• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 22 آبان 1400
کد مطلب : 145377
+
-

گزارش/ دستور اژه‌ای برای پیگیری ترک‌فعل مسئولان

رئیس قوه قضاییه در جلسه روز پنجشنبه بررسی وضعیت و مشکلات فرایند مبارزه با قاچاق کالا که با حضور نمایندگان دولت، دستگاه‌های نظارتی، ضابطین، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شد، با طرح این سؤال که هر یک از دستگاه‌ها چقدر با وظایف قانونی خود آشنا هستند و آیا به وظایف خود به‌طور کامل عمل کرده‌اند، گفت: اگر یک مسئول عوض شد چه‌کسی باید به او وظایفش را یادآوری کند که بداند حسب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مکلف به انجام وظایفی است و چه‌کسی باید بر این مسئله نظارت کند که اگر مسئولی وظیفه خود را درست انجام نداد، به او هشدار و تذکر دهد.
غلامحسین محسنی‌‌‌اژه‌ای گفت: من وقتی در مسئولیت دستگاه قضا قرار گرفتم، این قانون را به تناسب مورد مطالعه قرار داده‌ام، اما کسی به من نگفت که چه وظایفی دارم و آنها را به من یادآوری نکرد و اگر به‌طور موردی شرایطی پیش نمی‌آمد که موضوع اموال تملیکی را دنبال کنم، شاید تا سال‌ها حرکتی در این زمینه نمی‌شد.
رئیس قوه قضاییه در ادامه ضمن قانون‌خوانی، به بررسی عملکرد و ترک‌فعل‌های دستگاه‌های مسئول در فرایند مبارزه با قاچاق کالا پرداخت و افزود: براساس قانون رئیس قوه قضاییه موظف بوده کارگروهی برای اجرای سریع و دقیق احکام دادگاه‌های ویژه تشکیل دهد و بازرسی کل کشور نیز باید پیگیری کند که دستگاه‌ها به‌درستی وظایف خود را انجام دهند و درصورت اهمال و قصور باید به آنها تذکر و هشدار دهد.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه کارهایی در زمینه مبارزه با قاچاق و ساماندهی اموال تملیکی انجام شده و قوه قضاییه حتی شعب‌ ویژه‌ای برای رسیدگی سریع به مسئله قاچاق تشکیل داده، اما در عین حال خاطرنشان کرد که این کارها حتما ناقص و کافی نبوده است.
او تصریح کرد: دولت و همچنین وزارتخانه‌های مختلف نیز براساس قانون وظایف مشخصی دارند که در گام اول باید بدانند وظیفه‌شان چیست و در گام دوم آنکه مردم اطمینان پیدا کنند هم دستگاه‌های اجرایی و هم دستگاه‌های نظارتی به وظایف خود درست عمل می‌کنند.
رئیس قوه قضاییه، رئیس سازمان بازرسی کل کشور را نیز مأمور کرد تا با بررسی دقیق وظایف قانونی همه دستگاه‌ها، دستگاه‌هایی را که مرتکب ترک‌فعل شده و به وظایف خود به‌درستی عمل نکرده‌اند، شناسایی کند و از او خواست این کار را از قوه قضاییه آغاز کند.
محسنی‌اژه‌ای گفت: اگر دستگاهی در انجام وظایف خود کوتاهی یا قصور داشته باید به او اعلام و تذکر داده شده و توضیح خواسته شود و درصورت لزوم دستگاه خاطی را به دولت و قوه قضاییه معرفی کنید و رونوشتی از آن را به من بدهید تا پیگیری نمایم.
علی القاصی‌مهر، دادستان تهران نیز در این جلسه با اشاره به نقش سامانه‌ها در بهبود عملکرد دستگاه‌ها، خاطرنشان کرد: پرونده‌ای برای ترک‌فعل‌ها و کوتاهی دستگاه‌ها در انجام وظایف خود برای راه‌اندازی سامانه‌ها در دادسرای کارکنان دولت تشکیل شده که پس از تفهیم اتهام قرار لازم صادر شده و در دست رسیدگی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید