• پنج شنبه 18 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 7 شعبان 1446
  • 2025 Feb 06
سه شنبه 4 آبان 1400
کد مطلب : 143838
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/5yZV8
+
-

مدیران شهری در گفت‌وگو با همشهری از مطالبات بحق رانندگان تاکسی گفتند و خواستار حمایت دولت برای تحقق آنها شدند

چراغ سبز به حل مشکلات ناوگان زرد

گزارش2
چراغ سبز به حل مشکلات ناوگان زرد

زینب زینال‌زاده- خبر‌نگار
بیمه و نوسازی، 2مشکل و البته مطالبات تاکسیرانان است که طی سال‌های گذشته گره آنها به جای بازشدن، محکم‌تر شده و لاینحل باقی ‌مانده‌اند. به همین‌خاطر، مدیریت شهری جدید به‌دنبال رفع بخشی از مشکلات این قشر است. البته موضوعی که مطالبات تاکسیرانان را سخت می‌کند این است که بسیاری از مسائل آنها به چند نهاد وابسته است. به‌گونه‌ای که ریسمان‌های کلاف پیچیده مشکلات تاکسی‌دارها، در دست چند بانک، وزارت کار و رفاه، بیمه تامین اجتماعی و شهرداری است. بر همین اساس، مدیرعامل جدید سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری از پیگیری مشکلات این قشر خبر داد و گفت که موضوع بیمه تاکسیرانان با کمک، حمایت و همراهی دولت انجام‌شدنی است. مهدی اسماعیل بیگی درخصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی هم گفت: «فرایند نوسازی درست پیش نمی‌رود و از این بابت مشکل جدی داریم و باید در این فرایند اصلاحات انجام شود تا بتوانیم با سرعت بیشتری نوسازی تاکسی‌ها را انجام دهیم؛ چرا که اگر با همین روال پیش برویم تا پایان سال فقط می‌توانیم به یک‌سوم قولی که داده شده است، عمل کنیم.» جان صحبت‌های او در این جمله: «قول نمی‌دهم به‌زودی مشکلات تاکسیرانان را حل کنم اما قول می‌دهم با تمام توان و تلاش مشکلات را پیگیری کنم.» خلاصه شد.
تاکسیرانان از یک‌سو به‌دلیل فرسودگی خودروهایشان دغدغه نان دارند و از سوی دیگر به‌دلیل مشکلات بیمه‌ای، نگران سلامتی و هزینه‌های سرسام‌آور درمان خانواده هستند. به‌گفته محمود عباسی، نماینده و سخنگوی تاکسیرانان پایتخت، این مشکلات بارها مطرح شده اما صدایشان به جایی نرسیده است. او به همشهری گفت: «رانندگان تاکسی با توجه به شرایط کاری‌شان نیاز به بیمه تامین اجتماعی دارند و این نیاز حق شهروندی آنان است که در مجلس و سازمان تامین اجتماعی، ثبت شده اما فرایند برورکراسی اداری چون سدی محکم در برابر این حق قد علم کرده است.» به‌گفته او عده‌ای از رانندگان، تاکسی‌های خود را فروخته یا به دیگری منتقل کرده‌اند و براساس قانون، بیمه راننده قبلی باید به راننده فعلی منتقل شود.
سخنگوی‌انجمن تاکسیرانان تهران تأکید کرد: «این کار خیلی پیچیده نیست و طبق قانون باید انجام شود که بنا به دلایلی سازمان تامین اجتماعی از این کار امتناع می‌کند. همچنین از سال92 سازمان تامین اجتماعی فهرستی از تاکسیرانی برای بیمه‌کردن رانندگان نپذیرفته است و به همین دلیل تعداد زیادی از تاکسیرانان بیمه نیستند.»
همچنین براساس قانون، دولت مکلف است 50درصد سهم بیمه تاکسیرانان را پرداخت کند که در سال‌های گذشته دولت به تعهداتش عمل نکرده است و به‌گفته عباسی، تاکسیرانان مجبور شدند 100درصد سهم بیمه را بپردازند که این امر سبب نارضایتی و گلایه‌مندی آنها شده است. بیمه تکمیلی هم مشکل دیگری است که تاکسیرانان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که او در توضیح بیشتر گفت: «در یک سال گذشته کارگزاری که مسئولیت بیمه تکمیلی تاکسیرانان را به‌عهده گرفته آنطور که باید و شاید به وظایفش عمل نکرده و راننده‌ها نتوانستند فاکتورها و رسید هزینه‌های درمان خود را نقد کنند. همچنین به‌دلیل اطلاع‌رسانی نادرست، برخی از تاکسیرانان بیمه تکمیلی نشده و از مزایای آن محروم شده‌اند.»

ماهیگیری مراکز اسقاط از آب گل‌آلود
تاکسی فرسوده علاوه بر تهدید سلامت شهروندان، سبب افت کیفیت خدمت‌رسانی مسافران می‌شود. از این‌رو کار کردن با این تاکسی‌ها خوشایند راننده‌ها نیست و استفاده از آنها برای مسافران جذابیت ندارد. حدود 80هزار دستگاه تاکسی در تهران وجود دارد و روزانه 4.5میلیون مسافر با استفاده از این ناوگان در پایتخت کشور جابه‌جا می‌شوند و تاکسی سهم 22درصدی از حمل‌ونقل درون‌شهری دارد. از این‌رو نوسازی ناوگان ضروری است و به‌گفته حسن سالک غلامی، یکی از تاکسیرانان قدیمی شهر، افزایش قیمت خودروها، سبب کند‌شدن فرایند نوسازی شده است. او گفت: «تسهیلات 90میلیون تومان با کارمزد 4درصد برای نوسازی تاکسی‌ها پیش‌بینی شده است که با توجه به افزایش قیمت خودرو، مبلغ قابل‌توجهی نیست و تاکسیران باید حداقل 50میلیون تومان هم آورده داشته باشند تا بتوانند تاکسی پراید تحویل بگیرند. به همین دلیل راننده‌های تاکسی رغبتی برای نوسازی ندارند.» او به موضوع اسقاط تاکسی‌های فرسوده هم اشاره و گفت: «مبلغ اسقاط برای خودروهای پژو و سمند 20میلیون تومان و خودرو پراید 14میلیون تومان تعیین شده است که به‌دلیل نبود نظارت کافی مراکز اسقاط و به‌دلیل ایرادات غیرمنطقی ملبغ 4 تا 5میلیون تومان پیشنهاد داده می‌شود و این هم دلیل دیگری است که تاکسیرانان از طرح نوسازی استقبال نمی‌کنند.»

بیمه طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانان شهری کشور که در جریان مشکلات تاکسیرانان است، مطالبات این قشر را بحق دانست و به همشهری گفت: «مشکلات مربوط به بیمه و نوسازی تاکسی‌های فرسوده، مختص تاکسیرانان پایتخت نیست و در اکثر کلانشهرهای کشور با این موارد مواجه هستیم.» مرتضی ضامنی به قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره و عنوان کرد: «براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب سال۱۳۸۶، تاکسیرانان مشمول بیمه تامین اجتماعی می‌شوند و در همین قانون مقرر شده است اعتبار این کار از منبع درآمد‌های هدفمندی یارانه‌ها تامین شود اما امروز با جامعه بزرگی از تاکسیرانان مواجه هستیم که 50درصد‌شان بیمه نیستند.»  او موضوع بیمه‌نشدن راننده‌های جدید از سال92 را تأیید کرد و با بیان اینکه از این سال تا‌کنون سازمان تامین اجتماعی فهرست جدیدی از تاکسیرانان قبول نکرده است، گفت: «در گذر زمان وضعیت تاکسیرانان به دلایل مختلف ازجمله فوت، بازنشستگی، واگذاری و... تغییر می‌کند و از این‌رو باید فهرست آنها در سازمان تامین اجتماعی به روز شود که متأسفانه سال‌هاست این کار انجام نشده است. همچنین در گذشته فهرست راننده‌های تاکسی دستی به سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌شد و پایش اطلاعات درج شده در فهرست‌ها نشان می‌دهد تخلفات صورت گرفته است و برخی از افراد که راننده تاکسی نیستند نامشان در فهرست ثبت شده و از خدمات بیمه تاکسیرانان استفاده می‌کنند.» به‌گفته ضامنی حل مشکل بیمه تاکسیرانان کار سختی نیست؛ «نیاز به انجام کار خارق‌العاده نیست و با حذف اسامی‌ای که به هر دلیلی اشتباهی در فهرست تاکسیرانان ثبت شده، می‌توان نام تاکسیرانان را جایگزین کرد؛ کاری که سال‌هاست مسئولان وعده‌اش را می‌دهند اما چرا عملی نمی‌کنند جای سؤال دارد.» کمبود اعتبار هم موضوع دیگری است که مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور به آن اشاره و عنوان کرد: «این موضوع صحت ندارد و برای شانه خالی‌کردن از مسئولیت است؛ چراکه اعتبار و قانون این کار پیش‌بینی شده است. طی این سال‌ها تاکسیرانان از حق‌شان محروم بودند و اکنون وقت آن است مطالباتشان با جدیت پیگیری شود و قطعا تمرکز بیشتری روی این کار خواهیم داشت.»

نوسازی تاکسی‌ها باید سرعت گیرد
نوسازی تاکسی‌های فرسوده نه‌تنها در پایتخت بلکه اولویت اول اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور است و به‌گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور تا پایان سال باید 30هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور و 10هزار دستگاه در پایتخت نوسازی و وارد ناوگان شوند.
ضامنی با بیان اینکه در 6‌ ماه نخست سال حدود 4250دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده‌اند، گفت: «از سال 95روند نوسازی بسیار کند پیش رفته و حدود 78هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است و برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده چاره‌ای جز سرعت‌دادن به این فرایند نداریم.» تاکسی‌هایی که بیش از 10سال از زمان تولیدشان می‌گذرد، براساس مصوبه هیأت وزیران فرسوده محسوب می‌شوند و از این‌رو براساس اطلاعات موجود بیش از 192هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که به‌گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانان شهری کشور تا پایان امسال به حدود 242هزار دستگاه می‌رسد. او با اشاره به‌خودروهای فرسوده در تهران گفت: «حدود 80هزار دستگاه تاکسی در تهران فعالیت می‌کنند که میزان قابل توجهی از آنها (حدود 47هزار دستگاه) به سن فرسودگی رسیده‌اند و نیاز به نوسازی دارند که امیدواریم با تدابیر اندیشیده‌شده و مشارکت و همراهی تاکسیرانان فرایند این کار
تسریع شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید