریخی را تا به امروز کشانده است. او بی‌تردید از مفاخر فرهنگی کشور در حوزه معماری و مرمت ابنیه تاریخی است که عمر خود را به پای آثار تاریخی ایران ریخته است و باید قدردان زحماتش بود. اصلا باید نامش را در فهرست مفاخر فرهنگی ایران به ثبت رساند تا شاید اندکی از لطف او به فرهنگ معماری تاریخی ایران جبران شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :