• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 1 آذر 1400
کد مطلب : 146114
+
-

همشهری ابعاد ضرر وارد شده به سرمایه‌گذاران را در یک سال گذشته بررسی می‌کند

زیان سهامداران 75درصد صنایع بورس

با وجود آنکه منحنی شاخص بورس تهران 1.2درصد بالاتر از سطح آخر آبان‌ماه پارسال ایستاده است اما آمار‌ها نشان می‌دهد ازآبان پارسال تاکنون بازده 75درصد صنایع بورس نزولی بوده است این موضوع نشان می‌دهد؛ شاخص‌ها نتوانسته‌اند بیانگر همه واقعیت‌های بازار باشند.
به گزارش همشهری، روند نزولی بورس که از مرداد پارسال شروع شده، با وجود یک دور رشد کوتاه‌مدت در تابستان امسال، همچنان ادامه دارد. آمارها نشان می‌دهد به جز سهامدارانی که در همان مرداد پارسال سهام خود را در بورس فروخته‌اند، تقریبا اغلب سهامداران در زیان هستند. آمارهای موجود از میزان بازده صنایع از آبان‌ماه پارسال تا آخر آبان امسال نیز نشان می‌دهد بازار سهام با رکودی فراگیر مواجه شده و این موضوع به خروج گسترده نقدینگی از بازار سهام منجر شده است طبق آمار‌های موجود از اواسط پارسال تاکنون 120هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی از بورس خارج شده و ارزش روزانه معاملات از سطوح 20 تا 25هزار میلیارد تومان به کمتر از 8 تا 10هزار میلیارد تومان رسیده است.

ابعاد نزول
داده‌های آماری از میزان نوسان‌های بازار سهام در یک سال گذشته نشان می‌دهد در یک دوره یک‌ساله یعنی از آبان‌ماه پارسال تا آخر آبان امسال از مجموع کل 40صنعت فعال در بازار سهام، بازده سهام 30صنعت نزولی بوده و فقط سهامداران 10صنعت با رشد ارزش دارایی هایشان مواجه شده‌اند.این به‌معنای آن است که در این مدت بازده 75درصد از صنایع بورس منفی بوده و فقط بازده سهام 25درصد از صنایع بورس مثبت بوده است. این در حالی است که هم‌اکنون شاخص کل بورس تهران در محدوده یک‌میلیون‌و387هزار واحد است که این میزان 1.2درصد بالاتر از 30آبان‌ماه پارسال است مقایسه میزان افت ارزش شرکت‌های بورس و شاخص کل نشان می‌دهد شدت نزول در بورس عمیق‌تر از آنچه شاخص بورس نشان می‌دهد است. حتی مقایسه 30صنعتی که در یک سال گذشته بازده‌شان منفی بوده با 10صنعتی که بازده مثبت داشته‌اند این موضوع را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد در یک سال گذشته اغلب سهامداران زیان کرده‌اند.

صنایع زیان‌ده
داده‌های آماری نشان می‌دهد در میان صنایع حاضر در بازار سهام 4صنعت بوده‌اند که بیش از 40درصد از ارزششان را از دست داده‌اند. در این میان گروه چاپ و نشر با 61.5درصد افت، بدترین عملکرد را داشته و سهامداران شرکت‌های این گروه بیشترین زیان را در کل بورس تجربه کرده‌اند. بعد از این صنعت، گروه محصولات چرمی با 53درصد افت در رتبه دوم قرار گرفته است. گروه‌های دیگری همچون حمل‌ونقل، انبوه‌سازی‌ و کاشی و سرامیک که ازجمله صنایع مهم بورس هستند و سهامداران زیادی دارند نیز در فهرست زیان‌ده‌ترین صنایع بورس طبقه بندی شده‌اند و سهامداران آنها در یک سال گذشته و تا آخر آبان امسال به‌طور میانگین بین 37 تا 40درصد زیان کرده‌اند. سهامداران شرکت‌های خودروساز و تایرساز نیز در یک‌سال گذشته بین 30 تا 35درصد ارزش دارایی‌هایشان را از دست داده‌اند.

صنایع سودده
هرچند رکود فراگیر یک سال گذشته، به زیان اغلب سهامداران منجر شده اما در همین مدت سهامدارانی هم بوده‌اند که ارزش سهامشان رشد کرده است. طبق آمارها سهامدارانی که در آبان‌ماه پارسال در گروه زراعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همچنان سهام خود را نفروخته‌اند برندگان اصلی بازار سرمایه بوده‌اند. این صنعت با بازده 61.6درصدی بیشترین رشد را در کل بازار سرمایه داشته است. بعد از شیوع کرونا قیمت محصولات زراعی نه فقط در ایران بلکه در کل جهان با رشد مواجه و به افزایش سود صنایع فعال در این بخش منجر شده است. بعد از گروه زراعت شرکت‌هایی که در تامین آب و برق و گاز فعال هستند بیشترین رشد را داشته‌اند و به‌طور میانگین 44.3درصد بازده نصیب سرمایه‌گذاران این گروه شده است. سهامداران تولید کننده‌های مواد معدنی که در گروه کانه‌های فلزی دست بندی می‌شوند و همینطور منسوجات نیز در یک سال گذشته به‌طور میانگین بین 40 تا 44درصد سود کرده‌اند.از دیگر صنایعی که در یک سال گذشته بازده مطلوبی داشته‌اند می‌توان به گروه تولید کننده‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و دارو‌سازی‌ اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید