• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
چهار شنبه 28 مهر 1400
کد مطلب : 143464
+
-

آزمون عملی آتش‌نشانی در حال برگزاری است و امسال 16آتش‌نشان زن هم به نیرو‌های این سازمان افزوده خواهند شد

آتش‌نشانان توانمند وارد عمل می‌شوند

آتش‌نشانی
آتش‌نشانان توانمند وارد عمل می‌شوند

    محمد سرابی- خبر‌نگار

آتش‌نشانی از معدود سازمان‌های شهری است که به جای مازاد نیروی انسانی، با کمبود نیرو‌ روبه‌رو‌ست. آزمون‌های ورودی این سازمان که در دو بخش عملی و علمی اجرا می‌شود، آسان نیست و تنها نیرو‌های توانمند می‌توانند در آن موفق شوند تا بعدا در مراحل عملی از توانایی آنها استفاده شود‌.
امسال بخش عملی آزمون‌ها که از داوطلبان گرفته می‌شود، از چند روز پیش آغاز شده ‌و از هر 10نفر یک نفر در آن پذیرفته می‌شود. در این بخش توانایی جسمی افراد مورد آزمایش قرار می‌گیرد. افرادی که بهترین امتیاز را کسب کنند پس از طی مراحل اداری، وارد سازمان آتش‌‌نشانی شهرداری تهران می‌شوند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهری تهران در گفت‌وگو با همشهری ‌می‌گوید: «‌با توجه به افزایش ایستگاه‌ها در سطح شهر و همینطور رسیدن سال‌هایی که تعدادی از نیرو‌های قبلی بازنشسته می‌شوند، باید مراحل جذب نیرو را هر سال انجام دهیم. نیرو‌هایی که امسال وارد می‌شوند نیاز آتش‌نشانی به نیروی انسانی را تکمیل نمی‌کند و قصد داریم در 5سال آینده بتوانیم هر سال 200نفر را جذب کنیم. این منوط به موافقت شورای شهر تهران و مجموعه مدیریت شهری است.» مهدی داوری می‌افزاید: «آزمون‌های سالانه معمولا زودتر برگزار می‌شود اما شرایط کرونا باعث چند‌ماه تأخیر در اجرای آنها شده است.»
اما برخی ‌سازمان‌های اداری آنقدر با نیرو‌ی انسانی مازاد روبه‌رو هستند که قادر به استفاده بهینه از نیرو‌های خود نمی‌شوند. برخی از مدیران شهرداری این مشکل را بار‌ها بیان کرده‌اند. داوری در این‌باره می‌گوید: «در سال‌های اخیر آتش‌نشانی هیچ‌گاه با تراکم نیرو روبه‌رو نبوده است تا نتواند از آنها استفاده کند یا نتواند به آنها آموزش دهد. ایستگاه‌ها و نوع تیم‌های عملیاتی کاملا تعریف شده هستند؛ زیاد و کم‌بودن می‌تواند به ساختار این تیم‌ها لطمه بزند.»
امسال آتش‌نشان‌های خانم هم در آزمون عملی شرکت کردند. داوری در این رابطه می‌گوید: «آزمون عملی خانم‌ها به پایان رسیده است. تا آخر پاییز می‌توانیم مراحل اداری جذب نیرو را برای آنها انجام دهیم و آموزش‌هایی که لازم است هم تا پایان سال به اتمام برسد تا وارد کادر عملیاتی شوند.» در مراسم روز آتش‌نشان که چندی قبل باحضور شهردار و در مرکز آموزش صالح‌آباد جاده بهشت‌زهرا برگزار شد، آتش‌نشانان نکاتی درباره اختلاف بیمه کارکنان این سازمان بیان کردند که باعث تفاوت‌هایی در میان نیرو‌های آن، حتی تیم‌های یک ایستگاه می‌شود. به‌گفته داوری، براساس قانون نمی‌توان 10سال سنوات ارفاقی به آتش‌نشانانی که بیمه شهرداری دارند، ارائه کرد، اما آتش‌نشانانی که بیمه تأمین اجتماعی دارند می‌توانند از 10سال سنوات ارفاقی استفاده کنند. حدود هزارنفر از کارمندان آتش‌نشانی بیمه تأمین اجتماعی هستند. عملا یک‌پنجم نیروهای عملیاتی سازمان مشکل 10سال سنوات ارفاقی ندارند اما بقیه به‌دلیل اینکه بیمه‌شان شهرداری است، نمی‌توانند از این 10سال استفاده کنند و فقط شامل 5سال سنوات ارفاقی می‌شوند.
امسال آزمون عملی آتش‌نشانی با کمک کارشناسان تربیت بدنی آکادمی ملی المپیک برگزار می‌شود و در آن توانایی بدنی متقاضی برای اجرای ماموریت‌ها ارزیابی می‌شود. در نهایت در آن 116نفر جذب می‌شوند که 16نفر آنها زن هستند. انعطاف‌پذیری بدنی، قدرت، بارفیکس، حرکات ترکیبی و دو، قسمتی از مراحل تعیین‌شده در آزمون عملی هستند.

ایستگاه‌ها و نردبان‌های جدید
در 4سال گذشته 11ایستگاه آتش‌نشانی آماده بهره‌برداری شد و حجم زیادی از دستگاه‌های مورد نیاز مانند 21نردبان بلندمرتبه به ناوگان آتش‌نشانی اضافه شد. یک بخش از تجهیزات نیز لوازم حفاظت فردی برای آتش‌نشانان بود. مثلا تعداد زیادی لباس برای آتش‌نشانان خریداری شد که قسمتی از آنها مخصوص مقابله با آتش است. ‌هزار دستگاه تنفسی هم برای آتش‌نشانان خریداری شد تا در هنگام عملیات‌ها استفاده کنند. مانند جذب نیرو، خرید تجهیزات همچنان ادامه دارد. اخیراً پمپ‌های‌ فشار قوی به بهره‌برداری رسیده که روی خودروهای سبک نصب می‌شود. در خودروهای سبک حجم آب کم است، اما این پمپ‌ها کمک خوبی برای اطفای حریق است و قدرت فوق‌العاده‌ای دارد در نتیجه می‌تواند در معابر تنگ و باریک هم حرکت کند. در کارگاه‌های آموزشی نیز شرایطی شبیه‌سازی‌ می‌شود تا آتش‌نشانان بتوانند در شرایط خاص شهری هم به‌کار خود ادامه دهند. پروژه ساخت یک برج 16طبقه آموزشی نیز درحال اجرا‌ست که تا فصل زمستان به پایان می‌رسد و در آن آتش‌نشان‌ها برای اجرای عملیات در ساختمان‌های بلند‌مرتبه آموزش می‌بینند.

مکث
5هزار نیرو و 133ایستگاه
نیروی آتش‌نشانی5300 نفراست که 5هزار نفر در ایستگاه‌ها و ۳۰۰نفر برای پشتیبانی از آنها خدمت می‌‌کنند. تعداد ایستگاه‌های پایتخت تاکنون به 133مرکز رسیده ‌و بخش بزرگی از شهر را زیر پوشش خود دارد. از نظر ارزیابی عملکرد این سازمان می‌‌توان گفت، مهم‌ترین شاخص زمان پاسخگویی به حوادث است که براساس استانداردهای جهانی میانگین آن ۶دقیقه است که ۲دقیقه برای پاسخ به تماس و مدیریت منابع و ۴دقیقه هم طی مسیر صرف می‌شود و آتش‌نشانی تهران خوشبختانه در این نقطه قرار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید