• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 24 آبان 1400
کد مطلب : 145500
+
-

عدد جوانی ریاست

در دو قوه قضاییه و مجریه و نهاد شهرداری چه تحولاتی درباره انتخاب و انتصاب جوان‌ها و جایگزینی آنها با مدیران باتجربه و بازنشسته رخ داده است؟

عدد جوانی ریاست

زهرا رستگارمقدم - خبرنگار

چند سال است که حرف از گشایش حلقه بسته مدیران ارشد است. مدیران 70ساله در دولت و شهرداری که نتوانسته‌اند به جوانان ‌اعتماد کنند و گوشه‌ای از این میز مدیریتی را به آنها بسپارند. اما در این چند سال رویه انتصاب‌ها تغییراتی کرده است. مدیریت کشور و اداره شهر روی دیگری از خود نشان داده و جوانان به بدنه سازمان‌ها و نهادها راه یافته‌اند. به استثنای قوه‌قضاییه که معمولا انتصاب‌ها در آن از داخل بدنه صورت می‌گیرد و چندان نیرویی از خارج جذب نمی‌کند، دولت و شهرداری راه تازه‌ای را آغاز کرده‌اند. بنا به آمار منتشر شده و تخمین برآورد سنی مدیران در این ارگان‌ها، می‌توان امید داشت، شهر و کشور با ذهن‌های جوان‌تری اداره شود. ما در اینجا قوه مجریه، قضاییه و تغییرات در شهرداری را رصد کرده‌ایم.

جوان‌ترین عضو کابینه رئیسی، حجت‌الله عبدالملکی گزینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۴۰سال سن و مسن‌ترین وزیر هم احمد وحیدی با ۶۳ سن برای تصدی وزارت کشور است. میانگین سنی وزیران دولت سیزدهم بیش از ۵۲ سال است و اختلاف میانگین سنی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم نسبت به دولت یازدهم ۵‌سال و نسبت به دولت دوازدهم ۷ سال کمتر است. (میانگین سنی دولت یازدهم ۵۷ و دولت دوازدهم ۵۹سال بود.) همچنین میانگین سنی کابینه اول دولت هاشمی رفسنجانی ۴۱سال، کابینه دوم دولت هاشمی رفسنجانی ۴۴سال، کابینه اول دولت اصلاحات ۴۵سال، کابینه دوم دولت اصلاحات ۴۷سال، کابینه اول دولت محمود احمدی‌نژاد ۴۹سال، کابینه دوم دولت محمود احمدی‌نژاد۵۰سال، دولت یازدهم ۵۷ و میانگین سنی دولت دوازدهم ۵۹ سال بوده است. همچنین از میان وزیران دولت سیزدهم ۱۴ نفر دارای مدرک دکتری، ۴ نفر دارای مدرک تحصیلی مهندسی و یک نفر دارای مدرک اجتهاد هستند.
وزیر دادگستری گرچه به همت دولت جوان‌تر شده، اما شاید حضورش در قوه قضا و کنار فهرست مدیران این قوه، بتواند میانگین سنی قوه قضاییه را هم کاهش دهد. وقتی امین‌حسین رحیمی متولد 1347جای علیرضا آوایی را گرفت، سن صندلی این وزارتخانه را 12سال کاهش داد. این البته در همه وزرای دولت سیزدهم قابل پیگیری است.  عبدالملکی، جوان‌ترین وزیر، ریاست تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از محمد شریعتمداری61ساله تحویل گرفت. این جوانگرایی ادامه داشت، هرچند وزیر آموزش و پرورش رأی اعتماد نگرفت و علیرضا کاظمی متولد ۱۳۴۴ سرپرست و جای محسن حاجی‌میرزایی‌زاده متولد ۱۳۳۸ نشست. روشن است درصورت رای اعتمادمجلس وزیر پیشنهادی این کاهش شدت بیشتری نیز می‌گرفت. اما چنین نشد. در بعضی وزارتخانه‌ها جوانان جایگزین جوان‌های پیشین شدند. مثلا در وزارت ارتباطات، جای وزیر جوان دولت دوازدهم، محمدجواد آذری جهرمی 40ساله را عیسی زارع‌پور 41ساله گرفت تا این وزارتخانه در همان حدود سنی باقی بماند.
این رویه هرچند کُند، اما در دیگر وزارتخانه‌ها ادامه داشت. سیداسماعیل خطیب 60ساله جای محمود علوی‌زاده را گرفت و وزارت اطلاعات را 7سال جوان‌تر کرد. در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح محمدرضا قرایی آشتیانی 61ساله جای سرتیپ امیر حاتمی55ساله نشست. رستم قاسمی 57ساله به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی در دولت سیزدهم جای محمد اسلامی 65ساله آمد و سردار وحیدی 63ساله جای عبدالرضا رحمانی فضلی 62ساله را در وزارت کشور از آن خود کرد. بهرام عین‌اللهی نیز با حضورش روی صندلی سعید نمکی در وزارت بهداشت، سن ریاست وزارتخانه را روی 63سال نگه‌داشت. احسان خاندوزی 41ساله وزیر امور اقتصادی و دارایی شد و جای فرهاد دژپسند 59ساله نشست. وزارت کشاورزی هم از کاظم خاوازی‌زاده 53ساله به سیدجواد ساداتی‌نژاد 49ساله رسید. سیدرضا فاطمی امین 47ساله وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم جای علیرضا رزم‌حسینی متولد 60ساله آمد و جای محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 46ساله   سیدعباس صالح‌شریعتی 58ساله نشست. محمدعلی زلفی‌گل متصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم؛ با ۵۵ سال سن جای منصور غلامی 68ساله، جواد اوجی 55ساله در وزارت نفت جای بیژن زنگنه 69ساله، حمید سجادی ۵۲ ساله در وزارت ورزش و جوانان به جای مسعود سلطانی‌فر 62ساله، حسین امیرعبداللهیان 57ساله بر مسند وزارت امور خارجه به جای جواد ظریف 62ساله، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی 62ساله به جای علی‌اصغر مونسان 51ساله و علی‌اکبر محرابیان 52ساله جای رضا اردکانیان 63ساله وزیر نیرو شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید