• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 18 آبان 1400
کد مطلب : 145086
+
-

شلیک موفق ارتش به اهداف دریایی مکران

دفاعی
شلیک موفق ارتش به اهداف دریایی مکران

رزمایش ذوالفقار ارتش در روز دوم برگزاری خود شلیک موفق موشک‌ها با اهداف دریایی را به همراه داشت. در مراحل اصلی این رزمایش موشک‌های کروز ایرانی قدیر، قادر و نصر ارتش یگان‌های سطحی و شناوری دشمن فرضی را با موفقیت در دریای عمان منهدم کردند. این شلیک‌ها تا فواصل 300کیلومتری صورت گرفت. امیرسرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده کل ارتش در حاشیه این رزمایش استفاده از موشک‌های نقطه‌زن را یکی از مهم‌ترین مراحل عملکرد مناسب نیروی زمینی ارتش در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ دانست و گفت: تجهیزات نقطه‌زن نیروی زمینی امروز به‌معنای واقعی کلمه توانستند اهداف موردنظر را مورد اصابت قرار دهند. همچنین پهپادهای برد بلند و راهبردی که داریم نیز توانستند اهدافی که به‌صورت نقطه‌ای برای آنها تعیین کرده بودیم را مورد اصابت قرار داده و ماموریت خودشان را به بهترین شکل انجام دهند. او با اشاره به تغییر ماهیت جنگ‌های آینده، گفت: پیش‌بینی ما این است که جنگ‌های آینده، جنگ شبکه‌محور و مبتنی بر تأثیر خواهد بود؛ لذا روی تسلیحات و تجهیزات هوشمند، دورزن و دقیق‌زن نیروی زمینی برنامه‌ریزی بسیار خوبی کرده‌ایم و امروز توانسته‌ایم در 3محور «تسلیحات دورزن و دور‌ایستا»، «هوشمند‌کردن تجهیزات و تسلیحات» و «شبکه‌محور» کردن آنها به‌خوبی عمل کنیم.  معاون عملیات ارتش و سخنگوی رزمایش نیز با اشاره به موشک‌های پرتاب شده در این رزمایش گفت: در این مرحله از رزمایش ناوشکن موشک‌انداز با شلیک موشک کروز بردبلند ایرانی «قدیر» هدف سطحی خود را در فاصله 300کیلومتری مورد اصابت قرار داد.  همچنین موشک کروز ایرانی «قادر» با شلیک از سایت‌های موشکی تاکتیکی ساحل به دریای نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران، شناور هدف در فاصله 200کیلومتری را با موفقیت مورد اصابت قرار داد. انهدام هدف سطحی با استفاده از موشک کروز بومی «نصر» توسط ناو موشک‌انداز نیروی دریایی ارتش، از دیگر تمرین‌های انجام شده در این مرحله از رزمایش بود.   ارتش همچنین در روز دوم رزمایش فیلم‌ها و تصاویری را از حمله انتحاری موفق پهپاد آرش به مانعی در دل ارتفاعات محل برگزاری رزمایش منتشر کرد. در یک عملیات سریع و دقیق، پهپاد انتحاری آرش نیروی زمینی ارتش، با طی مسافت طولانی از مبدأ با اصابت به نقطه تعیین شده، دقت پهپادهای ایرانی را در صحنه رزم نشان داد.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، در ادامه مراحل اصلی نمایش قدرت رزمایش مشترک ذوالفقار1400ارتش، یگان‌های زیرسطحی نیروی دریایی ارتش شامل زیردریایی‌ طارق و زیردریایی ایرانی غدیر، با به‌کارگیری انواع اژدرها، به مقابله با تهدیدات سطحی و زیرسطحی پرداختند. در جریان این تمرین، زیردریایی طارق با شلیک اژدر، هدف سطحی خود را مورد اصابت قرار داد و زیردریایی بومی غدیر نیز با شلیک اژدر پیشرفته و تماما ایرانی والفجر توانست هدف خود را در دریا منهدم کند. این رزمایش با حضور و گسترش یگان‌های پیاده، زرهی و مکانیزه نیروی زمینی ارتش، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی ارتش از روز یکشنبه در منطقه عمومی سواحل مکران آغاز شد.

اژدر والفجر

این اژدر یکی از اژدرهای ساخت ایران است که ۲۱مهر۹۴ با حضور سردار حسین دهقان، وزیر وقت دفاع رونمایی شد. اژدر والفجر با دارابودن قابلیت‌هایی همچون سامانه ضدفریب، سرعت زیاد و سرجنگی با قدرت تخریب بسیار بالا توانایی نابودی اهداف و شناور‌های دریایی را طی چند ثانیه دارد. سر جنگی این اژدر با وزنی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰کیلوگرم قدرت تخریب بالایی دارد و قادر است اهداف خود را نابود کند. اژدر والفجر احتمالاً از سرعت بالا و زمان آماده‌سازی بسیار کم‌بهره می‌برد، اما تاکنون خبری در این‌باره اعلام نشده و اطلاعات دقیق این اژدر محرمانه است. این ویژگی موجب افزایش فوق‌العاده توان تاکتیکی، سرعت عمل و واکنش سریع یگان‌های رزمی سطحی و زیرسطحی نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه می‌شود.

پهپاد انتحاری آرش

پهپادها علاوه بر انهدام اهداف از طریق بمب یا موشک، می‌توانند در یک عملیات انتحاری، توسط هدایتگرانی که کیلومترها آن طرف‌تر فقط نظاره‌گر عملیات هستند، خود را به بدنه اهداف مهم بکوبند و آنها را منهدم کنند. سال گذشته با رونمایی از پهپاد انتحاری و سرکوب رادار آرش توسط ارتش که بردی در حدود 2هزار کیلومتر دارد، جمهوری اسلامی ایران یک رکورد جهانی دیگر را در بخش پرنده‌های بدون سرنشین خاص و مدرن به نام خود ثبت کرد. رادارها هدف عمده این پهپادهای انتحاری هستند. درون این پرنده بدون سرنشین، سیستم‌های دریافت‌کننده امواج راداری نصب شده و می‌تواند با ایجاد حالت آشیانه‌یاب راداری هدف را کشف و به آن حمله کند.

شلیک موفق قدیر

موشک بردبلند قدیر برای نخستین‌بار در بهمن‌ماه1396توسط یگان‌های شناور نیروی دریایی ارتش در دریای عمان شلیک شد. موشک کروز قدیر توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و تولید شد. این موشک که قابلیت پرواز در ارتفاعی کمتر از 15متر را دارد از سامانه ضد‌جنگ الکترونیک و دقت بالای ناوبری و مسیریابی برخوردار و قادر است اهداف را تا شعاع 300کیلومتری شناسایی، دنبال و منهدم کند. قدیر قابلیت پرتاب از سامانه‌های پرتابگر ساحلی و دریایی را داراست. تا پیش از این، یگان‌های شناوری نداجا صرفا به موشک‌های کروز دریایی قادر و نور که به‌ترتیب 200و حدود 120کیلومتر برد دارند، مجهز بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید