• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14464
+
-

گذشت از قصاص قاتل در آستانه نیمه‌شعبان

اولیای دم مقتول پس از گذشت از قصاص گفتند که دیه فرزندشان را خرج ایتام و امور خیریه خواهند کرد

دادسرا
گذشت از قصاص قاتل در آستانه نیمه‌شعبان

عامل جنایت در کارگاه که 2بار پای چوبه دار رفته اما توانسته بود از اولیای دم مهلت بگیرد، وقتی برای سومین بار در برابر طناب دار قرار گرفت، اولیای دم او را به‌خاطر نیمه شعبان بخشیدند.

به گزارش همشهری، ‌نخستین برگ این پرونده سیزدهم مهر سال87 ورق خورد. آن روز مأموران پلیس دماوند در جریان درگیری مرگبار در کارگاهی حوالی جاده هراز قرار گرفتند و پس از حضور در محل با جسد پسری جوان روبه‌رو شدند. او با ضربات چاقو به قتل رسیده بود و به گفته شاهدان، عامل جنایت مهمان یکی از کارگران کارگاه به نام حسین بود. اما حسین مدعی بود که مرگ کارگر جوان، ‌یک حادثه بوده است. وی در تحقیقات اولیه گفت: من به همراه کارگران دیگر در کارگاه کار می‌کردیم و شب‌ها هم همانجا می‌خوابیدیم چون کارگاه مجهز به خوابگاه بود.

شب حادثه دایی‌ام مهمانم بود که مقتول (همکارم) با عصبانیت سراغ من آمد و گفت چرا زباله‌هایم را مقابل خوابگاه او ریخته‌ام. اما من زیر بار نرفتم و بر سر این موضوع با هم درگیر شدیم. چاقو برای مقتول بود که دایی‌ام (مهمانم) برای میانجیگری و دفاع از من وارد درگیری شد. کمی بعد دیدم همکارم چاقو خورده است. دایی این کارگر در توضیح ماجرا گفت: من برای دفاع از خواهرزاده‌ام جلو رفتم و وقتی دیدم مقتول چاقو دارد، ‌دستش را گرفتم تا حادثه‌ای تلخ رخ ندهد، احتمال می‌دهم در همین حین چاقو به او برخورد کرده باشد.

دایی و خواهرزاده درحالی چنین ادعایی مطرح کردند که شاهدان می‌گفتند آنها(دایی و خواهرزاده) هردو چاقو داشتند و پس از درگیری همه دیدند که چاقوی دایی خون‌آلود بوده است. ضمن اینکه مقتول چاقو در دست نداشت و پیش از مرگش نزد شاهدان، دایی را به‌عنوان قاتل معرفی کرده بود. همین کافی بود تا سرانجام دایی به درگیری مرگبار اقرار کند. وی گفت: من در کارگاه دیگری کار می‌کنم اما آن شب برف آمده بود و می‌گفتند جاده هراز مسدود است برای همین به محل کار خواهرزاده‌ام رفتم. درواقع مهمان او بودم. وقتی هم خواهرزاده‌ام با همکارش درگیر شد به کمک خواهرزاده‌ام رفتم. چون مقتول در حال کتک‌زدن او بود. وقتی به سمت آنها رفتم تا او را نجات بدهم نمی‌دانم چه شد که چاقو به مقتول برخورد کرد و جانش را گرفت.


حکم قصاص

بازپرس دادسرای دماوند پس از تکمیل تحقیقات، برای دایی به اتهام قتل عمد کیفرخواست صادر کرد و متهم در دادگاه کیفری پای میز محاکمه رفت. در دادگاه اولیای دم خواستار قصاص متهم شدند و عامل جنایت با وجود اظهارات شاهدان و اعترافات قبلی، بار دیگر در دادگاه منکر قتل شد. او که سابقه حمل مواد‌مخدر داشت و پیش از این به زندان رفته بود، مدعی شد که شب حادثه مهمان خواهرزاده‌اش بوده و چاقویی همراه نداشته است. با توجه به شواهد موجود، قضات دادگاه متهم را به قصاص محکوم کردند و حکم به تأیید قضات دیوان عالی کشور رسید. پس از آن پرونده به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد تا مقدمات اجرای آن فراهم شود.


بخشش پای چوبه دار

متهم نخستین‌بار 30خرداد‌ماه پارسال پای چوبه دار رفت اما با التماس از اولیای دم خواست تا او را ببخشند. در چنین شرایطی خانواده مقتول به متهم مهلت دادند و او به زندان بازگشت. 16فروردین‌ماه امسال متهم برای دومین بار نیز پای چوبه دار رفت و باز هم توانست از اولیای دم مهلت بگیرد. او که مدعی است در زندان توبه کرده، درنهایت پنجم اردیبهشت‌ماه وقتی برای سومین بار به محوطه زندان رجایی‌شهر منتقل شد و پای چوبه دار رفت، موفق شد اولیای دم را راضی کند تا به‌خاطر ایام نیمه شعبان از قصاص او صرف‌نظر کنند. اولیای دم نیز دلشان به رحم آمد و به‌خاطر نیمه شعبان، عامل جنایت را بخشیدند و خواستار دیه 200میلیونی شدند تا آن را خرج ایتام و صرف امور خیریه کنند. به این ترتیب متهم پس از 10سال از مجازات قصاص گریخت تا به‌زودی از لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید