• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 1 آذر 1400
کد مطلب : 146154
+
-

جزئیات کیفرخواست سرکرده الاحوازیه

خبر
جزئیات کیفرخواست سرکرده الاحوازیه

دادسرای عمومی و انقلاب تهران کیفرخواست حبیب فرج‌الله چعب، ملقب به حبیب اسیود، سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه را 13ماه پس از بازداشت و انتقال او به داخل کشور صادر کرد. مرکز رسانه قوه قضاییه فیلم ابلاغ این کیفرخواست با حضور خود متهم را منتشر کرد. این گروهک تروریستی در عملیات تروریستی مراسم رژه 31شهریورماه1397نیروهای مسلح در اهواز 24نفر را شهید و بیش از 60نفر را نیز مجروح کردند. اواخر مهرماه1399سرکرده گروهک تروریستی در جوار مرزهای ایران توسط وزارت اطلاعات دستگیر و به داخل کشور منتقل شد. تاکنون حداقل در 3مستند تلویزیونی طی یک سال اخیر به اعترافات این متهم پرداخته شده است. عملیات‌های تروریستی حرکت‌ النضال منجر به شهادت و مجروحیت بیش از 450نفر از ایرانیان در خوزستان شده است.
اسیود در جریان جلسه ابلاغ کیفرخواست، خود را کارمند اداره کار سوئد و دارای تابعیت سوئد معرفی کرد. براساس کیفرخواست صادره، اتهام وی اداره و سرگروهی گروه تروریستی به نام «حرکت النضال العربی لتحریرالاحواز» و طراحی و اجرای عملیات‌های بمب‌گذاری و تروریستی متعدد در استان خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران است. در جریان جلسه ابلاغ کیفرخواست به اسیود تأکید شد وکیل متهم حتما باید در دادگاه حضور داشته باشد.
بمب‌گذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز، عملیات بمب‌گذاری سازمان برنامه و بودجه اهواز، بمب‌گذاری در اداره محیط‌زیست، بمب‌گذاری انتقال خط لوله‌های نفت، بمب‌گذاری در محور انتقال نفت آبادان و اهواز و ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان و برنامه‌ریزی به جهت بمب‌گذاری در دادگستری اهواز از اهم موارد تفهیم شده به متهم در جریان ابلاغ کیفرخواست بود.
حبیب اسیود از سال ۲۰۰۵ فعالیت‌های تروریستی خود را تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی ازجمله موساد و عربستان سعودی و در چتر حمایتی سوئد آغاز کرد. گروهک تروریستی الاحوازیه به سرکردگی اسیود فقط در سال ۱۳۸۴، ۱۰ مورد عملیات تروریستی انجام داده که منجر به شهادت تعداد زیادی از هموطنان شده است. نخستین عملیات تروریستی این گروهک به سرکردگی اسیود ۲۲ آذرماه ۱۳۸۴ بوده است. در گزارش‌های وزارت اطلاعات و اعترافات پخش شده تلویزیونی متهم تأکید شده است سرویس‌ اطلاعاتی عربستان و اسرائیل برنامه‌هایی برای عملیات تروریستی این گروهک در داخل ایران طراحی کرده بودند. عوامل با گریختن از کشور بدون هیچ منعی در برخی کشورهای اروپایی رفت‌وآمد و در ایران عضوگیری می‌کردند. حبیب اسیود از سال1391با این گروهک ارتباط می‌گیرد. اعترافات برخی عوامل دیگر این گروهک نیز طی یک سال گذشته پخش شده است. حبیب چعب در بخشی از اعترافاتش می‌گوید: «ما در همان مقطع زمانی با رئیس اطلاعاتی عربستان کار را شروع کردیم و جلسات متعددی با آنها داشتیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید