• پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • الْخَمِيس 15 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 19
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14365
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KQBR
+
-

قنات جهانی قاسم‌آباد

همشهری از بازدید مسئولان استانی و کشوری از جاذبه گردشگری قنات قاسم‌آباد در شهرستان همدان گزارش می‌د‌هد

گزارش
قنات جهانی قاسم‌آباد




حیدر صادقی| همدان- خبرنگار:

هفته گذشته امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به همراه احمد اصغری مهرآبادی معاون وزیر راه و شهرسازی، رضوان سلماسی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان، احمد ترابی معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، محمدهاشم پاکیزه دهیار روستای قاسم‌آباد و تعدادی از اهالی رسانه از قنات قاسم‌آباد در شهرستان همدان بازدید کردند. 
این قنات مدتی است به همت محمدهاشم پاکیزه، دهیار فعال قاسم‌آباد، احیا و بخشی از آن لایروبی شده است. قنات قاسم‌آباد به زودی ثبت ملی خواهد شد و به‌عنوان اولین قنات موزه غرب کشور برای بازدید گردشگران آماده خواهد شد. برنامه بعدی برای این قنات ثبت جهانی آن است. 


آمادگی برای رویداد 2018

امیر خجسته در حاشیه این بازدید به همشهری گفت: معاون وزیر راه و شهرسازی را به همدان دعوت کردم تا قنات بزرگ قاسم‌آباد را از نزدیک ببیند. این قنات در صورت تأسیس موزه، اولین قنات‌موزه کشور خواهد بود و این مسأله برای همدان حائز اهمیت است. 
وی اضافه کرد: براساس گزارش‌هایی که به دست من رسیده است آقای پاکیزه عملکرد بسیار خوبی داشته و این قنات را احیا کرده است. یکی از مکان‌هایی که برای رویداد 2018 باید آماده شود همین قنات است. این قنات باید احیا شده و بخشی از آن به قنات‌موزه تبدیل شود. احیای این قنات حق مردم استان همدان و به‌ویژه مردم روستای قاسم‌آباد است. 


پیگیری برای ثبت ملی

خجسته در ادامه از افراد حاضر در جلسه، اعضای شورای اسلامی شهر همدان و اصحاب رسانه قدردانی کرد و توضیح داد: در همدان 300 حلقه قنات داریم که قنات قاسم‌آباد همچون نگینی در میان آنها می‌درخشد، زیرا عریض‌ترین قنات کشور است و براساس گزارش‌های رسیده کیلومترها استمرار دارد و اکنون فقط قسمت‌هایی از آن کشف و احیا شده است. ما به عنوان اولین اقدام در استفاده از این ظرفیت گردشگری همدان، از آن بازدید کردیم و سپس اقدامات بعدی همچون ثبت ملی و جهانی و تأمین بودجه را برای آن انجام خواهیم داد. 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام خواهم داد، افزود: با علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای بازدید او از این قنات هماهنگ کردیم و سپس برای تعیین تکلیف این قنات جلسه‌ای با او برگزار خواهیم کرد. 
وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری همدان ادامه داد: ما در همدان 1800 جاذبه گردشگری داریم و قنات قاسم‌آباد یکی از مهم‌ترین آنهاست. در آینده درآمدهای پایدار و مشاغل پایدار از همین مسیر تأمین خواهد شد. 


ابعاد خاص قنات

احمد ترابی معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در حاشیه بازدید از قنات قاسم‌آباد گفت: در خصوص این قنات گزارشی به ما دادند و در جریان فعالیت‌های آقای پاکیزه قرار گرفتیم. به اتفاق علی مالمیر، مدیر کل اداره میراث فرهنگی همدان، بازدیدی از اینجا داشتیم. می‌توانم ادعا کنم این قنات از لحاظ عرضی یکی از بزرگ‌ترین قنات‌های کشور است و زیاد بودن عرض و ارتفاع این قنات، وجه تمایز آن با سایر قنات‌هاست. 
وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای ثبت ملی و جهانی شدن این قنات اضافه کرد: 2 سال پیش با پیگیری‌های انجام‌شده تعدادی از قنات‌های کشور به ثبت جهانی رسیدند. امیدواریم پس از ثبت ملی، پرونده ثبت جهانی این قنات نیز آماده شود به دلیل اینکه چنین پدیده‌ای منحصر‌به‌فرد است و خوشبختانه این سرمایه در اختیار مردم همدان است. 
ترابی افزود: پاکیزه، دهیار قاسم‌آباد، نیز گزارشی از وضعیت این قنات به ما تحویل داد که آن را به تهران ارسال کردیم. سپس از ما خواستند طرحی که در شورای فنی سازمان تهیه شده بود مطرح شود. خوشبختانه این طرح در این شورا به تصویب رسید و به تهران ارسال شد و تصمیم گرفتند که طرح محتوایی این قنات تهیه شود. این طرح محتوایی باعث می‌شود این قنات به عنوان موزه ثبت شود. یقینا این قنات ثبت خواهد شد اما آنچه ما در نظر داریم این است که این در فهرست قنات‌هایی قرار گیرد که به ثبت جهانی رسیده است. 


دریافت اعتبار

معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: یکی از مزایای اینکه این طرح ثبت و به موزه تبدیل شود این است که بتوانیم اعتباراتی را از سازمان میراث فرهنگی کسب کنیم و بخشی از قنات قاسم‌آباد به‌عنوان موزه افتتاح شود. در این زمینه سازمان میراث فرهنگی کشور نیز می‌تواند مقداری اعتبار برای تشکیل و تجهیز موزه اختصاص دهد اما بیشترین دغدغه ما ثبت ملی و ثبت جهانی این اثر است. 
وی افزود: ما در شهر همدان 300 حلقه قنات داریم که اگر احیا شوند و هر کدام از آنها 2 اینچ آب داشته باشند حجم بزرگی از آب در زیر زمین خواهیم داشت. امیدواریم با احیای این قنات‌ها بحران آب که در سال‌های آینده مشکل‌ساز خواهد شد تا حدودی رفع شود. 


توسعه زیرساخت‌های روستا

امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس، درباره مرکز بهداشت قاسم‌آباد گفت: این مرکز باید زودتر ساخته شود. در جلسه‌ای که در فرمانداری داشتیم این موضوع را مطرح و تأکید کردم که قاسم‌آباد به عنوان پرجمعیت‌ترین روستای همدان باید جزو اولویت‌های ما قرار بگیرد. نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس خطاب به پاکیزه، دهیار قاسم‌آباد، اظهار کرد: مشکل آب در روستای قاسم‌آباد برطرف شده و مشکل فاضلاب روستا نیز با توانمندی شما حل شده است. سایر موارد قاسم‌آباد از جمله قنات، مرکز بهداشت و آسفالت آن را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید