• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14352
+
-

حشرات، بازار توری های آلومینیومی را گرم می کنند

مشاغل
حشرات، بازار توری های آلومینیومی را گرم می کنند




علی احسانی| ساری - خبرنگار: 

هرچند که سرمای روزهای آغازین سال همگان را غافلگیر کرد و صدماتی به کشاورزان و باغداران وارد کرد، اما گرمای بهاری نیز این روزها سلانه‌سلانه حضورش را به رخ می‌کشد. ترکتازی گرما و حضور انواع حشرات که در گرده افشانی و گرده‌پرانی و ایضا نوازش و گزش اشرف مخلوقات به انحنای گوناگون تخصص دارند، سبب می‌شود مازنی‌ها در نخستین فرصت در و پنجره‌های توری را برای زورآزمایی با این حشرات نصب کنند. به هر روی گرما و حضور حشرات در جغرافیای مازندران برای جماعت آلومینیوم‌ساز به دلیل ساخت در و پنجره‌های توری، مایه سود است. در مجالی کوتاه «محمد عباسی‌حمیدی» آلومینیوم‌ساز باسابقه ساروی از روزگار گذشته می گوید. 


هراس‌ از مستقل شدن

اوایل دهه 60 نوجوان 16 ساله ساروی نخستین آموزه‌های آلومینیومی را نزد دایی خود «عبدالعلی پورمحمدی» در تعطیلات تابستانی مدارس آموخت. وی به همشهری گفت: شاگردی من با نظافت و پادویی آغاز شد. در این کار باید استعداد یادگیری خود را بروز می‌دادم. فردی ممکن است در عرض چند ماه به امور آلومینیوم مسلط شود و فردی دیگری چند سال طول بکشد تا فنون این حرفه را بیاموزد. دایی بنده هم در ساخت در و پنجره‌سازی آلومینیومی و هم آهنی فعالیت می‌کردند. به مرور ایشان مجوز برش و سوراخ کردن آلومینیوم را به من داد. 
حمیدی افزود: این روزها استفاده از آلومینیوم برای در و پنجره معمولی، در حمام، پنجره اتاق خواب و پذیرایی مرسوم است. برخی از شهروندان به بهره بردن از UPVC که از جنس پلاستیک است گرایش دارند و عده‌ای هم استفاده از دوجداره‌ها را ترجیح می‌دهند. 

استادکار ساروی پس از خدمت سربازی چند سالی نزد دایی خود به فعالیت ادامه داد. او تاکید کرد: سال 69 که ازدواج کردم به شکل شراکتی با یکی از بچه‌های روستای حمیدآباد 4 سالی این حوزه کار کردم. نخستین اجرتی که سال 73 به عنوان استادکار به من رسید ماهی 40 هزار تومان بود. 
حمیدی درباره روند مستقل شدن خود گفت: پس از بازگشت به شهر با کمک یکی از دوستان وسیله‌های مورد نیاز را تهیه کردم؛ چون برای فعالیت مستقل هراس داشتم. این دوستم به قول معروف مرا به جلو هل داد. در و پنجره می‌ساختم و ماهیانه کمک مالی ایشان را تسویه می‌کردم. خود ایشان فروشنده آلومینیوم بود. در نهایت به یاری این دوست خوب در سال 82 مستقل شدم. 


سود فروش توری 

چند دهه پیش در و پنجره‌های چوبی در خانه‌ها کارایی داشت. بعد نوع آهنی در مناطق شمالی مرسوم شد و اینک نوع آلومینیومی مورد مصرف عموم است. این آلومینیوم‌ساز افزود: البته از لحاظ ارزش ریالی بین در و پنجره آلومینیومی و آهنی تفاوت زیادی وجود ندارد. فقط تولیدات آهنی را باید هر سال رنگ زد، چون پوسیدگی دارد؛ ولی تولیدات آلومینیومی عمری طولانی دارد. ضمن این که پس از استفاده و فرسوده شدن در و پنجره‌های آلومینیومی این محصولات را به نصف قیمت دوباره می‌توان فروخت. 

این روزها اختیار کردن در و پنجره آلومینیومی کیلویی 17 هزار تومان برای شهروندان خرج می‌تراشد. ورق آلومینیوم را فعالان در این حرفه 14 هزار تومان از توزیع‌کنندگان خریداری می‌کنند. استادکار 51 ساله ساروی در تشریح فراز و فرود کسب خود گفت: فصل کاری ما به تابستان گره خورده است چون مصرف توری برای محافظت از حشرات بالا می‌رود. با این‌که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جوار خیابان اصلی قرار دارم و رفت‌و‌آمد زیاد است، ولی رکود بر کسب و کارمان سایه انداخته است. از طرفی دست هم در این حرفه زیاد شده که به کسادی کار ما کمک می‌کند. 
وی با بیان این که توری در انواع مختلف عرضه می‌شود، گفت: قیمت توری بین 100 تا 130 هزار تومان در نوسان است. نوع پلیسه‌ای 130 هزار تومان است که برای پنجره‌های دوجداره UPVC استفاده می‌شود. توری 100 هزار تومانی هم برای پنجره‌های آلومینیومی کاربرد دارد. به هر روی آلومینیوم ضد رطوبت است و در مازندران کارایی فراوانی دارد. 


فروش، زیر نرخ مصوب 

حمیدی درباره روند آماده‌سازی در و پنجره‌ها اظهار کرد: یک متر از مساحت درِ دستشویی و حمام ورق می‌خورد و بقیه را با شیشه پوشش می‌دهیم. پنجره‌ها هم به‌صورت یک تکه و 2 تکه اغلب برای حمام و دستشویی کار می‌شود. برای در ورودی هم مردم معمولا دنبال UPVC یا دوجداره هستند. 
استادکار کوی آزادی ساری چند صباحی است که کارگاه UPVC هم دارد. وی یادآور شد: در و پنجره آلومینیومی در 2 نوع ساده و دوجداره ارائه می‌شود. نوع ساده را در همین مغازه درست می‌کنم و مراحل آماده‌سازی دوجداره و UPVC در کارگاه سپری می‌شود. نوع ساده کیلویی 17 هزار تومان است و UPVC متری محاسبه می‌شود. ساخت پنجره  1/1متر  با شیشه حدود 400 هزار تومان هزینه دارد.

وی برای آماده کردن محافظ‌های توری یک ساعت وقت صرف می‌کند. برای ساخت در و پنجره آلومینیومی هم اگر شاگرد کنار دست باشد روند ساخت زود به پایان می‌رسد، اما زمانی که شاگرد نیست، وی به تنهایی برای ساخت در و پنجره حمام یک صبح تا غروب وقت می‌گذارد. نصب در و پنجره هم به عهده بناست. 
این آلومینیوم‌ساز درباره روند نصب در و پنجره آلومینیومی اظهار کرد: ابتدا چارچوب در و پنجره را آماده می‌کنم. صاحب کار چارچوب را می‌بَرد و وقتی بنا نصب را انجام داد و شیشه‌بر، شیشه را نصب کرد، من برای رگلاژ کردن به محل نصب می‌روم و در و پنجره را تحویل می‌دهم. قفل و بست این در پنجره‌های آلومینیومی از جنس پلاستیک، پرس شده و کارخانه‌ای است و در صورت شکستن از رده خدمات خارج می‌شود. 
استادکار ساروی با گلایه از رکود شغلی این روزهای خود گفت: چون دست زیاد شده برخی از همکارها برای جذب مشتری قیمت‌ها را شکسته‌اند و زیر نرخ مصوب اتحادیه در و پنجره می‌سازند. مردم هم دنبال خدمات ارزان هستند به کیفیت در و پنجره تولید شده توجهی ندارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
پیشگیری از گزش حشرات