• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 8 آبان 1400
کد مطلب : 144139
+
-

گروه آسان، بازی‌های سخت

تیم ملی فوتبال زنان در جام‌ملت‌های آسیا با میزبان، پرافتخارترین تیم جام و چین‌تایپه هم‌گروه شد؛ گروه ایران راحت‌تر از 2گروه دیگر است

شادی بازیکنان بعد از شنیدن اسم هم‌‌گروهی‌ها می‌گوید تیم ملی فوتبال زنان ایران گروه خوبی در جام‌ملت‌های آسیا دارد اما بازی‌های سختی برای تیم پیش‌بینی می‌شود. ظهر پنجشنبه قرعه‌کشی جام‌ملت‌های آسیا انجام شد و برای ایران که نخستین‌بار است این جام را تجربه می‌کند، مهم بود که در راحت‌ترین گروه قرار بگیرد. با قرار‌گرفتن در گروه چین، چین‌تایپه و هند، به‌نظر می‌رسد این اتفاق افتاده است.
بازیکنان تیم ملی که در اردو هستند، پنجشنبه در زمین دور هم جمع شده بودند و از گوشی همراه مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی مراسم را دنبال می‌کردند. وقتی نام هم‌گروهی‌ها مشخص شد، آنها فریاد شادی سر دادند. گروه ایران راحت‌تر از 2گروه دیگر به‌نظر می‌رسد اما با این حال ایراندوست از بازی سخت بازیکنانش به سایت فدراسیون گفته است: «انتظاری که از قرعه‌کشی داشتیم، رخ داد. در گروه آسانی قرار نداریم اما امیدوارم با حمایت‌های فدراسیون با تدارکات قوی پیش برویم. ایران می‌تواند حریفی قوی برای تیم‌های هم‌گروه خود باشد. چین چند دوره قهرمان آسیا بوده و چین‌تایپه نیز حریف دست‌وپابسته‌ای نیست اما ما نیز از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم تا نماینده شایسته‌ای برای کشور عزیزمان باشیم.»
چینی‌‌ها نه‌تنها پرافتخارترین تیم گروه، که پرافتخارترین تیم جام هستند. آنها که هم‌اکنون در رنک17 فیفا قرار دارند، نخستین‌ بازی‌ ملی‌شان را 35سال پیش انجام دادند. سال1986 در نخستین بازی ملی مقابل آمریکا قرار گرفتند و 2 بر یک شکست خوردند. چین همان سال برای نخستین‌بار قهرمان جام‌ملت‌های آسیا شد. این تیم تجربه حضور در 14دوره جام‌ملت‌ها را دارد؛ 8بار به قهرمانی رسیده، 2بار نایب‌قهرمان شده و 3بار روی سکوی سوم رفته و یک دوره هم چهارم شده است. آخرین‌باری که چین در آسیا قهرمان شد، سال2006 بود. آخرین مقام آنها هم سومی در جام‌ملت‌های 2014 بود. چین 5بار در جام‌جهانی حاضر بوده است و 4دوره هم در بازی‌های المپیک.
چین‌تایپه نسبت به چین، تیم کوچک‌تری در آسیا‌ست، اگرچه رنک39 فیفا را دارد. تیم ملی چین‌تایپه سال1977 تشکیل شده و از همان سال در جام‌ملت‌ها حضور دارد. آنها 3بار در جام‌ملت‌ها قهرمان شده‌اند که هر 3قهرمانی در سال‌های اول فعالیت‌شان بوده است. چین‌تایپه یک‌بار هم به جام‌جهانی رفته و در مسابقات1991 یکی از تیم‌هایی بوده که به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیده است.
هند ضعیف‌تر از 2تیم قبلی است اما باز هم شرایط بهتری نسبت به ایران دارد. هندی‌ها رنک55 فیفا را دارند و نخستین بازی‌شان را سال1981 انجام داده‌اند. هندی‌ها 8دوره در جام‌ملت‌های آسیا بازی کرده‌اند و بهترین مقامشان در همان سال‌های اول حضور بود. آنها سال1979 دوم شدند، دوره بعد سوم و در سومین حضور باز هم در رده دوم قرار گرفتند. در این دوره مسابقات، مهم‌ترین امتیاز آنها میزبانی است.
ایران که در سیدچهارم بود، روی کاغذ ضعیف‌ترین تیم گروه است. تیم ملی زنان ایران سال2005 نخستین بازی رسمی‌اش را انجام داده است، در رنک72 فیفا قرار دارد و برای نخستین‌بار به جام‌ملت‌های آسیا رسیده است. با این‌حال پیش‌‌بینی می‌شود که ایران می‌تواند از گروه خود صعود کند. از هر گروه 2تیم به همراه 2تیم سوم برتر از 3گروه به مرحله بعد می‌روند. جام‌ملت‌ها از 30دی در 3شهر بمبئی، بمبئی‌نو و پونای هند برگزار می‌شود.
فدراسیون برای تیم ملی، اردوی بلژیک و تورنمنت چهارجانبه در هند را تدارک دیده اما با توجه به هم‌گروهی با هند، شاید میزبان حاضر به برگزاری این تورنمنت نباشد. فدراسیون فوتبال اردوی کیش را هم برای تیم ملی درنظر گرفته و حتی برای انجام بازی دوستانه با ژاپن هم نامه‌نگاری کرده است.

  گروه‌بندی کامل جام‌ملت‌های آسیا:
 گروه اول: هند (میزبان)، چین، چین‌تایپه، ایران
  گروه دوم: استرالیا، تایلند، فیلیپین، اندونزی
  گروه سوم: ژاپن، کره‌جنوبی، ویتنام، میانمار

 

این خبر را به اشتراک بگذارید