• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 آبان 1400
کد مطلب : 145466
+
-

در ریزش بخشی از حفاری تونل خط 6 مترو، نه آثار تاریخی آسیب دیده و نه شهروندی مصدوم شد

آسیبی به بازارچه سلجوقی ری وارد نشده است

به‌دنبال انتشار خبر ریزش بخشی از تونل در دست احداث پروژه خط 6مترو در شهر ری که چهارشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد، اخبار، گمانه زنی‌ها و شایعاتی درخصوص احتمال آسیب دیدن آثار تاریخی و باستانی این محدوده مطرح شد. محدوده‌ای که آثاری چون برج طغرل، آرامستان ابن بابویه، دژ اشکان و محوطه تاریخی سه راه ورامین و همچنین بازارچه قدیمی مربوط به دوران سلجوقیان که حدود 27سال گذشته کشف شد و به‌دلیل نبود بودجه و امکانات، هنوز آن را حفاری نکرده‌اند در آنجا واقع شده است.
با توجه به این موضوع، اصل ماجرا را از روابط‌عمومی شرکت متروی تهران جویا شدیم. حمید هیدارن، مدیر روابط‌عمومی شرکت مترو در گفت‌وگو با همشهری، با ردگمانه زنی‌ها و شایعات مطرح شده درباره وارد‌ شدن آسیب‌های احتمالی به برخی از آثار تاریخی شهر ری و مصدوم شدن تعدادی از شهروندان در پی این حادثه، تأکید می‌کند که ریزش بخشی از بدنه تونل درحال حفاری، هیچ ارتباطی به سطح زمین ندارد: «عصر چهارشنبه در محل حفاری، سینه کار بخشی از تونل پروژه توسعه جنوبی خط ۶ مترو، نیم متر از خاک دیواره ریزش پیدا می‌کند و بر اثر آن، یک کارگر از بالای داربست سقوط کرده و پایش می‌شکند که بلافاصله به بیمارستان منتقل شده و همان شب هم ترخیص می‌شود. محل ریزش خاک همانطور که در تصاویر ارسالی هم مشخص است، با لتیس‌گذاری و شاتکریت، تحکیم شده و تثبیت سینه کار محقق می‌شود. در این رویداد، زمین فرونشستی نداشته و ریزشی در آن رخ نداده است، همه‌‌چیز به همان عمق 10تا 20متری حفاری شده و به داخل تونل محدود بوده و به سطح زمین ارتباطی نداشته است. برخی‌ها نوشته‌اند؛ این حادثه در محدوده قدیمی و تاریخی شهرری رخ داده، اما اصلا چنین چیزی نبوده و هیچ آسیب و خدشه‌ای به هیچ‌کدام از آثار تاریخی که در این مدت از آنها نام برده می‌شود، از جمله بازارچه دوران سلجوقی، وارد نشده است. همچنین خبر مصدوم ‌شدن چندین نفر از شهروندان در این حادثه هم صحت ندارد.»
هیدارن درباره نامشخص بودن علت وقوع این حادثه هم دلیل ریزش بخش کوچکی از تونل را سست بودن خاک تهران، به‌ویژه در بخش‌های جنوبی شهر عنوان می‌کند:«درعمق زیر سطح معابر شهر تهران، به‌ویژه در بخش‌های جنوبی شهر، عمدتا خاک‌های آبرفتی سست وجود دارد که اصطلاحا «خاک ریزشی» خوانده می‌شود، به همین جهت در عملیات حفاری فضاهای زیرزمینی که چنین شرایطی دارند، با مش‌گذاری، لتیس‌گذاری، استفاده از بتن‌پاشی و درصورت نیاز، قالب‌گذاری، جبهه کار برای عملیات حفاری ایمن می‌شود. بعد از اینکه نیم متر از خاک دیواره ریزش پیدا کرد، تحکیم اولیه دیواره‌ها مجددا صورت گرفت و تثبیت سینه کار محقق شد. هم‌اکنون کار احداث تونل خط 6مترو، بدون هیچ مشکلی جریان دارد و حفاری‌ها دوباره انجام می‌شود و مشکل و وقفه‌ای در پروژه ایجاد نشده است.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید