• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14496
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی| خبرنگار:

وقتی ما از سیاستمداران انتقاد می‌کنیم، می‌گویند انتقاد باید سازنده و همراه با راه‌حل باشد، درصورتی که ما درد را می‌بینیم و مسئولان باید به درمان آن بپردازند.

بعضی از سیاستمداران درحالی‌که از همه امکانات رفاهی مسئولیت خود استفاده می‌کنند، انتظار دارند یا از آنها انتقاد نکنیم یا مسئولیت آنها را نیز انجام دهیم؛ آنها سوار ماشین‌های ضد‌گلوله می‌شوند، آن وقت انتظار دارند ما کار آنها را نیز انجام دهیم؛ اگر قرار بود ما راه‌حل بدهیم خب خود ما جایگزین آنها می‌شدیم.

کیومرث صابری‌فومنی  ملقب به گل‌آقا  (۱۳۲۰- 11 اردیبهشت ۱۳۸۳)روزنامه‌نگار، طنزپرداز














کیومرث صابری‌فومنی
 ملقب به گل‌آقا
(۱۳۲۰- 11 اردیبهشت ۱۳۸۳)روزنامه‌نگار، طنزپرداز




مِی ‌دِی؛ جشن پیروزی کارگران دنیا

در دوران امروز، ‌فکر اینکه روزگاری یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای کارگران دنیا، تصویب قانون تنها هشت ساعت کار در روز بوده کمی مشکل است اما این درخواست، در سال 1884، باعث قتل تعدادی از آنها و بروز یکی از بزرگ‌ترین شورش‌های تاریخ آمریکا شد.

روز اول مه، که به‌عنوان روز جهانی کارگر و روز جهانی همبستگی کارگران دنیا هم شناخته می‌شود، برخلاف دهه‌ها مانور سنگین شوروی سابق، رویدادی بود که شروعش در آمریکا بود و البته بعدها، به همه جای دنیا کشیده شد. این روز که May Day (روز می) خوانده می‌شود، تقریبا در اکثر دنیا جشن گرفته می‌شود. تاریخ بزرگداشت این روز، به سال 1884در آمریکا بازمی‌گردد. در ابتدای‌ماه مه، جنبش‌های کارگری آمریکا خواستار تصویب قانون کاهش ساعات کاری کارگران به 8ساعت در روز بود و روزاول‌ماه مه را ضرب‌الاجل خود اعلام کرد.

با رسیدن به این روز، اعتصاب سراسری کارگری در آمریکا شکل گرفت. راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز کارگران در هی‌مارکت در شیکاگو در تاریخ چهارم‌ماه مه، در پی انفجار بمبی که مشخص نیست توسط چه‌کسی به میانه مردم پرتاب شد، به خاک و خون کشیده شد و در پی آن، شورش‌های هی‌مارکت روی داد. یک روز قبل از آن هم پلیس، چند نفر از اعتصاب‌کنندگان را کشته بود. از آن زمان، ‌اول ماه مه‌ به یادبودی برای کارگران تبدیل شده است.

در بیش از 80 کشور دنیا، می‌دی تعطیل رسمی است. این روز بعدها توسط نظام کمونیستی شوروی و هم‌پیمانان آن عملا قبضه شد. اما می‌دی، بعد از فروپاشی شوروی هم همچنان روز بزرگی برای کارگران دنیا باقی مانده است. نکته تلخ یا خنده‌دار ماجرا این است که روز کارگر در آمریکا، می‌دی نیست و در تابستان جشن گرفته می‌شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید