• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 23 آبان 1400
کد مطلب : 145435
+
-

سیل؛ عاقبت 36ساعت بارندگی ‌در گیلان

همشهری از شهرستان‌های خسارت دیده استان گیلان در پی بارش‌ها و سیل اخیر گزارش می‌دهد

پیگیری
سیل؛ عاقبت 36ساعت بارندگی ‌در گیلان

پرنیان سلطانی- خبرنگار

شرایط جوی آخر هفته، استان‌های مختلف کشور را دچار مشکلاتی کرد؛ از وقوع پدیده کولاک در استان قزوین تا کاهش محسوس دما در استان اردبیل. اما به‌طور قطع هیچ‌کدام از این استان‌ها به اندازه گیلان تحت‌تأثیر بارش‌های پاییزی قرار نگرفتند. بارش‌هایی که البته تبدیل به سیل شد و در عرض 36ساعت، علاوه بر رانش زمین و بسته شدن راه‌های ارتباطی، بیش از200شهروند گیلانی را از خانه و زندگی‌شان بیرون کرد. حالا اما از استان گیلان خبر می‌رسد که شرایط در شهرستان‌های صومعه‌سرا، رضوانشهر، شفت، لنگرود، رودسر، تالش، املش، فومن، رودبار و سیاهکل که درگیر حوادث غیرمترقبه بارندگی‌های اخیر بوده‌اند، به حالت طبیعی برگشته و سیل‌زدگان رفته رفته برای بازگشت به منازل مسکونی خود آماده می‌شوند.

اسکان سیل‌زدگان در مساجد و امامزاده‌ها
بارش 36ساعته باران در استان گیلان که میزان آن به 278میلی‌متر رسید، باعث ریزش جاده، بسته شدن راه‌ها، قطعی آب و تلفن، آبگرفتگی معابر و... شد. همچنین در مجموع حدود 50خانه در شهرستان‌های درگیر سیل را نیز با مشکل مواجه کرد.
اینطور که مدیرعامل هلال احمر گیلان خبر می‌دهد، چندین منزل مسکونی در شهرستان‌های رودسر، املش، صومعه‌سرا، فومن و چابکسر دچار مشکل آبگرفتگی شدند که مشکل برخی از آنها با تخلیه آبگرفتگی منزل توسط موتورآب برطرف شد. اما در نهایت 208نفر از اهالی این شهرستان‌ها، به‌طور موقت در مناطق امن درنظر گرفته شده اسکان یافتند.
مرتضی شفیعی‌نسب، یکی از رانندگان اتوبوس شهرستان رودسر درباره وضعیت فعلی مناطق درگیر سیل به خبرنگار همشهری می‌گوید:«در محدوده روستای رانه‌کوه، چندین رانش اتفاق افتاد که باعث مسدود شدن مسیرهای ارتباطی شد. اما تمام این مسیرها خیلی زود بازگشایی شد و از این بابت مشکلی در مناطق درگیر سیل وجود ندارد.» او درباره اسکان سیل‌زدگان هم می‌گوید:« افرادی که خانه‌هایشان دچار مشکل شده، در مساجد، مدارس و امامزاده‌ها مستقر شده‌اند.»

آبگرفتگی معابر، مشکل اصلی
اما جدا از افرادی که شدت بارش‌ها باعث آبگرفتگی منازل‌شان شد، تقریبا تمام اهالی شهرستان‌های درگیر، با مشکل آبگرفتگی معابر مواجه شدند. آسیه فلاح، یکی از ساکنان روستای «شفت» در این‌باره می‌گوید: «بسیاری از معابر روستای ما دچار آبگرفتگی شد و همین موضوع رفت‌وآمد را برای چندین ساعت مختل کرد، اما هم‌اکنون با فروکش کردن آب و برطرف شدن مشکل، شرایط به حالت عادی برگشته است.»

بارش، دو برابر ظرفیت رودخانه‌ها!
برای اینکه در جریان جدیدترین اخبار سیل و خسارت به 10شهرستان استان گیلان قرار بگیریم، سراغی از امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گرفتیم. او با اشاره به بارش کم‌سابقه اخیر در استان محل خدمتش می‌گوید: «میزان بارندگی در استان، 278میلی‌متر تخمین زده شد. این در حالی است که رودخانه‌های ما گنجایش این حجم از باران را نداشته و با بارندگی‌های بالاتر از 150میلی‌متر، سیلابی می‌شوند. درواقع در بارش‌های اخیر ما شاهد بارشی به اندازه دو برابر حجم رودخانه‌هایمان بودیم.» او در ادامه با بیان مشکلات پیش آمده در شهرستان‌های درگیر استان گیلان می‌گوید: «یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما، صورت گرفتن چندین رانش و در نتیجه بسته شدن مسیرهای دسترسی‌مان بود. با هماهنگی‌هایی که از گذشته با سازمان‌های مختلف استان داشتیم، جاده‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن بازگشایی شد. هم‌اکنون به جز رانش شدید و انسداد در«لیلیج گوابر» روستای رانه کوه شهرستان املش که نیاز به آواربرداری دارد، همه راه‌هایمان باز است. یکی دیگر از بزرگ‌ترین مشکلات ما، قطعی آب برخی از مشترکان بود تا جایی که به‌عنوان مثال، ما فقط در املش با قطعی آب 8-7هزار مشترک مواجه بودیم. با ورود تیم‌های تشکیل شده از سازمان‌های مختلف، هم در تامین آب آشامیدنی برای مردم به‌صورت بسته‌بندی اقدام کردیم و هم خیلی زود تمام قطعی‌هایمان وصل شد. درنهایت بحث پس‌زدگی آب در خانه‌های اهالی را داشتیم که در این زمینه حدود 50خانوار با مشکلاتی مواجه شدند. هلال احمر استان، این افراد را به فضاهای امن و مجهز منتقل کرده و آذوقه کافی در اختیارشان قرار داد. هم‌اکنون با فروکش کردن آب در خانه‌ها، مردم یکی یکی به خانه‌هایشان برمی‌گردند.»

پیش‌بینی خسارت 20میلیارد تومانی
با توجه به حجم بارش‌ها در گیلان، مسئولان ذیربط در این استان نگران خسارت‌های سنگین و خسارت‌های جانی احتمالی بودند. اما به لطف خدا این بارش‌ها به خسارت‌های جانی منجر نشد و به جز یک خانه در لاهیجان که دچار آسیب شد، مشکلی برای سایر خانه‌ها پیش نیامد.  با این حال مدیرکل مدیریت بحران گیلان پیش‌بینی کرده است که میزان خسارت‌های وارد شده به زیرساخت، ابنیه و منازل مسکونی روستاها و شهرهای گیلان به بیش از 20میلیارد‌ تومان می‌رسد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید