• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 29 مهر 1400
کد مطلب : 143488
+
-

آشنایی با شخصیت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه

پوتین؛ چهره مرموز و قدرتمند دنیای سیاست

پوتین؛ چهره مرموز و قدرتمند دنیای سیاست

سال 2015 میلادی، پوتین از طرف مجله فوربس به‌عنوان قدرتمندترین مرد جهان معرفی شد، اما سال‌های قبل و بعد از آن هم شخصیت رئیس‌جمهور روسیه همواره به‌عنوان چهره مرموز و قدرتمند دنیای سیاست، مورد کنجکاوی قرار گرفته است.

 ناموفق قبل از 35سالگی
پوتین تا 35سالگی مردی بدون آینده و بدون موفقیتی چشمگیر بوده است. او 35سال نخست زندگی خود را بدون هیچ دستاوردی تنها به‌عنوان یک افسر رده دوم کا.گ.ب در محل ماموریت خود در آلمان گذرانده است. ولادیمیر پوتین متولد 7اکتبر 1952در لنینگراد تنها فرزند ماریا و ولادیمیر بود که دو برادر بزرگ‌تر خود را به‌دلیل مشکلات پس از جنگ از دست داده بود. پدر معلول جنگی بود و مادر نیز از مشکلات ناشی از محاصره لنینگراد در طول جنگ و بعد از آن بی‌نصیبب نمانده بود. دوران مصیبت‌بار پس از جنگ جهانی دوم و کشوری که از عوارض هولناک آن رنج می‌برد تمامی سال‌های کودکی ولادیمیر را در برگرفته بود.

ورق برمی‌گردد
سال 1996یکباره با نزدیک شدن وی به یلتسین همه‌‌چیز تغییر می‌کند. در عرض 3سال به مقام نخست‌وزیری روسیه می‌رسد. رابطه پوتین با یلتسین به‌گونه‌ای بود که او را به‌شدت مجذوب خود می‌کند و پس از استعفای بوریس یلتسین، پوتین را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت معرفی می‌کند که راه برای انتخاب او به‌عنوان رئیس‌جمهور در سال 2000 باز می‌شود.

بی‌علاقه  به کتاب
همانگونه که بن جودا، روزنامه‌نگار -تنها و نخستین کسی است که در سال 2014کتابی با عنوان «امپراتوری شکننده، ماجرای عشق و جدایی روسیه و پوتین» درباره زندگینامه و شخصیت پوتین نوشت- رئیس‌جمهور روسیه با کتاب میانه خوبی ندارد و در سال‌های گذشته تنها 2رمان خوانده است. یکی از این رمان‌ها کتابی تخیلی درباره وقایع سال 2054 از یک نویسنده -مورخ آمریکای لاتین است و دیگری کتابی با عنوان امپراتوری سوم که درباره احیای امپراتوری روسیه به‌دست خودش است.

فراری از شلوغی
پوتین از ترافیک و شلوغی شهرهای بزرگ بیزار است. به همین دلیل سن‌پترز‌بورگ را به مسکو ترجیح می‌دهد. شاید هم به‌دلیل اینکه‌ زاده سن‌پترزبورگ، یعنی شهر رقیب مسکو است. او از پایتخت چندان خوش‌اش نمی‌آید. پوتین بیشتر وقت خود را در ویلایش در منطقه حومه‌ای «نوواوگاریوو» مسکو می‌گذراند. او همانجا کار می‌کند و کمتر به کرملین می‌رود.

طرفدار ورزش
پوتین را به‌عنوان ورزشکارترین رئیس‌جمهور دنیا می‌شناسند، چرا که علاوه بر شنا، استاد ورزش رزمی کاراته است و به هاکی روی یخ هم علاقه زیاد دارد و در این ورزش که حداقل هفته‌ای یک‌بار به آن می‌پردازد، اهل کری‌خوانی نیز هست. با این همه بزرگ‌ترین نگرانی پوتین احتمال مسمومیت غذایی از سوی سرویس‌های امنیتی کشورهای رقیب است. برای همین رئیس‌جمهور روسیه بیشترین ترتیبات امنیتی را درباره غذا و محل‌های اقامت خود دارد. در تمام سفرهای خارجی، تیمی امنیتی او پیش از سفر به کشور مقصد می‌روند و تمام شرایط را کنترل می‌کنند.

آرمانگرا و بدبین
پوتین فردی آرمان‌گرا و بدبین است و ترجیح می‌دهد هوش و ذکاوت خودش را در یک فضا به‌کار گیرد. بی‌شک این افراد با کنترل زیاد بر آگاهی‌ای که دارند و حوزه‌ای که بر آن مسلط هستند، حضور پیدا می‌کنند و سایر حوزه‌های دیگر را با نهایت مهارت کنترل می‌کنند. آنچه از پوتین می‌دانیم با چنین ذهن تحلیل‌گر و کنترل‌کننده‌ای، گرچه ممکن است کتاب نخواند یا خیلی در محیط اینترنتی فعالیت نداشته باشد، اما قدرت ذهنی تحلیل‌گر و تسلط و توانمندی بر اراده، ویژگی‌ پررنگ شخصیت پوتین است.

غرق در تاریخ و سنت
پوتین به وابستگی خود به سنت‌های تاریخی روسیه می‌بالد. او در زندگینامه رسمی، فردی خودساخته از پندهای تاریخی ترسیم شده است. به‌عنوان رئیس‌جمهور، پوتین سرنوشت شخصی خود را به کشورش گره زد است. برای مثال پوتین خود را با پیوتر استولیپین، نخست‌وزیر نیکلای دوم، آخرین سزار از سلسله رومانف که اصلاحات اجتماعی و اقتصادی زیادی را انجام داد، مقایسه کرده است. قطعا پوتین به‌طور اتفاقی صدمین سالگرد مرگ استولیپین را برای اعلام برنامه‌های اصلاحی خود اعلام نکرده است. با این حال تاریخ ابزاری سیاسی و شخصی برای پوتین بوده است.

مرموز و ناشناخته
پوتین برای سال‌هاست که سیاست روسیه را تحت تسلط خود دارد اما تاکنون هیچ اطلاعات جدیدی درخصوص پیشینه این مرد قدرتمند روسیه جز بیوگرافی‌هایی که از زمان خدمت نظامی او وجود دارد در دست نیست، حتی در این بیوگرافی‌ها هم اطلاعات بسیار کمی درخصوص رئیس‌جمهور روسیه وجود دارد. برخی از ناظران بر این عقیده‌اند که پوتین هیچ روح، اصل و ذاتی ندارد. او مردی از ناکجاآباد است که می‌تواند از هر چیزی به هر شخصی تبدیل شود اما پوتین محصول محیط اطرافش است؛ مردی که تجربیات گذشته‌اش نمایانگر اکنون او است. پوتین فردی با هویت‌های چندگانه است که ریشه‌ آن در تجربیاتی است که در گذشته آنها را کسب کرده و همین امر به او کمک کرده تا از یکی از جاسوسان سرویس اطلاعات خارجی شوروی سابق (کا.گ.ب) و معاون شهردار سن‌پترزبورگ به رئیس‌جمهوری قدرتمند تبدیل شود.در میان هویت‌های چندگانه پوتین می‌توان به 6هویت اصلی وی اشاره کرد؛ فردی متخصص، مرد تاریخ، مبارز، ناشناس، طرفدار بازار آزاد و مأمور پرونده.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید