• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 20 آبان 1400
کد مطلب : 145263
+
-

شهرهای قرمز از استان‌های غربی نمی‌روند

سلامت
شهرهای قرمز از استان‌های غربی نمی‌روند

حمیده پازوکی- خبرنگار

مدت‌هاست استان‎های غرب کشور شهرهای قرمز کرونایی دارند و آمار ابتلا به کرونا در آنها با کاهش و افزایش مواجه است. وقتی موج پنجم کرونا در بسیاری از استان‌ها به پایان رسید هنوز شهرهای بسیاری در کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی قرمز بود، اکنون تعداد این شهرها کاهش یافته است اما روند کاهش بیماری در آنها بسیار کند گزارش می‎شود. در این شرایط دبیر کمیته علمی کشوری کرونا همچنان از روند صعودی بیماری در غرب کشور صحبت می‌کند. به‌گفته حمیدرضا جماعتی استقبال کم از واکسن یکی از دلایل صعودی‌شدن کروناست و اگر اقبال مردم به واکسیناسیون علیه کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر نشود، شرایط می‌تواند بازهم شکل بحران به‌خود گیرد و در نهایت به موج ششم منتهی شود.

روند کند کاهش بیماری در کرمانشاه
با اینکه مسئولان کشوری از افزایشی بودن ابتلا به کرونا در غرب کشور صحبت می‌کنند، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تغییرات در آمار مبتلایان را اندک اعلام می‎کند و به همشهری می‌گوید: مبتلایان در استان ما نسبت به هفته‌های قبل بیشتر نشده‌اند، پیک قله موج پنجم براساس آمار 15شهریور در استان رقم خورد و روند کاهشی بیماری هم همان زمان آغاز شد، اما از نیمه مهر به بعد این روند کند شد و ابتلا افزایش پیدا کرد. مهدی محمدی با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته 126نفر و 18آبان 138نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند، می‌گوید: از نیمه مهر به بعد تغییر ابتلای روزانه بیماران به کرونا در استان تفاوت کمی پیدا کرد اما این عدد آنطور که باید کاهش نمی‎یابد. وی درباره اینکه چرا در این شرایط هنوز شهر قرمز در این استان وجود دارد، توضیح می‎دهد: هم‌اکنون فقط شهرستان پاوه قرمز کرونایی است. این شهرستان شرایط خاصی دارد، پاوه گردشگرپذیر و خوش آب‌و‌هواست و ماه‌های ابتدایی پاییز به‌دلیل فصل برداشت انار، مسافران بسیاری به آن سفر می‎کنند.
مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه می‌دهد: از سوی دیگر شهروندان مریوان استان کردستان در شمال پاوه ترجیح می‌دهند هنگام ابتلا به کرونا راهی پاوه شده و در بیمارستان این شهر بستری شوند. همین موضوع آمار ابتلای بیماران این شهر را افزایش داده و آن را قرمز کرده است. محمدی آمار مرگ بیماران کرونایی در استان را نیز بدون افزایش شدید ارزیابی می‌‎کند و می‌گوید: یکی از مسائل مهمی که در کرمانشاه می‎تواند نگران‌کننده باشد، اهمیت مراسم ترحیم بین مردم استان است. برگزاری این مراسم با حضور جمعیت قابل توجه می‌تواند آمار ابتلا و کرونا را بیشتر کند.

کاهش رعایت پروتکل‎ها در کردستان
کردستان هم شرایطی مشابه کرمانشاه دارد، با اینکه بانه در این استان قرمز کرونایی است اما بحرانی‌شدن روند ابتلا به کرونا به عوامل بسیاری ازجمله رعایت پروتکل‎های بهداشتی بستگی دارد. هم‌اکنون شرایط در استان ایستا و روند کاهشی کند است. مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه هم‌اکنون 516 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، به همشهری می‎گوید: باتوجه به تعداد بستری‎ها رنگ‎بندی شهرهای استان ممکن است تغییر کند. البته تعداد این بستری‎های جدید بسیار نزدیک به هم هستند و روند کاهشی استان سرعت لازم را ندارد. آرزو فلاحی درباره وضعیت بانه هم  می‌گوید: افزایش تست‎های مثبت در بانه موجب افزایش تعداد بیماران و در نتیجه قرمز شدن شرایط این شهر شده است، مهم‌ترین دلیل این وضعیت هم کاهش رعایت پروتکل‎های بهداشتی است. هرچند از این موضوع نیز نمی‎توان صرف‎نظر کرد که بانه یک شهر مرزی است و بازار این شهر مراجعان بسیاری دارد. همین موضوع می‌تواند یکی از دلایل افزایش تعداد موارد مثبت در این شهر باشد.

آذربایجان غربی و شهرهای هنوز قرمز
شهرهای آذربایجان غربی در ماه‌های گذشته عموما قرمز و نارنجی بودند. پیرانشهر و اشنویه هنوز قرمز هستند و شرایط استان همچنان به نقطه امن نرسیده است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بدون اشاره به دلایل بومی افزایش ابتلا در شهرهای قرمز این استان به همشهری می‌گوید: کل استان آذربایجان غربی در شرایط کاهشی قرار دارد اما در بعضی شهرها به‌دلیل رعایت نکردن پروتکل‎های بهداشتی یا توجه کم به واکسیناسیون، ابتلا افزایش یافته و موجب قرمز شدن آنها در نقشه ماسک شده است.
علی‌احمد آقاپور با بیان اینکه شرایط کرونا در کل کشور شکننده است می‌گوید: هیچ‌چیز را نمی‎توان پیش‎بینی کرد زیرا ما با 2متغیر واکسن زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مواجهیم که هر جا این دو به هم بخورد می‎تواند موجب افزایش مبتلایان شده و شهرهای استان را قرمز کند.

 ***
همچون همیشه رعایت پروتکل‎ها، اجتناب از سفر و توجه به واکسیناسیون عواملی هستند که می‌توانند موجب توقف بحران کرونا شوند، عواملی که به مردم بستگی دارد و باید از سوی آنان رعایت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید