• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 25 آبان 1400
کد مطلب : 145596
+
-

رونالدو و زلاتان باز هم در پلی‌آف

2 ابرستاره قرن21 ممکن است دوباره برای سهمیه جام‌جهانی با هم بجنگند

رونالدو و زلاتان باز هم در پلی‌آف

تیم ملی اسپانیا که در آخرین بازی خانگی انتخابی جام‌جهانی مقابل سوئد تنها به یک تساوی برای صعود نیاز داشت، موفق شد با گل دیرهنگام موراتا میهمانش را شکست دهد و مستقیم راهی جام‌جهانی قطر شود. با این اتفاق سوئد هم به پلی‌آف رفت. بین تیم‌های بزرگ کرواسی هم در یک روز بارانی توانست با گل به‌خودی دیرهنگام مدافع روسیه، برنده از زمین خارج شود و جواز صعود مستقیم به جام‌جهانی2022 را به‌دست آورد. صحبت از گل‌های دیرهنگام شد، پرتغالی‌ها از این کلمه دل خوشی ندارند. در شبی که سلسائو به یک‌امتیاز برای صعود مستقیم نیاز داشت و یک گل زودهنگام هم وارد دروازه صربستان کرد، در دقیقه90 قافیه را باخت و با شکست 2 بر یک راهی پلی‌آف شد. پرتغال در دیدار رفت مقابل همین تیم در همین دقیقه توسط کریستیانو رونالدو به گل برتری در خانه حریف دست یافته بود اما داور به اشتباه آن گل را مردود اعلام کرد تا نتیجه 2-2 در دیدار رفت به ثبت برسد. با آن پیروزی، وضعیت گروه فرق می‌کرد و این یاران رونالدو بودند که حریف را به پلی‌آف می‌فرستادند و خودشان برای قطر بلیت رزرو می‌کردند. اگر پرتغالی‌ها نتوانند در پلی‌آف هم سهمیه بگیرند، هرگز مارکو دیکس، کمک داور هلندی دیدار رفت را نمی‌بخشند. آن اشتباه باعث شده بود رونالدو بازوبندش را به زمین بکوبد و آن موقع از رسیدن به رکورد گل‌های ملی علی دایی ناامید شود. البته کریستیانو رونالدو و تیمش با رقابت‌های پلی‌آف بیگانه نیستند. آنها در سال2013 هم در شرایط مشابهی موفق به صعود شدند؛ آن هم در برابر سوئد و زلاتان جوان‌تر و آماده که آن زمان با رونالدو بر سر اینکه کدام یک بازیکن بهتری هستند کل‌کل داشت. شاید این‌بار هم‌گذار این دو در پلی‌آف به هم بخورد. البته همه‌‌چیز در روز جمعه ۵آذر۱۴۰۰ که مراسم قرعه‌کشی است مشخص می‌شود. مسابقات پلی‌آف هم در روزهای ۲۴، ۲۵، ۲۸ و ۲۹ مارس (۴، ۵، ۸ و ۹ فروردین۱۴۰۱) برگزار خواهد شد و بلافاصله در 12فروردین1401 قرعه‌کشی جام‌جهانی انجام می‌شود. فعلا بدون احتساب بازی‌های دیشب تیم‌های اسپانیا، صربستان، فرانسه، بلژیک، دانمارک، کرواسی و آلمان سهمیه جام‌جهانی را کسب کرده‌اند و تیم‌های پرتغال، سوئد، اسکاتلند، روسیه، مقدونیه شمالی، اتریش، جمهوری چک و ولز به پلی‌آف راه یافته‌اند. تیم‌های حاضر در پلی‌آف در 3‌گروه 4‌تیمی به‌صورت تک‌حذفی بازی خواهند داشت و تیمی که در هر گروه 2‌بازی‌اش را با برد پشت سر بگذارد، جواز حضور در جام‌جهانی را کسب می‌کند.


رونالدویی متفاوت
رونالدو طبق معمول چهره ویژه بازی‌های دیشب بود. کریستیانو از اینکه سرمربی در 10‌دقیقه آخر به جای حمله و بردن بازی، دفاع تمام عیار را در دستور کار قرار داد، ناامید و شاکی شد. او برای نخستین بار در یک‌ بازی از رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی، موفق به ثبت هیچ شوت داخل چارچوبی نشد. این در حالی است که او قبلا در ورزشگاه دالوژ در 20بازی موفق شده بود 10‌گل و 14برد برای پرتغال به ارمغان بیاورد. رونالدو پس از بازی با صربستان پیامی برای پرتغالی‌ها منتشر کرد و نوشت: «فوتبال بارها و بارها به ما نشان داده است که گاهی چنین پیچ‌وتاب‌هایی در دشوارترین مسیرها هستند که به مطلوب‌ترین نتایج منجر می‌شوند. نتیجه دیروز برای ما دشوار بود، اما این شکست هم برای متوقف شدن ما کافی نیست. هدف حضور در جام‌جهانی2022 هنوز برای ما وجود دارد و می‌دانیم که برای رسیدن به این هدف باید چه کارهایی انجام دهیم. دنبال بهانه‌گیری نیستیم و تیم ملی پرتغال راهی جام‌جهانی قطر خواهد شد.»
به این نکته باید اشاره داشت که پرتغال قبل از کریستیانو فقط 3‌بار به جام‌جهانی صعود کرده بود و با این ستاره 4‌بار متوالی به جام‌جهانی رفته است. حالا باید دید این‌بار هم رونالدو می‌تواند در تقابل با سوئد یا روسیه تیمش را به جام‌جهانی برساند یا خیر. رونالدو در 2‌مسابقه پلی‌آف انتخابی جام‌جهانی برابر سوئد و زلاتان ایبراهیموویچ توانسته بود 4‌گل به‌ثمر برساند.


مقدونیه
تیم ملی مقدونیه شمالی که دیگر گوران پاندف، بهترین بازیکن تاریخ کوتاه خود را به‌دلیل بازنشستگی در اختیار ندارد، به الماس‌های جدید خود تکیه می‌کند. الیف الماس، بازیکن جوانی است که تأثیر زیادی در راهیا‌بی این تیم به پلی‌آف جام‌جهانی در منطقه اروپا داشته است. او در دیدار رفت مرحله گروهی و زمانی که یواخیم لوو هدایت تیم ملی آلمان را در دست داشت، گل پیروزی‌بخش تیمش را وارد دروازه آلمان‌ها کرد. او در بازی شب آخر هم در برد 3بر یک مقابل ایسلند که حکم فینال را برای این دو تیم داشت، دبل کرد.


اسکاتلند

تیم ملی اسکاتلند شبیه مرده‌ای است که دوباره زنده شده و از گور برخاسته. اسکاتلندی‌ها به پلی‌آف انتخابی جام جهانی راه یافته‌اند و این را مدیون استیو کلارک، اسطوره سابق و سرمربی فعلی‌شان هستند. کلارک در فصل 13-2012توانسته بود تیم کوچک وست‌بروم را به رده هشتم لیگ برتر و بهترین رده تاریخ این باشگاه برساند، آن هم در شرایطی که نخستین تجربه سرمربیگری‌اش را پشت سر می‌گذاشت. او 2 فصل بعد تیم ردینگ را برای اولین‌بار در تاریخ این باشگاه به نیمه‌نهایی جام حذفی انگلیس رساند. او در سال2017موفق شد تیم کیلمارنوک را که قعرنشین لیگ برتر اسکاتلند بود، به رتبه سوم و سهمیه اروپایی فصل بعدش برساند. استیو کلارک تیم ملی اسکاتلند را هم پس از 5دوره غیبت به رقابت‌های یورو برد و حالا ممکن است بعد از 5دوره غیبت در جام جهانی این تیم را به جام‌جهانی هم ببرد.


رومانی
رومانی هم که 5دوره در جام‌جهانی غایب بوده و از سال1994و تیم طلایی و بازیکن طلایی‌شان، گئورگی هاجی، رنگ جام جهانی را ندیده است، حسرت حضور در این تورنمنت را به 6دوره پیاپی افزایش داد. رومن‌ها با وجود پیروزی 2بر صفر مقابل لیختن‌اشتاین، رتبه‌ای بهتر از سوم به‌دست نیاوردند و پایین‌تر از آلمان و مقدونیه شمالی قرار گرفتند. اما انس سالی، هافبک نوجوان این تیم با ورود به بازی در دقیقه82یک رکورد را برای فوتبال این کشور بر جای گذاشت و با 15‌سال و 264‌روز به جوان‌ترین بازیکن تاریخ در رده ملی تبدیل شد. او در کانادا به دنیا آمده و محصول لاماسیا، آکادمی باشگاه بارسلونا محسوب می‌شود. سالی از سال2017تا 2019عضو لاماسیا بود و اکنون در تیم فارول‌کنستانچا زیرنظر گئورگی هاجی افسانه‌ای بازی می‌کند. او در‌ماه سپتامبر رکورد جوان‌ترین گلزن تاریخ لیگ رومانی را نیز شکسته بود‌.


تکلیف لاله‌ها روشن نیست

امشب آخرین سهمیه‌ مستقیم جام جهانی بین اروپایی‌ها توزیع می‌شود مسی هم برای قطعی‌کردن صعود آرژانتین به میدان خواهد رفت

در بازی‌های امشب که آخرین شب مسابقات انتخابی جام جهانی در منطقه اروپا محسوب می‌شود، غیراز یک گروه در گروه‌های دیگر قرار نیست هیچ اتفاقی بیفتد. فقط هواداران تیم ملی هلند نگران صعود نکردن مستقیم این تیم هستند. در گروه D، فرانسه یک‌هفته زودتر سهمیه‌اش را قطعی کرد و اوکراین هم به پلی‌آف رفت. در گروه E، بلژیک هم همین دستاورد را داشت و ولز و جمهوری چک که هر دو به‌دلیل کسب سهمیه چکی‌ها در لیگ ملت‌های اروپا جواز راهیا‌بی به پلی‌آف را قبلا به‌دست آورده‌اند. جدال امشب ولز و بلژیک صدویکمین حضور گرت‌بیل در ترکیب تیم ملی ولز است و چک و استونی فقط در دومی یا سومی این دو تیم تأثیر دارد. کورتوا به‌دلیل قطعی شدن صعود تیمش به اردوی رئال مادرید برگشته تا ریکاوری کند.
در گروه G، هر 3 تیم هلند، ترکیه و نروژ شانس صعود دارند و ممکن است هلندی‌ها حتی سهمیه پلی‌آف هم نگیرند. اگر هلند در ورزشگاه خانگی‌اش به نروژ ببازد و ترکیه هم موفق شود با مربی جدیدش، اشتفان کونتز آلمانی در زمین مونته‌نگرو به برتری برسد، ترکیه مستقیما راهی جام جهانی می‌شود و نروژ به پلی‌آف می‌رود. اگر نروژ که تفاضل یک‌گل کمتر از ترکیه دارد، بتواند این تفاضل گل را در بازی با هلند جبران کند، آنگاه جایگاه این تیم و ترکیه در صدر جدول عوض می‌شود. هلند که در میانه راه فرانک دی‌بوئر را پس از ناکامی در یورو اخراج و لوییس‌فان‌خال را جایگزین او کرد، اگر بتواند از نروژ یک‌امتیاز هم بگیرد، به‌دلیل تفاصل گل فوق‌العاده‌ای که دارد (23+) صدرنشین می‌شود. تفاضل گل ترکیه 10+ و نروژ 9+ است و هر دو 18امتیازی هستند و هلند 20امتیاز دارد.
 یک دیدار حیثیتی هم ساعت3بامداد فردا بین آرژانتین و برزیل برگزار می‌شود، درحالی‌که هنوز رأی بازی نیمه‌کاره رفت 2 تیم در برزیل اعلام نشده است. آرژانتین برای قطعی کردن صعودش به جام جهانی به 2‌امتیاز دیگر نیاز دارد. مسی که در بازی با اروگوئه 15دقیقه به میدان رفت، در این بازی می‌خواهد از ابتدا در ترکیب حضور داشته باشد و این چیزی است که باشگاه پاری‌سن‌ژرمن از آن می‌ترسد. او در فیفادی قبلی مقابل ونزوئلا مصدوم شد و نتوانست در بازگشت کمکی به تیم پاریسی در رقابت‌های لیگ کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید