• پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • الْخَمِيس 15 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 19
سه شنبه 27 مهر 1400
کد مطلب : 143345
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jRrRz
+
-

ادامه پروژه قطار ملی در کارخانه واگن‌سازی‌ تهران

حمل‌ونقل
ادامه پروژه قطار ملی در کارخانه واگن‌سازی‌ تهران

ساخت قطار ملی پروژه بزرگی بود که در سال‌های گذشته در نتیجه همکاری میان شهرداری، معاونت علمی ریاست‌جمهوری و کارخانه واگن‌سازی تهران به اجرا درآمد. اگرچه تا‌کنون قطار ساخته شده وارد شبکه مترو نشده است اما این پروژه با تولید قطاری که 85درصد آن در داخل ساخته شده است، می‌تواند زمینه‌ساز تولید قطار و دیگر تجهیزات مورد نیاز مترو در داخل کشور باشد.
به گزارش همشهری، در شرایطی که صحن جلسه اخیر شورای شهر شاهد گفت‌وگو‌هایی درباره نیازی‌های ضروری حمل‌ونقل عمومی در تهران بود، 4تن از مشاوران وزیر کشور به نمایندگی از این وزارتخانه، ضمن حضور در محل کارخانه واگن‌سازی‌ تهران، در جریان توانمندی‌ها و قابلیت‌های این صنعت در مجموعه مدیریت شهری پایتخت قرار گرفتند. مرحله عمرانی ساخت مترو و بیشتر تجهیزات ثابت نصب‌شده در ایستگاه‌ها و تونل‌ها در داخل کشور تولید می‌شود اما صنعت ساخت واگن‌ مترو به شکلی که در کشورهای توسعه‌یافته مشاهده می‌شود در ایران وجود ندارد. تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر واردات واگن مترو را مشکل کرد و به همین دلیل شهرداری تصمیم گرفت پروژه ساخت قطار ملی را اجرا کند. کمتر از یک‌سال پیش اعلام شد که یک رام قطار ساخته شده و در مرحله آزمایش‌ قرار دارد. برخی اقدامات فنی همچنان در حال انجام است تا این قطار به بهره‌برداری برسد و بتوان با اتکا به دانش به‌دست آمده قطار‌های بیشتری برای کلانشهر‌های ایران تولید کرد. در بازدید نمایندگان وزارت کشور از کارخانه واگن‌سازی‌، پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو با 85درصد داخلی‌سازی از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت. بحث و تبادل نظر پیرامون مواد54 و 58 قانون برنامه ششم توسعه کشور که بر استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور متمرکز بوده و رسیدن به سطح 85درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل‌ونقل ریلی شهری و بین شهری را الزامی کرده است، بخش دیگری از مباحثات انجام‌شده در جلسه پس از بازدید مشاوران وزیر کشور بود. در این نشست مقرر شد در این زمینه جلسات تکمیلی برگزار و موضوع با جدیت دنبال شود تا نتیجه برای گرفتن تصمیمات لازم به وزارت کشور برسد. طبق ماده58 این قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری از محل منابع پیش‌بینی‌شده در بودجه سنواتی اقدام و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی، تامین 2هزار دستگاه واگن و تجهیزات مربوطه را مدنظر قرار دهد. در این نشست علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو) و مجتبی گلشنی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی‌ تهران حضور داشتند. به‌ نظر می‌آید وزارت کشور به‌عنوان بخشی از ساختار دولت که بیشترین ارتباط را با شهرداری‌ها و امور مرتبط با آنها پیدا می‌کند، قصد دارد در تولید قطار ملی مشارکت داشته باشد.
در ‌ماه اخیر بحث‌های گوناگونی درباره زیرساخت‌های ترافیکی شهر تهران مطرح شده بود که همه از فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی و مترو حکایت داشت. با تشکیل کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها، پایتخت نیاز بیشتری به اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید