• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14453
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r9v6
+
-

در نخستین همایش ملی مسائل اجتماعی زنان عنوان شد:

آمار ازدواج و طلاق واقعی نیست

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت زنان ریاست‌جمهوری گفت: آمارهای ازدواج و طلاق در کشور که بسیاری آن را نشانه فروپاشی خانواده می‌دانند، واقعی نیست زیرا میزان ازدواج‌ها و طلاق‌های یک سال در مقایسه با هم محاسبه می‌شود حال آنکه طلاق‌ها حاصل ازدواج‌های سال‌های قبل است.

به گزارش ایرنا، سوسن باستانی در نخستین همایش ملی «مسائل اجتماعی زنان» اظهار داشت: ارائه و تحلیل آمارها نیاز به دقت و توجه بسیار دارد زیرا گاهی مسائلی به اشتباه در آمارها مطرح می‌شود که ایجاد هراس و نگرانی می‌کند درحالی‌که با واقعیت فاصله دارد. باستانی اضافه کرد: اخیرا آمارهایی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جلسه شورای اجتماعی مطرح شد که براساس مطالعه روند پژوهشی، آمار و ارقام طلاق مورد بررسی قرار گرفته بود و با نگرانی‌ها فاصله داشت.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: حساسیت حوزه زنان زیاد است و تعریف‌ها در حوزه مسائل زنان، تحت‌تأثیر‌ تکثر فرهنگی، تفاوت‌ها و مناقشات قرار می‌گیرد. باستانی با اشاره به مسائل آموزشی نیز گفت: در زمینه آموزش ابتدایی شکاف جنسیتی کامل از بین رفته است اما در مقاطع راهنمایی و متوسطه همچنان بازماندگان از تحصیل وجود دارند که بیشتر زنان هستند و علت آن هم اغلب مربوط به مسائل فرهنگی است.

مدیر گروه مطالعات زنان دانشگاه الزهرا به بهبود شاخص‌های بهداشتی زنان اشاره کرد و افزود: افزایش میزان امید به زندگی، تعداد موالید زنده و مراقبت‌های تغذیه‌ای، بهداشتی و درمانی ازجمله شاخص‌هایی است که حکایت از روند بهبود سلامتی زنان دارد. باستانی یادآور شد: در زمینه مشارکت سیاسی زنان هم بعد از انقلاب تغییرات مثبتی ایجاد شده است و این تغییرات در دو سطح ملی و محلی نمود دارد و البته در حوزه محلی حضور و فعالیت مؤثر زنان، نویدهای بهتری ملاحظه می‌شود.

وی درباره وضعیت مشارکت اقتصادی زنان اظهار کرد: آمارهای رسمی از مشارکت اقتصادی زنان وضعیت مطلوبی را نشان نمی‌دهد و تنها 15-14درصد از زنان در بخش رسمی فعالیت دارند اما در بخش اقتصاد غیررسمی و خانگی زنان فعالیت بیشتری دارند. باستانی خاطرنشان کرد: تغییرات در سطح آموزش، اشتغال زنان را به مطالبه تبدیل کرده است به‌طوری که 40درصد از زنان در جست‌وجوی کار هستند و از این میان، 70درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند و دولت باید برای این مطالبه چاره‌اندیشی کند.

وی درباره اهمیت مسائل حوزه زنان گفت: در مورد اعتیاد که یک آسیب اجتماعی است، اگرچه بیش از 90درصد مربوط به مردان است و تنها 5تا 10درصد زنان را شامل می‌شود اما برای زنان حساسیت بیشتری دارد. این استاد دانشگاه افزود: برخی مسائل هم آسیب تلقی نمی‌شوند و به اشتباه جزو آسیب‌ها درنظر گرفته می‌شوند به‌عنوان نمونه زنان سرپرست خانوار آسیب نیستند اما گروهی هستند که به‌دلیل شرایط خاص ریسک‌پذیری بیشتری در مقابل آسیب‌ها دارند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در حوزه سیاستگذاری،  نگاه بالا به پایین و غیرمشارکتی در برنامه‌ریزی‌های توسعه است و از سویی دیگر هم به‌دلیل تکثر و تنوع دستگاه‌های متولی امور زنان و فقدان شاخص‌های روشن و شفاف در این زمینه به خوبی به مشکلات حوزه زنان رسیدگی لازم نشده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید