• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144762
+
-

کایالپ و لوپز که4 تا دست ندارند

علی‌اکبر یوسفی سنگین‌وزن کشتی فرنگی ایران که در غیاب کایالپ و لوپز طلای جهان را گرفته، می‌گوید آمادگی بردن این غول‌ها را هم دارد

کایالپ و لوپز که4 تا دست ندارند

محسن محمودصفری

علی‌اکبر یوسفی در حالی طلای مسابقات جهانی را گرفت که اعزام او به این مسابقات به قول خودش یک معجزه و خواست خدا بود. با تشخیص محمد بنا، قرار بود، او به مسابقات امیدهای جهان اعزام شود و میرزازاده به مسابقات جهانی نروژ برود. اما با مثبت شدن تست کرونای امین میرزازاده، دقیقا برعکس این اتفاق افتاد. یوسفی به جهانی بزرگسالان رفت و میرزازاده در امیدهای جهان کشتی گرفت که هر دو هم با مدال طلا به کشور برگشتند. یوسفی که نخستین مدال طلای تاریخ کشتی فرنگی را در دسته فوق‌سنگین در مسابقات جهانی کسب کرده، در گفت‌وگو با همشهری از این موفقیت بزرگ و اهداف آینده‌اش می‌گوید.

  اعزام شما به مسابقات جهانی خیلی عجیب بود. از آن روزها برایمان بگو؟
می‌توانم بگویم خواست خدا و در حد یک معجزه بود. من به تورنمنت صربستان اعزام شده بودم و وقتی برگشتم با تصمیم آقای بنا قرار شد من در امیدهای جهان کشتی بگیرم و امین میرزازاده به مسابقات جهانی بزرگسالان اعزام شود. برای همین من در اردو ماندم و با اینکه مسافر نروژ نبودم اردو را ترک نکردم. بعد از چند هفته همه‌‌چیز تغییر کرد؛ تست کرونای میرزازاده مثبت شد و قرار شد من به نروژ اعزام شوم.

  آماده حضور در مسابقات جهانی بودی؟
شرایط بدی نداشتم و در فرصت باقیمانده سعی کردم خودم را به مرز آمادگی برسانم که خوشبختانه نتیجه هم گرفتم.

  خیلی صحبت می‌شود که تو در نبود کایالپ و لوپز 2قهرمان نامدار دسته فوق‌سنگین مدال گرفتی. نظر خودت چیست؟
بله این را خیلی شنید‌ه‌ام. فقط امیدوارم بار دیگر اگر قسمت شد و به مسابقات اعزام شدم این‌دو  قهرمان هم حضور داشته باشند تا با آنها کشتی بگیرم. البته من در نروژ برنده کایالپ را شکست دادم. با این حال هدفم چیز دیگری است و مدال جهانی، آخر کار برای من نخواهد بود. این را هم بگویم قرار بود کایالپ به نروژ بیاید و من آماده کشتی گرفتن با او بودم ولی چند روز مانده به مسابقات منصرف شد و نیامد.

  سال‌هاست کایالپ ترک و لوپز کوبایی در کشتی فرنگی و در دسته فوق‌سنگین سلطنت می‌کنند. به‌نظرت اینها شکست‌ناپذیر هستند؟
به هیچ وجه اینطور نیست. اینها کشتی‌گیران خوبی هستند و برای همین توانسته‌اند مدال‌های زیادی در رقابت‌های جهانی و المپیک کسب کنند ولی آنها هم مثل بقیه هستند. مگر 4تا دست یا 4تا پا دارند؟! لوپز ژنتیک خاصی دارد ولی شکست‌ناپذیر نیست. کایالپ هم بارها شکست خورده؛ او سال2013در مسابقات جهانی در مقابل آقای علی‌اکبری مغلوب شد.

  بشیر باباجانزاده، همشهری‌ات نخستین مدال کشتی فرنگی در 130کیلوگرم را در جهان کسب کرد و حالا با گذشت 10سال تو رنگ مدال را بهبود بخشیدی و از برنز به طلا ارتقا دادی. ارتباطت با او چطور است؟
آقابشیر هم‌باشگاهی و همشهری من است و از بچگی که ایشان را می‌دیدم انگیزه می‌گرفتم تا مدال جهانی و المپیک کسب کنم. ایشان واقعا به من لطف دارند و همیشه مشوق من هستند.

  استقبال از قهرمانان در مازندران خیلی سروصدا کرد و خیلی از مدال‌آوران گلایه داشتند. شرایط برای تو چطور بود؟
خدا را شکر خوب بود. تشکر می‌کنم از مردم و مسئولین که لطف کردند. امیدوارم بتوانم با مدال‌هایم باز هم خوشحالشان کنم.

  خیلی‌ از قهرمانان از مسئولین گلایه داشتند. شرایط برای تو خوب بود؟
من دنبال حاشیه نیستم، خدا را شکر همه‌‌چیز خوب بود.

 شما از معدود کشتی‌گیرانی بودی که در جهانی مدال گرفتی و در لیگ هم کشتی گرفتی. برایت سخت نبود؟
بعد از مسابقات جهانی تمریناتم را رها نکردم و برای اینکه در لیگ تیمم به من احتیاج داشت در ترکیب قرار گرفتم و روی تشک رفتم.

  امین میرزازاده هم در امیدها طلا گرفت. به‌نظر کار راحتی برای رسیدن به دوبنده تیم ملی نداری؟
مدال طلای امین میرزازاده در امیدهای جهان خیلی ارزشمند بود و خوشحالم که طلای بزرگسالان و امیدها در فوق‌سنگین دنیا به ایران رسید. رسیدن به دوبنده تیم ملی هیچ وقت راحت نیست و به‌نظرم هرچقدر سخت‌تر باشد و حریفان قدرتمندتری داشته باشی در مسابقات برون‌مرزی کارت راحت‌تر است. امیدوارم از دل این رقابت، مدال خوشرنگی برای ایران کسب شود.

نایب قهرمانی فرنگی‌کاران استارت آزادکاران
رقابت‌های کشتی فرنگی زیر 23سال قهرمانی جهان با نایب‌قهرمانی برای ایران به پایان رسید. در این مسابقات که روزهای 10تا 12آبان‌ماه در شهر بلگراد صربستان برگزار شد، ایران با یک مدال طلای امین میرزازاده در وزن 130کیلوگرم، 4مدال نقره پویا دادمرز در وزن 55کیلوگرم، مهدی محسن‌نژاد در وزن 60کیلوگرم، محمدجواد رضایی در وزن 67کیلوگرم، امین کاویانی نژاد در وزن 77کیلوگرم و 2مدال برنز علیرضا نجاتی در وزن 63کیلوگرم و ناصر علیزاده در وزن 87کیلوگرم به‌عنوان نایب قهرمانی این رقابت‌ها دست یافت. در این مسابقات روسیه با 190امتیاز قهرمان شد، ایران با 155امتیاز تیم دوم بود و گرجستان نیز با 105امتیاز سوم شد. رقابت‌های کشتی آزاد امیدهای جهان از روز گذشته در بلگراد صربستان آغاز شده  است.

این خبر را به اشتراک بگذارید