• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 آذر 1400
کد مطلب : 146123
+
-

خوسف، کمبود گاز مایع ندارد

پیگیری
خوسف، کمبود گاز مایع ندارد

حمیده پازوکی- خبرنگار

در روزهای گذشته خبرهایی از تشکیل صف‎های طولانی کپسول گاز مایع در خوسف خراسان جنوبی شنیده شد؛ خبری که در آستانه فصل سرما، شهروندان این شهرستان را نگران کرده و موجب شده تا رسانه‌ها هم نسبت به آن حساس شوند.
به‌گفته یکی از اهالی خوسف، بیشترین کسانی که از این موضوع دچار مشکل شده‌اند روستاییانی هستند که یا گاز به روستایشان نرسیده یا توان گازکشی ندارند، زیرا با اینکه علمک‌های گاز در روستاها نصب شده، اما هنوز لوله کشی و گازکشی خانه‌ها انجام نشده است. فرماندار شهرستان خوسف درباره این مشکل به همشهری می‌گوید: مسئله کمبود گاز مایع در خوسف، موقتی بود که رفع شد. در مجموع بیش از70درصد مناطق گازرسانی شده است و بیشتر افرادی هم که از گاز مایع استفاده می‎کنند کارگاه‌های صنعتی هستند.
محمدعلی آخوندی با بیان اینکه دلیل مشکلی که پیش آمده هماهنگ نبودن نماینده پخش گاز استان و نماینده شهرستان، بر سر قیمت حمل‌ونقل کپسول‎های گاز بود، می‌افزاید: خوشبختانه گاز مایع هر هفته در شهرستان پخش می‌شود و فقط یک‌بار توزیع نشدن گاز، موجب مشکلاتی برای شهروندان شد.
وی با بیان اینکه تصاویری که از صف‌های طولانی گاز منتشر شده آرشیوی است و چنین صف‌هایی در خوسف تشکیل نشده، می‌گوید: مشکلی بین پیمانکاران پیش آمده بود که رفع شد و اکنون مسئله‌ای برای تامین گاز مایع وجود ندارد.
فرماندار خوسف با بیان اینکه گاز مایع خوسف تامین شده است، می‌افزاید: پیش از آنکه شهرستان خوسف به گاز طبیعی دسترسی پیدا کند، سهمیه گاز مایع آن 100تن بود و هم‌اکنون هم همین اندازه سهمیه داریم. به همین دلیل کمبودی وجود ندارد. این میزان اصلا برای شهرستان و روستاهای اطراف آن کم نیست و حتی روستاهای بیرجند که به خوسف نزدیک‌تر هستند، کپسول گاز مایع موردنیاز خود را از خوسف تهیه می‌کنند.
آخوندی درباره اینکه این شهر گازرسانی شده و کسی در شهر برای مصارف خانگی از گاز مایع استفاده نمی‌کند، می‌گوید: روستاهای این شهرستان هم 80درصد گازرسانی شده و حتی روستاهایی با 3خانوار هم گاز دارند. تعداد کمی از روستاها از گاز طبیعی استفاده نمی‌کنند که در ماه‌های آینده، مشکل آنها حل خواهد شد.
آخوندی با بیان اینکه مشکل اصلی تکمیل نشدن گازرسانی خانه‌های روستایی خوسف، مشکلات مالی بعضی از روستاییان برای پرداخت هزینه لوله‌کشی داخلی است، می‌گوید: علمک گاز در روستاها قرار داده شده است، اما هنوز بعضی روستاییان به این شبکه متصل نشده‌اند. هزینه لوله‌کشی داخلی هم بسته به مساحت خانه‌ها، بین 5 تا 15میلیون تومان بوده که ممکن است بعضی از خانواده ها توانایی پرداخت آن را نداشته باشند. به همین دلیل، تسهیلاتی در نظر گرفته شده که روستاییان بتوانند هرچه زودتر به گاز طبیعی دسترسی داشته باشند. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی گفت: مشکلی در تامین گاز مایع وجود ندارد و اگر این مشکل وجود داشت، باید علاوه بر شهرستان خوسف در سایر شهرستان‌ها هم صف‌های طویل گاز مایع تشکیل می‌شد.
قربانعلی مردانی، با بیان اینکه در مهر امسال ۴۱تن گاز مایع در خوسف عرضه شده است، می‌گوید: در روز23‌ ماه آبان نیز ۹۰تن گاز مایع در شهرستان توزیع شده است. وی با اشاره به افزایش 117درصدی توزیع گاز مایع نسبت به ماه‌های گذشته در خوسف می‎افزاید: طی ۹سال گذشته نیز میانگین مصرف گاز مایع در این شهرستان ماهانه ۱۰۰تن بوده است. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی تأکید می‌کند: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، وظیفه اصلی نظارت بر نحوه توزیع گاز مایع را برعهده دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید