• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 26 آبان 1400
کد مطلب : 145731
+
-

تازه‌های نشر/ بیروت 75


«غاده السمان» را در ایران بیشتر با اشعارش می‌شناسند، اما رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش در جهان عرب شهرت بیشتری دارند. «بیروت۷۵» نخستین رمان او و از آثار برجسته ادبیات عرب است، تصویری از بیروت در آستانه جنگ داخلی. این رمان چند سال پیش از شروع جنگ داخلی منتشر شد و بعضی منتقدان آن را به‌نوعی پیشگویی این رویداد دانسته‌اند. بیروت ۷۵ از سفر 5 نفر به بیروت آغاز می‌شود. فرح، یاسمینه، طعان، ابومصطفی و ابوملا، 5مسافر اتومبیلی هستند که از دمشق به‌سوی بیروت می‌رود. نویسنده کوشیده هریک از آنها را به‌عنوان نماد بخشی از جامعه به سرعت در حال تغییر عرب بازنمایی کند. بیروت 75 نوشته غاده السمان را سمیه آقاجانی به فارسی برگردانده و نشر ماهی در 143صفحه به بهای 17هزار تومان آن را منتشر کرده است.

  خریدنِ لنین

«خریدن لنین» پس از مجموعه «خوبی خدا» دومین مجموعه داستانی است که با ترجمه و انتخاب امیرمهدی حقیقت منتشر شده است. این کتاب مجموعه ۱۱ داستان کوتاه از نویسندگان برجسته‌ای است که بعضی از آنها در ایران شناخته شده‌اند (مانند توبیاس ولف، ریچارد براتیگان و جان آپدایک) و بعضی دیگر که کمتر شناخته‌شده یا ناشناخته هستند (مانند میروسلاو پنکوف، فرانک کانری، الیکس اُلین، جان گاردنر، بابی ان میسن، وانس بورجِیلی و برندان گیل). نام کتاب، خریدن لنین، برگرفته از عنوان داستانی است که از میروسلاو پنکوف در این مجموعه آمده است. پنکوف سال ۲۰۰۷ جوایزی را برای این داستان از آن خود کرده است. نشر ماهی این کتاب 176صفحه‌ای را به بهای 30هزار تومان منتشر کرده است.

  قول

رمان «قول» با عنوان فرعی «فاتحه‌ای بر رمان پلیسی» یکی از معروف‌ترین و پرکشش‌ترین آثار فریدریش دورنمات است که محمود حسینی‌زاد آن را به فارسی برگردانده و از سوی نشر ماهی منتشر شده است. این رمان جذاب، اولین بار از سوی عزت‌الله فولادوند به فارسی ترجمه شده بود. در این رمان، کارآگاه ماتئی با اینکه بیش از 50سال ندارد، در آستانه بازنشستگی است. ماتئی کارآگاهی متکی به فکر و بسیار توانمند است و همکارانش آنچنان از توانایی وی در اعجابند که اسمش را گذاشته‌اند «مات اتومات». در آخرین روز کاری ماتئی در دفتر کارش، گزارش می‌رسد که جسد مثله‌شده دختر کوچکی در جنگل نزدیک دهکده‌ای دورافتاده پیرامون زوریخ پیدا شده است. ماتئی به مادر دخترک مقتول قول می‌دهد که قاتل فرزندش را تسلیم عدالت خواهد کرد. این قول زندگی ماتئی را زیر و رو می‌کند. این رمان 192صفحه‌ای به بهای 24هزار تومان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید