• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 18 آبان 1400
کد مطلب : 145080
+
-

کاهش موارد مرگ کرونا در تهران

سهم تهران در مرگ‌های کرونا کم شده است. روز گذشته، 140نفر در اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست دادند که بنا بر اعلام معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، سهم تهرانی‌ها از این تعداد، 33مرگ بود؛ عددی که در مقایسه با ماه‌های گذشته حکایت از کاهش مرگ‌های کرونایی دارد. نادر توکلی، با اعلام این خبر همچنین تأکید کرد که روند درمانی در بیمارستان‌های استان تهران هم کم شده است. او به فارس گفت:«هم‌اکنون 3هزار بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان تهران بستری‌اند و روزانه 400تا 500بیمار در مراکز درمانی بستری می‌شوند. این اعداد نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده‌اند.» معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران درباره وقوع پیک ششم کرونا هم گفت:« پیش‌بینی می‌شود اگر پیک ششم رخ دهد، موارد ابتلا خفیف، متوسط و سرپایی باشد، چراکه تعداد قابل‌توجهی از مردم واکسن تزریق کرده‌‌اند که در کاهش مرگ‌ها و بروز بیماری خطرناک تأثیر داشته است.»
کاهش تعداد مرگ‌های کرونا در تهران، موضوعی است که مسعود یونسیان متخصص اپیدمیولوژی و رئیس کمیته راهبردی مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت هم مطرح کرد. او به همشهری گفت:«آمار مرگ‌های کرونا حدود یک‌ماه پیش، 3 برابر عدد اعلام شده در روز گذشته بود، یک‌ماه قبل از آن هم 6برابر آن در تهران، با مرگ بیماران مواجه بودیم. بنابراین این روند کاهشی، معقول و منطقی به‌نظر می‌آید. البته می‌توانیم این میزان کاهش مرگ را همانطور که معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفته، به واکسیناسیون مرتبط بدانیم.» او ادامه داد:«اگر با همین روند کاهشی پیش برویم شاهد موارد شدید ابتلا و در نتیجه مرگ‌ومیر‌های بالا نخواهیم بود. اگر هم با پیک جدیدی مواجه شویم انتظار می‌رود عمدتا موارد ابتلا خفیف باشد که در نتیجه، مرگ هم کم می‌شود.»
 شیب نزولی کرونا در تهران، روز گذشته از سوی علیرضا زالی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای تهران در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم مطرح شد. براساس اعلام زالی، تهران نسبت به میانگین کشوری، سهم بالایی از واکسیناسیون دارد، اکنون بهترین فرصت برای بیماریابی مبتلایان به ویروس کروناست:« ما در اجرای طرح شهید سلیمانی در کشور پیشتاز بوده‌ایم و اکنون باید اقدامات پیشگیرانه در این طرح در استان آغاز شود چرا که اجرای این طرح پیشگیرانه، مقرون به صرفه‌تر از درمان است.» او در ادامه از افزایش 35درصدی ابتلا به کرونا در دنیا و شیوع ویروس جهش‌یافته دلتاپلاس خبر داد و گفت:«درصدی از مبتلایان در انگلستان از نوع واریانت جدید هستند. همچنین دلتاپلاس در 7ایالت آمریکا، مالزی، اوکراین، رومانی و روسیه هم مشاهده شده است. با توجه به اینکه واریانت جدید کرونا در کشورهای همسایه ایران مانند روسیه دیده شده، باید نسبت به کنترل مرزها هوشیار بود تا دلتا پلاس وارد کشور نشود.» از سوی دیگر، محسن منصوری، استاندار تهران هم شیب آمار کرونا در استان را نزولی عنوان کرد و گفت:« این شیب پرسرعت نیست و ثابت است، این یعنی هشداری برای لزوم مراقبت و کنترل بیشتر. قطعا باید تشدید کنترل‌ها اتفاق بیفتد. بی‌تردید سم مهلک، عادی‌انگاری است به‌ویژه در ایامی که در شیب نزولی بیماری قرار گرفتیم و موجب افزایش احتمال عادی‌انگاری و افزایش نگرانی‌ها خواهد بود. البته از سوی دیگر استرس‌زایی بی‌جهت هم آسیب‌زاست.» منصوری همچنین درباره تزریق دوز سوم واکسن توضیح داد:«در ستاد مقابله با کرونای استان تهران لازم است هر تدبیری برای تزریق دوز سوم برای افراد بالای ۶۰ سال، انجام شود چرا که براساس گزارش‌ها بیشتر مرگ‌ها مربوط به افراد بالای ۶۰ سال بوده، بر این اساس باید دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌طور جدی این موضوع را دنبال کنند.» منصوری همچنین به اجرای طرح شهید سلیمانی در استان تهران اشاره کرد و گفت:« باید تدابیری اتخاذ شود تا برای اجرای این طرح منابع مالی تأمین شود. ما هم‌اکنون در شرایط آرامش صحبت می‌کنیم و با این آرامش، اجرای طرح اتفاق نمی‌افتد. باید هر چه زودتر شیوه اجرای این طرح نهایی شود و اقدامات لازم را شروع کنیم.»‌

این خبر را به اشتراک بگذارید