• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14410
+
-

استارتاپی که به شخصیت کتاب‌ها جان می‌دهد

«واکاتون»‌، کسب و کار نوپای فرانسوی است که با تبدیل نقاشی‌های کاغذی به شخصیت‌های کارتونی، بچه‌ها را به کتاب خواندن علاقه‌مند می‌کند

استارتاپی که به شخصیت کتاب‌ها جان می‌دهد

اشکان خسروپور/ خبرنگار
بچه که بودیم، وقتی کسی برایمان کتاب می‌خواند، یک نیم‌نگاه به شخصیت‌های نقاشی‌شده توی کتاب می‌انداختیم و خودمان در ذهن‌مان آنها را متحرک، سخنگو و ماجراجو تصور می‌کردیم.

شخصیت‌ها در ذهن خودمان زندانی بودند، همانجا حرکت می‌کردند و جان می‌گرفتند. حالا یک گروه استارتاپی فرانسوی ایده جدیدی را ارائه داده که براساس آن، نقاشی‌ای که در کتاب قرار گرفته، بعد از رنگ شدن توسط کودک می‌تواند با کمک اپلیکیشن ساخت این گروه به حرکت درآمده و داستان را تعریف کند. Wakatoon (واکاتون)، یکی از استارتاپ‌هایی است که این روزها در «ایستگاه اف»‌، بزرگ‌ترین مجتمع استارتاپی دنیا در پاریس مستقر شده و با 60هزار کاربر یکتا توانسته در محافل مهم استارتاپی – ازجمله در کنفرانس‌های فناوری در فرانسه و کره- بر سر زبان‌ها بیفتد. «پی‌یریک شابی»، بنیانگذار واکاتون در گفت‌وگو با همشهری، داستان این ایده را روایت می‌کند و اینکه، چطور توانسته ایده‌ تجاری‌اش را جلو ببرد.



منبع الهام: خواهرزاده بازیگوش

ایده اصلی ساخت کتاب‌های متحرک را «شابی» از خواهرزاده‌اش گرفت. خودش در این‌باره می‌گوید: «یک کودک امروزی را درنظر بگیرید که دورش را وسایل الکترونیک پر کرده است. کتاب و اسباب بازی هم در اطرافش زیاد بود اما تبلت هیچ‌وقت از دستش نمی‌افتاد. مثل خیلی از بچه‌ها، انیمیشن زیاد می‌دید و کتاب هم می‌خواند اما همه اینها از طریق تبلتش بود. با خودم فکر کردم، باید راهی پیدا کنم تا او بتواند همزمان با بازی کامپیوتری، کتاب هم از دستش نیفتد. مدتی فکر کردم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که چنین برنامه‌ای را راه بیندازم.» با این روش، بچه‌ها تبلت و کتاب را کنار هم دارند اما در 90درصد مواقع با کتاب کاغذی سر و کار دارند که برای ما ایده‌آل و نوستالژیک است، ‌ضمن اینکه یک کار «خلاقانه و جدید» ‌است. درصورتی که کتاب خواندن معمولی این عنصر را ندارد. رنگ‌آمیزی همیشه روی کاغذ انجام می‌‌شود. واکاتون زمینه اصلی کاری‌اش داستان‌سازی برای بچه‌های 3تا 10ساله است؛ درست مثل خواهرزاده آقای «شابی».



چطور شناخته شدند؟

گروه واکاتون بخش مهمی از آنچه را که نیاز دارند از ایستگاه اف به‌دست می‌آورند. دفتر کار، ارتباط با شرکت‌های بزرگ، شناساندن ایده و آشنایی با آدم‌های شناخته شده در حوزه استارتاپ جزو امکاناتی است که اینجا در اختیارشان گذاشته شده است. «پی‌یریک شابی» در این‌باره می‌گوید: «آمازون یکی از مهم‌ترین جاهایی است که به شناخته شدن ما کمک کرد. کتاب‌هایمان را در آنجا برای فروش عرضه کردیم و خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، دیده شدیم. در همان اکوسیستم خیلی‌ها ما را شناختند و به هم معرفی کردند.» به جز در کتابفروشی‌ها هم می‌توان کتاب‌ها را تهیه کرد. مقر اصلی این استارتاپ در فرانسه است و آنها هنوز به اندازه آمازون بزرگ نشده‌اند که بتوانند کتاب‌هایشان را برای مشتری پست کنند. در نتیجه، اگر مشتری به کتاب‌های فیزیکی دسترسی نداشته باشد، می‌تواند بعد از پرداخت درون برنامه، هر صفحه را جداگانه پرینت کرده و اپلیکیشن را اجرا کند. در این روش، اپلیکیشن همچنان رایگان است اما برای نسخه قابل چاپ کتاب باید پول پرداخت کرد که البته از کتاب اصلی ارزان‌تر است.



روش درآمدزایی گروه: فروش کتاب و اپلیکیشن

اپلیکیشن رایگان است اما کتابی که این گروه تولید می‌کند، فروشی است. داستان کتاب معمولا ساده است و در حد داستان‌های تخیلی کوچکی که بچه‌ها را سرگرم می‌کند. تک‌فروشی این کتاب‌ها بخشی از درآمد گروه استارتاپی واکاتون است... به منابع درآمدی دیگری هم اشاره می‌کند که از طرف شرکت حمل‌ونقل سراسری پاریس (SNCF)‌ یا تولیدکننده‌های خودرو و صاحبان صنایع مختلف فراهم شده است. او به همشهری می‌گوید: «مدتی پیش شهرداری پاریس به منظور فرهنگسازی برای کودکان یکسری پروژه تعریف کرده بود که انتشار کتاب هم جزوشان بود. بخشی از کار را به ما سپردند چون معتقد بودند با نیازهای بچه‌های جدید هماهنگ است. کمپانی رنو هم اخیرا سراغمان آمد و خواست تا بخشی از کار روابط‌عمومی‌شان را انجام بدهیم. تمام این پروژه‌ها پول خوبی برای ما به ارمغان می‌آورد.»



برنامه چطور کار می‌کند؟


کتاب نقاشی را رنگ کنید.

اپلیکیشن را اجرا کرده و از روی نقاشی‌تانعکس بگیرید.

اپلیکیشن را اجرا کنید تا شخصیت رنگ شده کتاب به حرکت در آمده و با زبانی که انتخاب می‌کنید، بخشی از داستان را برایتان تعریف کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید