• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 29 مهر 1400
کد مطلب : 143475
+
-

سرآشپز جوان این هفته پیشنهادهایی خوشمزه برای شما دارد

طعم دسرهای پاییزی

طعم دسرهای پاییزی

سحر  غفوری

وقتی علاقه‌مند به انجام کاری باشی، سن و سال هیچ معنا و محدودیتی برای تو نخواهد داشت. ممکن است پیر یا جوان باشی و فکر شروع یک کسب‌وکار تازه به ذهنت برسد. مثل آشپز ۱۸ساله این هفته ما که این روزها حسابی سرش با آموزش و سفارش‌های آشپزی شلوغ شده است؛ دختری که در کنار تحصیل در مقطع متوسطه، با هجوم ویرانگر ویروس کرونا به کشورمان در سال۹۸، درصدد فعالیت در حوزه آشپزی برآمد. رها داریوش، ابتدا پخت‌وپز را به صرف گذران اوقات فراغت در زمان تعطیلی مدارس پیش گرفت و پس از مدتی متوجه شد که علاقه زیادی به پخت و دیزاین کیک‌های فانتزی دارد. او پس از آزمون و خطا در خانه، به یاری و تشویق خانواده‌اش راهی کلاس‌های تخصصی آشپزی شد و پس از کسب مهارت در این حوزه، در فضای مجازی به‌صورت جدی کسب‌وکار خانگی و خوشمزه خود را به راه انداخت و طرفداران زیادی جذب کرد. در این روزهای پاییزی این آشپز جوان ما را با ۳رسپی لذیذ آشنا می‌کند.

کنافه پنیری

«کنافه» به عربی و «کونفی» به ترکی ازجمله کنافه پنیری ترکی فر و ماهیتابه خوشمزه تاریخی است که با وجود ریشه عربی‌اش بیشتر در کشور ترکیه و از زمان امپراتوری عثمانی برای سلاطین و پادشاهان آن دوره تهیه و سرو می‌شد. این دسر سنتی خاورمیانه از خمیر رشته‌مانند نازک تهیه شده و در مراسم مذهبی مثل‌ ماه‌رمضان و سایر ایام سال همراه سرشیر یا بستنی سنتی، تکه‌های موز و یک استکان شیر یا قهوه و چای میل می‌شود. در ایران معمولا کنافه در کافی‌شاپ‌ها سرو می‌شود.

مواد لازم
  کره آب‌شده: ۷۵ گرم
  رشته کادایف: ۱۵۰‌گرم
  پودر پسته یا مغز دلخواه: ۳ قاشق غذاخوری
  زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری
  پنیر موزارلا: به مقدار لازم

طرز تهیه
ابتدا برای شروع، رشته‌ها را با دست به‌خوبی خرد کنید. سپس زعفران و کره را به رشته‌ها اضافه کرده و با دست مخلوط کنید تا جایی که رشته‌ها آغشته به کره شود. در مرحله بعد نیمی از رشته‌ها را کف قالب پهن کرده و با گوشتکوب فشرده کنید تا حجم یک‌دستی گرفته و به کف قالب بچسبند. سپس پنیر موزارلا را همراه با پودر پسته روی لایه اول رشته‌ها قرار داده و به خوبی پخش کنید تا سراسر رشته‌ها را پوشش دهد. سپس باقیمانده رشته را روی مواد میانی بریزید و مجدد فشرده کنید تا موادتان منسجم شود. بعد قالب را روی شعله ملایم قرار داده و بعد از گذشت ۵ الی ۷دقیقه، کنافه را برگردانید تا روی دیگر آن هم بپزد. سپس مقداری شربت (ترکیب آب و شکر) را روی کنافه بریزید و به‌مدت ۲دقیقه روی شعله ملایم قرار دهید. همچنین در انتها برای تزئین می‌توانید از بستنی و یا مغز پسته استفاده کنید تا جلوه زیبایی به دسر خود بدهید.
نکته: رشته کادایف نوعی رشته خوراکی خشک و بسیار نازک است که از ترکیب آرد گندم یا سمولینا و آب تهیه می‌شود. این رشته اغلب برای تهیه دسر محبوب ترکیه‌‌ای باقلوا و کنافه به‌کار می‌رود و شما می‌توانید از اغلب فروشگاه‌ها یا مراکز فروش لوازم قنادی تهیه کنید.

کاکا

کاکا از شیرینی‌جات گیلانی‌هاست و طعم لذیذی دارد. این خوراک معمولا برای عصرانه‌ها و با چای سرو می‌شود. همچنین ظاهر آن شبیه به کلوچه است و با مزه دلنشین خود، اوقات خوشی را برای شما خواهد ساخت.

مواد لازم
  تخم‌مرغ متوسط: ۲عدد
  پوره کدو حلوایی: یک‌پیمانه
  آرد گندم، آرد برنج (هرکدام): ۱/۲ پیمانه
  شکر: ۱/۳ پیمانه
  هل: ۱/۲ قاشق چایخوری
  بکینگ‌پودر: یک قاشق چایخوری
  دارچین: ۱/۲ قاشق چایخوری
  زعفران دم‌کرده: ۱/۲ قاشق چایخوری
  گلاب: ۱/۴ پیمانه
  مغز گردو خردشده: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه
پوره کدو حلوایی: ابتدا کدو حلوایی را پوست کنده و به تکه‌های کوچک خرد و تقسیم کنید. سپس کدوها را داخل قابلمه بچینید و با کمی آب و شکر بپزید. بعد از پخت، اجازه دهید کدوها خنک شوند. سپس با چنگال یا گوشتکوب، کدوها را له کنید تا پوره شود.
کاکا: ابتدا، تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و به‌خوبی هم بزنید. سپس شکر و آرد را به همراه بکینگ‌پودر به تخم‌مرغ اضافه کرده و مخلوط کنید. بعد زعفران دم‌کرده را به همراه گلاب و دارچین به موادتان افزوده و پس از مخلوط‌کردن، هل را نیز به مخلفات آن اضافه کنید. در انتها نیز پوره کدو‌حلوایی را که از قبل آماده کرده‌‌اید به این مواد اضافه کنید. سپس تمام مواد را خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. سپس به‌مدت یک ساعت در یخچال استراحت دهید تا خود را بگیرد. بعد از طی‌شدن زمان استراحت، در تابه مقدار کمی روغن بریزید. پس از داغ‌شدن روغن، مواد کاکا را با قاشق برداشته و مانند کتلت در دست گرد کنید. برای تزئین این خوراک می‌توانید از مغز گردو و عسل استفاده کنید.

آفوگاتو

آفوگاتو با نام دیگر قهوه بستنی نیز شناخته شده است و ترکیبی از قهوه اسپرسو و بستنی دارد که طرفداران بسیار زیادی را به‌خود جذب کرده است. نام این دسر ایتالیایی، به‌معنای غرق‌شدن است و به این اشاره دارد که در این دسر، بستنی میان قهوه غرق شده است.

مواد لازم
  قهوه: ۷ گرم
  بستنی وانیلی: ۲ اسکوپ
  آب: ۳۰ میلی‌لیتر
  سس شکلات: به میزان دلخواه

طرز تهیه
ابتدا داخل لیوان سرو نوشیدنی خود یک یا دو اسکوپ بستنی بریزید. خوب است که بستنی بیش از نیمی از لیوان را اشغال کند. سپس یک شات قهوه را آماده کنید. دقت کنید که هر شات اسپرسو به‌طور معمول از ۷گرم قهوه و ۳۰‌میلی‌لیتر آب تشکیل می‌شود. اما درصورت تمایل می‌توانید از انواع دیگر قهوه مانند ترک یا فوری نیز استفاده کنید. به محض آماده‌شدن، قهوه را از گوشه داخل لیوان بستنی ریخته و به آن اضافه کنید. تلاش کنید قهوه به‌صورت مستقیم روی بستنی ریخته نشود و با زاویه‌ای مایل اطراف آن را در بر بگیرد تا شکل بستنی حفظ شود. در انتها نیز با سس شکلاتی یا کاراملی و تاپینگ مورد علاقه خود، آفوگاتو خود را تزئین کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید