• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 29 مهر 1400
کد مطلب : 143487
+
-

از نظر دادن نترسید

راهنما
از نظر دادن نترسید

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که از ابراز نظر خود در جمع هراس داشته باشید، ترجیح دهید سکوت کنید یا در نهایت بگویید با نظر جمع موافق هستید. ابراز نظر بدون بی‌احترامی و توهین، مهارتی است که باید برای یادگیری آن تمرین کنید.

   برخی از افراد هستند که اضطراب‌شان آنقدر شدید است که از ترس قضاوت خانواده، دوستان یا همسالان خود از بیان نظرشان در هر زمینه‌ای اجتناب می‌کنند. برخی دیگر هم نگرانند که اگر نظر بدهند، بقیه آنها را طرد کنند. یکی دیگر از دلایل احتمالی ترس از ابراز نظر، این باور کاذب و دروغین است که آنچه شما فکر می‌کنید ارزشی ندارد. یا اینکه افکار شما به هیچ‌کار مفید یا مهمی کمک نمی‌کند.

   در مورد دستاوردها و موفقیت‌های شخصی‌تان فکر کنید و بر چیزهایی که به‌خاطر آن برای خودتان ارزش قائلید تمرکز کنید. همه از طردشدن و قضاوت دیگران می‌ترسند، بنابراین شما تنها نیستید. اگر فردی با اطمینان شما را قضاوت می‌کند، این رفتار را به‌عنوان واکنشی از طرف او ببینید. فقط همین! ریشه ترس‌های‌تان را بررسی کنید. چه باورهایی در مورد خودتان دارید و چرا؟ این باورها از کجا آمده‌اند؟

   از احساسات خود آگاه باشید. وقتی احساسی ناراحت‌کننده را تجربه می‌کنید، از خودتان بپرسید که «اولین بار که این احساس را داشتم، چه اتفاقی در زندگی من افتاده بود؟».

این خبر را به اشتراک بگذارید