فاطمه عباسی
در این دوره و زمانه کاملا واضح است که زندگی ما به برق وصل است و اگر چندساعتی نباشد واقعا از کار میافتیم. این موضوع تابستان امسال بیشتر خودش را نشان داد؛ همان ساعتهایی که برق میرفت و نزدیک به 2ساعت باید در تاریکی مینشستیم و هیچ کاری از دستمان ساخته نبود. اما این تاریکی فقط در خانهها گریبانگیرمان نبوده و نیست؛ نبود روشنایی در معابر شهری و بوستانها که البته ربطی به تابستان و زمستان ندارد، مدتهاست مردم در محلههای مختلف را آزار میدهد و تابستان امسال هم در پی خاموشیهای مکرر به اوج خود رسید تا جایی که حتی اتوبانها تاریک شد و چراغهای راهنمایی از کار افتاد. نتیجه این تاریکیها هم این شد که بسیاری از شهروندان احساس امنیت نمیکردند و بعضی از معابر و پارکها بهدلیل تاریکی تبدیل به محل تجمع برخی اراذل و اوباش و البته معتادان شده بودند.
مشکل دیگری که تاریکی خیابانهای اصلی بهوجود میآورد، تصادفات رانندگی است که معمولا بهخاطر نبود دید کافی رخ میدهد و تابستان امسال تعدادش افزایش داشت. علت این تاریکیها البته تا حدودی مشخص است؛ بسیاری از چراغها در سالهای گذشته بهدلیل خاموشی از رده خارج شده و رسیدگی نشدهاند و برخی دیگر نیز دزدیده شدهاند. حالا علاوهبر وزارت نیرو، شهرداری، شورای شهر و سازمان زیباسازی شهرداری هم پای کار آمدهاند تا این خاموشیها را رفع کرده و مشکلات را از بین ببرند. البته که اضافه کردن چراغ میتواند کارساز باشد، اما آنطور که احمد صادقی، عضو شورای شهر میگوید، بهتر است با استفاده از تجربه دیگر کشورها، نورپردازی هوشمند را در شهرمان امتحان کنیم. یکی از کاربردهای اصلی هوشمند کردن روشنایی، تنظیم شدت نور یا روشن و خاموش کردن چراغها برای کاهش مصرف برق است؛ یعنی دیگر در معابر بدون رهگذر یا خودرو روشنایی بیهوده ایجاد نمیشود. آنطور که کارشناسان میگویند، با کاهش تنها 20درصد مصرف روشنایی معابر ناشی از هوشمندسازی، میتوان حدود هزارگیگاواتساعت در مصرف سالانه برق(معادل مصرف سالانه حدود 330هزار مشترک خانگی) صرفهجویی کرد.
دو شنبه 1 آذر 1400
کد مطلب :
146166
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/L9ERX
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved