• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14472
+
-

نشانی‌های سخنگوی دولت از مدیران مأیوس

نوبخت گفت که در هیأت دولت افرادی را داشتیم که می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنند ولی 6ماه بعد مشاهده می‌کردیم که اتفاقی نیفتاده است

گزارش
نشانی‌های سخنگوی دولت از مدیران مأیوس

یک روز پس از اظهارات رئیس‌جمهور در تفکیک وزرای دولت به افراد امیدوار و ناامید، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نشانه‌های شفاف‌تری از این وزرا در کابینه به‌دست داد و آدرس این وزیران را به اشاراتی مشخص کرد.

حسن روحانی در 2سخنرانی اخیر خود محافظه‌کاری برخی اعضای هیأت دولت را با سکوت و ناامیدی آنان به نقد کشیده است. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره چنین اظهاراتی و تعبیر آن به تغییر و ترمیم در کابینه گفت: آقای رئیس‌جمهور بسیار زیرک هستند و از مدیران خود شناخت دارند و اگر نیاز به تغییر و اصلاح باشد در هر شرایطی آن را انجام می‌دهند که این رفتار ناشی از تعهد اخلاقی رئیس‌جمهور است و با توجه به پیمانی که در انتخابات 29اردیبهشت سال گذشته با مردم بسته‌اند، پیگیر مطالب هستند.

به گزارش همشهری،  محمدباقر نوبخت با بیان اینکه مشکلات زیاد است و باید برطرف شود، تصریح کرد: هم‌اکنون اطلاعی ندارم که تغییراتی در کابینه در حال رخ دادن باشد. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برخی افراد دولت بسته به سوابق، مهارت و توانمندی‌هایشان از رئیس‌جمهور رفع نگرانی می‌کنند که مشکلات حل شدنی هستند ولی در عمل اتفاق دیگری می‌افتد، افزود: اینکه آدم حرف بی‌پایه بزند و بگوید که مشکل حل می‌شود یا آن را حل می‌کنم، بالاخره 6ماه بعد مشخص می‌شود که قابل حل بوده یا نبوده؛ آقای رئیس‌جمهور کاملا این شناخت را حتی درباره اظهارنظر بدبینانه برخی وزرای کابینه هم دارد که آیا واقع‌بینانه بوده یا خیر. برخی موارد وجود دارد که ما فکر می‌کنیم نمی‌شود و بعد می‌بینیم می‌شود و اتفاق افتاده است. بنابراین معلوم می‌شود که ما اندکی بدبین هستیم.



رفتن حجتی برای دولت راحت نیست

نوبخت همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر نظر دولت درباره حضور محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در میان گزینه‌های شهرداری تهران گفت: ما به اعضای شورای شهر اعتماد داریم، آنان انسان‌های فهیم و صاحب تجربه‌ای هستند و هر کسی را انتخاب کنند دولت با شهردار منتخب همکاری می‌کند و انتخاب درست آنان را در آینده شاهد خواهیم بود.

محمود حجتی وزیری لایق، شایسته و صادق ویکی از افراد آینده‌نگر است و مستقیم از رئیس‌جمهور ذکر خیرشان را شنیده‌ام.  پس طبیعی است که دولت راضی نباشد چنین فردی را از دست بدهد.

همچنین افراد شریفی در لیست نامزدهای شورای شهر برای شهرداری تهران حضور دارند و باید توجه داشت که قوت بخشیدن به شهرداری باعث ضعف در قوه مجریه نشود. 

او افزود: حضور شهردار در جلسات هیأت وزیران موید این موضوع است که علاقه‌مند هستیم با منتخب شورا همکاری داشته باشیم اما این باعث نمی‌شود که چون شهردار حضور مؤثری در هیأت وزیران دارد ما در حوزه اختیارات شورا دخالتی داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهور همچنین در واکنش به گفت‌وگوی تلفنی اخیر حسن روحانی با رئیس‌جمهور فرانسه و بیان اینکه گفت‌وگو بین 2رئیس‌جمهور درباره برجام بوده است، افزود: قصد این تماس این بوده است که رئیس‌جمهور فرانسه می‌خواسته گزارش دیدار با ترامپ را بدهد و قصدش بیان نوع نگاه‌ها و متغیرها بود که چیز متفاوتی با گذشته نبود و پاسخ ایران هم مشخص است. موضع ما در برجام مشخص است، برجام یک سند است و هیچ سند دیگری وجود ندارد.

مسائل موشکی جزو مواضع نظامی ماست. ما با کشورهای منطقه بر سر تروریسم بحث می‌کنیم اما درباره مباحث دفاعی با کسی مذاکره نمی‌کنیم. ما یک کشور مستقل هستیم و یک آزمون ۴۰ ساله را پشت سر گذاشته‌ایم.



      کابینه ترمیم می‌شود

  رئیس‌جمهور با نگاهی به بررسی لایحه دولت در مجلس برای اصلاح ساختار کابینه چشم به تغییر برخی وزرا دوخته است. یک منبع آگاه به همشهری گفت: با توجه به بررسی‌های مجلس برای تفکیک برخی وزارتخانه‌ها، گلایه‌های اخیر رئیس‌جمهور معطوف به ترمیم کابینه با استفاده از نهایی شدن مصوبه مجلس خواهد بود. نمایندگان مجلس خبر از تعیین تکلیف این لایحه تا 3ماه آینده داده‌اند. براساس لایحه دولت قرار بود وزارتخانه راه و شهرسازی، وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و وزارتخانه ورزش و جوانان به 5وزارتخانه و سازمان ملی جوانان تفکیک شوند. نمایندگان مجلس نیز تشکیل وزارتخانه‌های محیط‌زیست و انرژی را به آن افزوده‌اند. قاسم میرزایی‌نکو، سخنگوی کمیسیون اصلاح ساختار دولت در مجلس اما اخیرا گفته: «تا 3ماه آینده بررسی طرح‌ها و لوایح به پایان می‌رسد و تکلیف ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها مشخص می‌شود.» برای این کار کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت در مجلس با 22عضو و به ریاست الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران تشکیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید