• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 28 مرداد 1402
کد مطلب : 200483
+
-

ترک فعل و تحمیل ضرر و زیان‌های هنگفت به شهر

سیداحمد علوی؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران

وقتی ‌پروژه‌ای برای شهر مؤثر تشخیص داده می‌شود و در شورای شهر برای آن ردیف بودجه درنظر گرفته می‌شود، اما پروژه مذکور در زمان خودش اجرا و تکمیل نمی‌شود، با توجه به بالا‌بودن سرعت افزایش تورم و صعودی‌بودن قیمت مصالح و خدمات، طبیعتا با تأخیر و تعلل پیش‌آمده به شهر ضرر و زیان مادی و معنوی می‌زند. در پروژه‌هایی که مربوط به دوره 4ساله گذشته مدیریت شهری است، متأسفانه این موضوع به وفور قابل مشاهده است. برای نمونه می‌توان به شرکت واحد اتوبوسرانی اشاره کرد. درسال‌1396 حدود 5هزار دستگاه اتوبوس فعال به مدیریت شهری گذشته تحویل داده شده است.
براساس افق 4ساله، این تعداد برای تهران 10میلیون نفری باید به 9هزار دستگاه اتوبوس افزایش پیدا می‌کرد، اما در پایان دوره مدیریت گذشته شهر تهران نه‌تنها این 9هزار دستگاه محقق نشده بود که مدیریت جدید شهری تهران کمتر از 2هزار دستگاه اتوبوس فعال از مدیریت قبلی تحویل گرفت.
نتیجه نخریدن اتوبوس‌های جدید و اورهال و تعمیر‌نشدن اتوبوس‌های فرسوده و آسیب‌دیده این شد که علاوه بر ایجاد مشکلات و مشقت برای مردم، باعث ضرر و زیان مالی سنگین شهرداری نیز شد که این موضوع هم باز به جیب مردم بر‌می‌گردد.اتوبوسی که در گذشته با یک میلیارد تومان خریداری می‌شد درحال حاضر به 4میلیارد تومان رسیده و باید 7هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه کرد.
در سال‌1396 که شهر تحویل مدیریت قبلی داده شد، هزینه ساخت یک کیلومتر خط مترو با رام قطار و تمام تشکیلات مربوط به آن حدود 200میلیارد تومان برای شهر تمام شد، اما امروز ساخت هر کیلومتر خط مترو حدود 1200میلیارد تومان شده ‌و جالب اینکه در آن دوره حتی یک کیلومتر هم به خطوط مترو اضافه نشد. در بحث پروژه‌های عمرانی هم شرایط به همین صورت است. یک پروژه‌ای که برای شهر مفید تشخیص داده شده‌‌ و لازم بوده و شاید در اعتبارات هم شورا این پروژه‌ها را لحاظ کرده بوده، اما مدیریت شهری اجرا نکرده است و پروژه‌ای که مثلا باید با 150میلیارد تومان جمع می‌شد، امروز شاید با ۵۰۰‌میلیارد تومان هم جمع نشود یا اینکه می‌توانیم شرکت توسعه فضاهای فرهنگی را مثال بزنیم. شما می‌بینید که شرکت‌های تخصصی فرهنگی در طول ۴‌سال مدیریت شهری سابق نه‌تنها هیچ پروژه‌‌ای اجرا نکرده اند که همان پروژه‌های نیمه‌کاره هم رها شده است و همه اینها ضرر و زیان هایی است که به شهر وارد شده و اصلا دیده نمی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید