• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 6 آبان 1400
کد مطلب : 143985
+
-

سرآشپز این هفته پیشنهاد ۳دسر ساده و جذاب برای شما دارد

بازی با طعم‌ها و مزه‌ها

بازی با طعم‌ها و مزه‌ها

سحر  غفوری

آشپزی کنار فرزندان تجربه شیرینی است که نه‌تنها موجب ایجاد مهر و محبت بین والدین و فرزندان‌ می‌شود بلکه راهی سرگرم‌کننده برای یاد دادن اندازه‌ها، مزه‌های جدید و طرز تهیه غذاها به فرزندان است. این کار به کودکان‌تان نظم و مهارت ریاضی را آموزش می‌دهد و اینکه چطور زمان ساخت دستورالعمل غذاهای جدید، منطقی و هماهنگ فکر کنند. همچنین راهی مهیج برای گذراندن اوقات‌فراغت و امتحان خوراک‌های خوشمزه جدید است. «زینب شریفی» هم ازجمله مادران هنرمند در زمینه آشپزی است که همراه پسرش کار آشپزی را دنبال می‌کند. این بانوی ۳۸ساله گرچه تحصیلاتش مترجمی زبان فرانسه است و سال‌ها به‌عنوان کارمند در یک شرکت خصوصی مشغول به‌کار بوده اما علاقه زیادی به پخت کیک تولد و دکور کیک داشته و به همین دلیل در سال۱۳۹۶ با گذراندن دوره حرفه‌‌ای کیک‌های فوندانت، فعالیت خود را به همراه یکی از دوستانش شروع کرده‌است. به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اجتماعی ناشی از آن، صفحه مجازی royalsweet2020  را راه‌اندازی کرد و عمده فعالیتش در فضای مجازی شکل گرفت. خودش می‌گوید: «لطف خدا و همراهی دوستان بوده که توانستم در مراسم شادی دیگران، سهم کوچکی داشته باشم. آنچه در این سال‌ها با وجود داشتن بچه کوچک، باعث شد بتوانم به‌کار خود ادامه دهم، کار تیمی من و همکارم و فرزندانمان بود که در کنار هم توانستیم با موفقیت تا به امروز پیش برویم». با ما همراه باشید تا با 3دستور خوشمزه این آشپز که دلخواه کودکان هم هست آشنا شوید.

کرپ کیک شکلاتی

برای کسانی که امکان تهیه کیک در فر را ندارند یک پیشنهاد خوشمزه و هوس‌انگیز داریم: یک کیک شکلاتی با لایه‌های نازک کرپ و شکلات صبحانه لابه‌لای لایه‌های آن. کرپ کیک شکلاتی یک دسر خوش‌طعم است که از چند لایه کرپ و خامه یا شکلات صبحانه درست شده است.

مواد لازم
  تخم‌مرغ: ۲عدد
  آرد: ۷۵گرم
  شکر: ۴۰گرم
  شیر: ۲۵۰گرم
  کره ذوب‌شده: ۲۰گرم
  نمک: یک‌گرم

طرز تهیه
2عدد تخم‌مرغ را با همزن دستی خوب مخلوط کرده و سپس شکر را اضافه کرده و مجدد مخلوط می‌کنیم. شیر گرم را کم‌کم به این مواد اضافه کرده و هم‌می‌زنیم. مخلوط آرد و نمک را در مواد الک کرده و خوب مخلوط می‌کنیم. حالا مواد را از صافی رد کرده و روی ظرف را سلفون می‌کشیم و یک ساعت در یخچال قرار می‌دهیم. بعد از یک‌ساعت کف ماهیتابه را کمی چرب کرده و روغن اضافه را با دستمال پاک می‌کنیم که فقط کمی چرب باشد. مواد را با ملاقه در تابه می‌ریزیم و سرخ می‌کنیم و مثل کیک لایه‌به‌لایه آن را خامه‌کشی می‌کنیم. برای 2رنگ‌شدن کیک‌تان می‌توانید 2سری مواد ساده و شکلاتی درست کنید. برای شکلاتی کردن از مقدار آرد یک قاشق کم کنید و به همان مقدار پودر‌کاکائو اضافه کنید.
نکته اول: ماهیتابه را اندازه کیک‌تان انتخاب کنید که احتیاجی به برش دادن پنکیک‌ها نباشد. با قطر ماهیتابه ۱۵‌سانتی با این مقدار مواد، شما تقریبا ۱۲‌عدد پنکیک خواهید داشت. ناگفته نماند چون لایه‌های کرپ کیک سرخ می‌شوند، بافت آن سفت‌تر از کیک اسفنجی است.
نکته دوم: کرپ به 2شکل شیرین یا شور تولید می‌شود. شکل شیرین آن معمولاً برای صبحانه به همراه شکلات صبحانه، مربا و عسل سرو می‌شود و شکل شور آن به همراه پنیر، ژامبون، سبزیجات و مواد دیگر در وعده‌های ناهار و شام پرطرفدار است.

کاسه آبنباتی

حتما شما هم روی کیک‌ها تزئین‌های خاص دیده‌اید. یکی از تزئین‌های جالب کاسه آبنباتی است که خیلی راحت می‌توانید برای جذاب‌تر شدن کیک‌هایتان استفاده کنید. این کاسه‌های قشنگ و خوشرنگ قابل‌خوردن هستند و می‌توانید آنها را با بستنی، شکلات، قند، بیسکوئیت، میوه یا هر خوراکی‌ای که دوست دارید پر کنید.

مواد لازم
  شکر: ۷۵گرم
  آب: ۳۰گرم
  گلوکز شفاف: ۱۵گرم
  رنگ ژله‌‌ای دلخواه: به مقدار لازم
  دماسنج مایعات
  بادکنک هلیومی: 2عدد (اگر ترکید بلافاصله جایگزین کنید)

طرز تهیه
برای درست کردن کاسه آبنباتی به بادکنک هلیومی احتیاج داریم. بادکنک را با آب پر کنید تا به اندازه یک پرتقال بزرگ شود. باید کاملا از آب پر شود و هوای اضافی داخل آن نباشد. بادکنک را به‌صورت سر و ته روی یک لیوان قرار دهید. این بادکنک‌ها درواقع پایه کار شما هستند. همه مواد را داخل یک ماهیتابه کوچک یا یک شیرداغ کن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. مواد باید آنقدر روی حرارت بماند تا به دمای ۱۴۵درجه سانتی‌گراد برسد. برای همین باید از دماسنج مخصوص مایعات استفاده کنید. اگر دماسنج ندارید، بعد از یک‌ربع که مواد به جوش آمد، به اندازه نوک قاشق از مواد را در یک بشقاب بریزید و بکشید. باید سریع مثل نبات سفت و جامد شود. وقتی به دمای ۱۴۵ درجه رسید، رنگ خوراکی ژله‌‌ای دلخواه را اضافه کنید. چون این ماده بسیار داغ و سوزان است، در این مرحله مواظب باشید که روی دستانتان نپاشد. مواد را به آرامی با یک قاشق روی بادکنک بریزید تا از اطراف بادکنک شره کند. بعد از نیم ساعت که کاسه آبنباتی کاملا خنک شد، با یک سوزن آب داخل بادکنک را آرام آرام خالی کنید و کاسه را از بادکنک با احتیاط جدا کنید. دقت کنید که کاسه آبنباتی باید از رطوبت و گرما به دور باشد و لحظه آخر آن را روی کیکتان قرار دهید.
نکته: بادکنک‌ها باید هلیومی باشند زیرا جنس بادکنک هلیومی از لاتکس درست شده و با بادکنک معمولی فرق دارد. بادکنک معمولی طاقت شیره‌داغ را نخواهد داشت و آب می‌شود.

ترافل شکلاتی

نه فقط بچه‌ها که حتی گاهی ما بزرگ‌ترها هم دلمان برای خوردن توپ‌های شکلاتی کوچک غنج‌‌ می‌رود و هوس می‌کنیم خودمان را به این ترافل‌های شکلاتی دعوت کرده و از خوردنش لذت ببریم. درست کردن ترافل شکلاتی کار سختی نیست و می‌توان از آنها به‌عنوان دسر، حتی برای مهمانی‌ها استفاده کرد. اگر دوست دارید این شکلات‌های توپی را در خانه تهیه کنید با ما همراه باشید.

مواد لازم
  شکلات تخته‌ای: ۴۰۰گرم
  خامه: ۲۰۰گرم
  کیک اسفنجی خرد‌شده: به مقدار لازم
  بیسکوئیت: به مقدار لازم

طرز تهیه
شکلات‌های پرخاصیت تخته‌ای را خوب خرد کنید. برای این کار می‌توانید از چاقو استفاده کنید تا راحت‌تر باشید. سپس آنها را درون یک کاسه متوسط بریزید. از سوی دیگر خامه را بین ۳۰ثانیه تا یک‌دقیقه درون مایکروفر قرار دهید تا گرم شود اما مواظب باشید که نجوشد. همچنین می‌توانید خامه را درون کاسه‌ای بریزید و آن را روی بخار آب در حال جوش قرار‌دهید. (روش بن‌ماری) حالا خامه را روی تکه‌های شکلات بریزید و به آن فرصت دهید تا شکلات‌ها را آب کند. خامه و شکلات را با هم، هم‌بزنید تا یک ترکیب صاف و یکدست به‌ دست آید. یادتان باشد که نسبت خامه و شکلات در این رسپی ۲ به ۱ است. برای داشتن ترافل‌های بهتر این نسبت را رعایت کنید. در مرحله بعد مخلوط خامه و شکلات (گاناش) را روی کیک‌های خرد شده و بیسکوئیت‌ها بریزید و خوب مخلوط کنید تا کاملا خمیری شکل شود سپس با دست گلوله‌های کوچک به اندازه یک گردو، از مواد خمیری بردارید و با دست گرد کنید. بلافاصله این گردی‌ها را در مواد خشکی که برای تزئین کنار گذاشته بودید بغلتانید. اگر می‌خواهید تزئین ترافل‌ها با روکش شکلات باشد، بعد از گرد کردن، نیم‌ساعت در یخچال قرار دهید و سپس در شکلات آب شده بغلتانید و مجددا ترافل‌ها را در یخچال بگذارید و نیم‌ساعت قبل از سرو آنها را خارج کنید. ترافل جزو دسرهای خوشمزه است و می‌توانید تا مدت ۲هفته آنها را در یخچال و 6‌ماه در فریزر نگهداری کنید.
نکته: برای تهیه این ترافل‌ها از شکلات‌های تخته‌ای با کیفیت و تلخی ۶۰ تا ۷۰ درصد استفاده کنید. همچنین برای تزئین می‌توانید از اسپرینکل‌های رنگی موجود در بازار یا هر مواد خشک مناسب استفاده کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید