• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 آذر 1400
کد مطلب : 146235
+
-

دیدار با نئاندرتال‌ها در کرمانشاه

میراث
دیدار با نئاندرتال‌ها در کرمانشاه

حمیده پازوکی- خبرنگار‌

غار و پناهگاه صخره‌ای «باوه یوان»، مجموعه‌ای باستانی در نزدیکی کرمانشاه است که دوره چهارم کاوش‌های آن از ابتدای مهر امسال در حال انجام است. در این محوطه، آثاری از حیات نئاندرتال‌ها دیده می‌شود که به حدود 39هزار سال قبل بازمی‎گردد. کشف دندان شیری یک کودک 6ساله نئاندرتال، یکی از مهم‌ترین کشفیات این منطقه است و می‌تواند اطلاعات قابل توجهی را از زندگی ساکنان باستانی کرمانشاه در اختیار محققان و باستان‌شناسان قرار دهد.  به گفته سرپرست گروه کاوش این منطقه، انسان‌های مدرن از حدود ۴۱ هزار سال قبل در کرمانشاه زندگی می‌کردند، یعنی همان زمان که نئاندرتال‌ها هم بوده‌اند، بنابراین با استناد به اطلاعاتی که داریم، معتقدیم در این دوره احتمالا در کرمانشاه یکدیگر را دیده‌اند.
سامان حیدری گوران می‎گوید: با توجه به در دسترس بودن غار «باوه‌ یوان» و قرارگرفتن این منطقه باستانی در کنار اتوبان کرمانشاه به کامیاران این منطقه می‎تواند به یک ژئوپارک تبدیل شود تا همه مردم از آن بازدید کنند.
وی تماشای عملیات کاوش را یکی دیگر از جذابیت‌های ایجاد چنین فضایی می‌داند و اظهار می‌کند: با ساماندهی این محوطه، ایجاد یک پارکینگ در فاصله‌ای مناسب از آن و ساخت یک پل هوایی و فضایی جذاب و دیدنی، مردم می‌توانند علاوه بر غار «باوه‌ یوان»، از چشمه یوان و تپه‌ باستانی که آن سوی جاده است نیز بازدید کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه درباره این پیشنهاد به همشهری می‌گوید: یکی از برنامه‌های در دست انجام میراث فرهنگی کرمانشاه، ایجاد موزه سنگ و پارینه‌سنگی به همت حیدری گوران در محوطه ثبت جهانی شده بیستون است. به همین دلیل ایجاد یک محوطه دیگر مربوط به همین دوره تاریخی شاید برای عموم مخاطبان جذاب نباشد.
جبار گوهری درباره این موضوع که قدمت چند ده هزارساله منطقه می‎تواند مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند و موجب رونق این بخش از جاده کرمانشاه به کامیاران شود، اظهار می‌کند: طرحی که پیشنهاد شده بسیار خوب است و می‌توان آن را مورد بررسی قرار داد. چنین مجموعه‎هایی با قدمت  70هزار ساله در دیگر نقاط استان هم وجود دارد، اما اگر بتوانیم شرایط ایجاد فضایی جدید و جذاب را در محوطه «باوه‌یوان» فراهم کنیم، برای بسیاری از علاقه‎مندان به تاریخ و باستان‎شناسی جالب توجه خواهد بود. این محوطه باستانی در کنار یک جاده پررفت‎وآمد قرار دارد، مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه درباره محافظت از این فضا می‌افزاید: کل محوطه «باوه‌یوان» زیر نظر آقای حیدری گوران است و هر تغییر و توسعه‎ای در فضای پیرامونی منطقه، زیر نظر ایشان انجام می‎شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید