• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 24 آبان 1400
کد مطلب : 145529
+
-

ایتالیا با سکه حذف می‌شود؟

مقدماتی جام‌جهانی در اروپا به روزهای جذابش رسیده تا جایی که بعید نیست قهرمان قاره با سکه صدرنشینی را از دست بدهد و راهی پلی‌آف شود

با صعود فرانسه و بلژیک به جام جهانی2022، تعداد تیم‌های راه یافته به قطر به عدد 6 افزایش یافت؛ قطر (میزبان)، آلمان، دانمارک، برزیل، فرانسه و بلژیک. این بدون احتساب بازی‌های انجام شده دیشب است. شنبه شب هلند در بازی با مونته‌نگرو به مشکل خورد و سرنوشت صعودش به خطر افتاد. لاله‌ها با 2‌گل ممفیس از حریف پیش بودند اما در نهایت تن به تساوی 2-2 دادند. فرانسه 8 بر صفر قزاقستان را برد و برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش سهمیه جام جهانی گرفت. بلژیک هم 3 بر یک استونی را شکست داد و طبق روال دوره‌های اخیر به جام جهانی رفت.

  فرمول صعود
تیم‌های اروپایی به 10‌گروه 5 یا 6تیمی تقسیم شده‌اند؛ گروه A یک تیم کمتر دارد و جای خالی با حضور قطر که میزبان جام جهانی است پر شده، هرچند که نتایج بازی‌های قطر در این گروه مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد. اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و بلژیک هم که به نیمه‌نهایی لیگ ملت‌ها راه یافته بودند، گروه‌های 5تیمی را برداشتند. براساس قوانین، 10‌تیم اول هر گروه سهمیه مستقیم می‌گیرند، 10‌تیم دوم به‌علاوه 2‌تیمی که در لیگ ملت‌ها با بهترین امتیاز صدرنشین گروه‌های خود بودند، به پلی‌آف راه می‌یابند و به 3‌گروه 4‌تیمی تقسیم می‌شوند. در این مرحله 3‌تیم جواز صعود را به دست می‌آورند تا تعداد تیم‌های اروپایی حاضر در قطر به عدد15 برسد.

C
گره ایتالیایی و سوئیسی

ایتالیا به عنوان قهرمان یورو و تیم چهارم لیگ ملت‌ها، رفت و برگشت با سوئیس یک-یک مساوی کرد. جورجینیو برای سومین‌بار پیاپی پنالتی‌اش را در تیم ملی خراب کرد که 2‌تای آنها مقابل زومر، دروازه‌بان همین تیم بوده است. هافبک چلسی به همین دلیل از لیست پنالتی‌زنان این تیم حذف شد. این تساوی‌ها باعث شد 2 تیم ایتالیا و سوئیس در همه چیز مساوی شوند جز تفاضل گل. ایتالیا که 2‌گل، تفاضل بهتری نسبت به سوئیس دارد، امشب در زمین ایرلند شمالی به میدان می‌رود و سوئیس میزبان بلغارستان است. اگر سوئیس با اختلاف 2‌گل بیشتر نسبت به پیروزی احتمالی ایتالیا در ایرلند شمالی حریف خود را ببرد، 2‌تیم در همه چیز با هم برابر می‌شوند. ایتالیا 13گل زده و 2 گل خورده دارد و سوئیس 11گل زده و 2‌گل خورده و هر دو تیم 8برد و 3‌تساوی. از آن‌جایی که در بازی رودرروی 2 تیم هم نتایج مشابهی رقم خورده، در صورت برابر شدن تفاضل گل ایتالیا و سوئیس در پایان بازی امشب، تعداد کارت‌های دریافتی آنها تیم صعودکننده را مشخص خواهد کرد و هر تیمی که کارت‌های کمتری گرفته باشد اول می‌شود. ایتالیا در این زمینه امتیاز منفی 10 دارد و سوئیس منفی 11 و اگر در این زمینه هم با هم برابر شوند، آنگاه پرتاب سکه تعیین‌کننده تیم اول خواهد بود. فرض کنیم ایتالیا یک بر صفر بر ایرلند شمالی پیروز شود و سوئیس 3 بر صفر بلغارستان را ببرد و ایتالیایی‌ها در این شب یک‌کارت زرد از سوئیس بیشتر بگیرند، در این‌صورت صعودکننده با سکه مشخص می‌شود که اتفاق خاصی خواهد بود!

D
پرواز خروس‌ها

فرانسه با پوکر امباپه و دبل کریم بنزما قزاقستان را 8 بر صفر برد و به جام جهانی رفت. تیم دوم گروه D از میان فنلاند و اوکراین تعیین می‌شود. فنلاند که با 2 امتیاز اختلاف نسبت به اوکراین در رده دوم قرار دارد، هفته آخر با قهرمان جهان یعنی فرانسه روبه‌رو می‌شود و همین شانس اوکراین را برای صعود بالا می‌برد.

E
صعود، صعود، صعود

بلژیک طبق معمول دهه‌های اخیر راحت صعود کرد. شیاطین سرخ موفق شدند استونی را 3 بر یک ببرند. ولز هم در حضور یک نیمه‌ای گرت بیل که فیفادی به فیفادی مصدومیتش خوب می‌شود و دوباره به تنظیمات کارخانه برمی‌گردد، توانست 5 بر یک ولز را شکست دهد. حضور ولز که با 3‌امتیاز اختلاف در رده دوم است و چک رده سومی در پلی‌آف قطعی شده و 2 تیم در روز پایانی تنها برای کسب رتبه دومی با هم مبارزه می‌کنند. دلیل صعود چک این است که این تیم در کنار اتریش و ولز جزو تیم‌هایی هستند که بهترین امتیازها را در لیگ ملت‌های اروپا کسب کرده‌اند و هر کدام در صورت سوم شدن از طریق سهمیه لیگ ملت‌ها راهی پلی‌آف می‌شوند. بیل هم با حضور در این مسابقه به باشگاه‌ صدتایی‌ها پیوست. حالا او پس از کریس گانتر(۱۰۶)، به دومین بازیکن تاریخ اژدهایان تبدل شده که شمار بازی‌های ملی خود را ۳‌رقمی می‌کنند. نخستین بازی ملی بیل به ۲۷ مه ۲۰۰۶ (دیدار دوستانه مقابل ترینیدادوتوباگو) برمی‌گردد؛  100‌بازی،  36‌گل‌زده (بهترین گلزن تاریخ تیم ملی)،  20‌پاس گل، جوان‌ترین گلزن تاریخ تیم ملی (۱۷ سال و۸۳ روز سن و گلزنی در دیدار مقابل اسلواکی)، اولین گلزن و آقای گل تاریخ ولز در رقابت‌های یورو (3‌گل) کارنامه این ستاره را پر کرده‌اند.

F
شاهکار

دانمارک رکورد صددرصد پیروزی را در گروه F به ثبت رسانده و با 9‌برد از 9‌بازی مقتدرانه صعودش را قطعی کرده. رتبه دومی اسکاتلند هم قطعی است.

G
نگرانی برای هلندی‌ها

هلند در بازی با مونته‌نگرو می‌توانست صعودش را مسجل کند اما کارش گره خورد. حالا در هفته آخر که سه‌شنبه برگزار می‌شود، هلند 20امتیازی که صدرنشین است با نروژ بازی می‌کند، تیمی که هنوز شانس سرگروهی را دارد و با 18امتیاز در کنار ترکیه در رده دوم قرار گرفته. ترکیه با سرمربی جدیدش، اشتفان کونتز که جانشین شنول گونش شده، توانست جبل‌الطارق را 6تایی کند و شانس صعودش را زنده نگه دارد. ترک‌ها در بازی آخر با مونته‌نگرو بازی می‌کنند که بازی سختی است.

H
فینال

روسیه تا قبل از بازی دیشب با 22‌امتیاز اول و کرواسی با 20‌امتیاز دوم بود. این دو تیم شب گذشته در دیداری که حکم فینال داشت رودرروی هم قرار گرفتند و این کرواسی بود که با نتیجه یک بر صفر برنده شد. با این نتیجه کرواسی به جام‌جهانی رفت و روسیه راهی پلی‌آف شد.

I
پلی‌آف با لوا

انگلیس تقریبا صعود کرده و یک دیدار آسان در ورزشگاه خانگی مقابل سن‌مارینو دارد که یک‌امتیاز هم از این بازی می‌تواند سه‌شیرها را به جام جهانی بفرستد. لهستان هم با برد 4 بر یک در زمین آندورا دوم شد و به پلی‌آف رفت. لواندوفسکی 2‌گل و یک‌پاس‌گل دیگر هم در این بازی داشت و تعداد گل‌هایش در سال2021 را به 62گل رساند. او حالا در 9بازی باقی‌مانده تا پایان سال میلادی یک‌گل دیگر تا رکورد 63گل رونالدو در سال2012 فاصله دارد و 7گل فاصله تا 69گلی که کریستیانو در سال2014 زد. البته برای رسیدن  به رکورد دیوانه‌کننده مسی در سال2012 که 91گل در یک سال میلادی توسط او به ثمر رسید، لواندوفسکی باید در هر بازی تا پایان سال هت‌تریک کند!

J
مقتدر

آلمان با هانسی فلیک مقتدرانه صعود کرده و در شبی که یواخیم لوو هم در ورزشگاه حاضر بود به لیختن‌اشتاین 9گل زد. آلمان‌ها دیشب هم دیداری تشریفاتی با ارمنستان داشتند. تیم دوم این گروه در بازی‌های دیشب بین مقدونیه- ایسلند و لیختن‌اشتاین- رومانی مشخص شد. تا پیش از این بازی‌ها مقدونیه‌شمالی 15امتیازی، رومانی 14امتیازی و ارمنستان 12امتیازی بودند.

زوج کهکشانی
درخشش بنزما و امباپه در تیم ملی فرانسه ادامه دارد

هر جور حساب کنید، زوج امباپه و بنزما دیر یا زود در کنار هم در رئال مادرید بازی خواهند کرد. این دو در کنار هم در پیروزی 8بر صفر مقابل قزاقستان 6گل زدند. سهم امباپه 4‌گل بود و او توانست پس از 63سال تیم ملی فرانسه را در یک بازی رسمی صاحب یک گلزن چهارگله کند. آخرین بار سال 1958 ژوست فونتن برابر آلمان غربی پوکر کرده بود. همچنین دومنیک روشتو در سال‌1985 آخرین بازیکن فرانسوی بود که در یک بازی رسمی هت‌تریک کرده بود. در 3‌بازی آخر خروس‌ها، زوج کریم و کیلیان همزمان موفق به گلزنی شده‌اند. در برد 3 بر 2 مقابل بلژیک در نیمه‌نهایی لیگ ملت‌ها، امباپه از روی نقطه پنالتی گل زد و بنزما هم از روی پاس کیلیان موفق به گلزنی شد. در فینال همان رقابت‌ها برابر اسپانیا باز هم همین سناریو تکرار شد و امباپه در پیروزی 2بر یک با پنالتی گل زد و بنزما با پاس‌گل امباپه. در بازی با قزاقستان هم بنزما 2‌گل زد که یکی از آنها از روی پاس کیلیان بود و 4‌گل هم خود امباپه به ثمر رساند. مهاجم رئال درباره همتایش در پاری‌سن‌ژرمن گفت: «من و امباپه کنار هم خیلی خوب هستیم. در بازی‌های قبلی هم گفتم که ما مکمل یکدیگریم، کنار هم لذت می‌بریم، تأثیرگذاریم و به تیم کمک می‌کنیم.»
تیم ملی فرانسه در 3‌بازی اخیر، 13‌گل به ثمر رسانده که ۱۰تای آن سهم کریم و کیلیان بوده (6‌گل امباپه، 4‌گل بنزما). کریم که پس از 5‌سال‌و‌نیم به تیم ملی برگشته، از زمان این بازگشت تاریخی 10بار پیراهن خروس‌ها را بر تن کرده و توانسته 8گل و یک‌پاس‌گل به آمارش در بازی‌های ملی اضافه کند. او با 2‌گلی که به قزاقستان زد به پنجمین گلزن برتر تاریخ تیم ملی فرانسه تبدیل شد؛ تیری آنری (51گل)، اولیویه ژیرو (46گل)، میشل پلاتینی (41گل)، گریزمان (41گل)، بنزما (35گل)، ترزگه (34گل) و زیدان (31گل)، گلزنان برتر تیم ملی فرانسه هستند. او اگر 5‌سال‌ونیم از تیم ملی دور و محروم نبود، می‌توانست با اختلاف از آنری جلو بزند. به این نکته هم باید اشاره داشت که بنزما تعداد گل‌هایش در فصل 2022-2021 را به 27تا رساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید