• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14332
+
-

تنفس کنار آبشار

یکی از بهترین گزینه‌های گردشگری در این روزهای اردیبهشتی، رفتن به آبشار تهران است

تنفس کنار آبشار

مهدی واعظی:

اردیبهشت جان می‌دهد برای گردشگری؛ به این شرط که یک جای خوب و دیدنی برای گشت‌و‌گذار وجود داشته باشد. آنهایی که دوست دارند در این‌ ماه دوست‌داشتنی به دل طبیعت بزنند، حتما لازم نیست بار و بندیل جمع کنند و راهی نقاط دور شوند؛ می‌توان با یک کوله سبک هم به یک تفرجگاه شهری رفت که کاملا حال‌وهوای طبیعت‌گردی را به شما منتقل کند. خب پیشنهاد ما در این خصوص، رفتن به آبشار تهران است. شهروندانی که یک هفته کار و تلاش را سپری کرده‌اند و در روزهای پایانی هفته به‌دنبال جای نزدیکی برای آسایش و دل‌سپردن به طبیعت بکر هستند، می‌توانند مهمان آبشار تهران شوند. عصرهای دل‌انگیز، وزش باد و گستره دید وسیع، نویدی‌است برای آنهایی که دوست دارند سکوت را با زمزمه آب جاری در هم بیامیزند. آبشار تهران یا آبشار مصنوعی البرز خیلی دور نیست؛ کافی‌است بزرگراه شهید همت را تا انتها به سمت غرب بروید تا به کوهپایه‌های البرز برسید. آبشار تهران یکی از تکه‌های بزرگ پازل گردشگری منطقه22 محسوب می‌شود و همیشه میزبان مناسبی برای همشهری‌های خود بوده است.

هم پیاده‌روی، هم دوچرخه‌سواری

چند سالی می‌شود که آبشار تهران به اماکن تفریحی و گردشگری پایتخت اضافه شده و تابه‌حال شهروندان زیادی مهمان آن شده‌اند. این مکان تفریحی و گردشگری با هدف هویت‌بخشی به دامنه البرز، جلوگیری از تصرف زمین‌های اطراف توسط افراد حقیقی و حقوقی، احیا و بازسازی محیط طبیعی کوهستان، افزایش سرانه فضای سبز، احیای گیاهان بومی و مسیرهای آبی و ایجاد ارتباط میان انسان و طبیعت، با استفاده از مصالح طبیعی و همگون با محیط اطراف ساخته شده است. مجموعه آبشار تهران طوری طراحی شده که شما هم امکان پیاده‌روی در آن را دارید و هم امکان دوچرخه‌سواری. در این مجموعه از عنصر سنگ بسیار استفاده شده و سازه‌های سنگی در جای‌جای مسیرهای عبوری با نظم خاصی کنار هم به چشم می‌خورند. سنگ‌ها با ابعاد و اشکال مختلفی در کنار برکه‌ها، آبشارها و مسیرها ردیف شده‌اند و بیشتر حس حضور در یک طبیعت واقعی را به شما القا می‌کنند.

پیاده‌روی آرام در ارتفاعات

از آنجا که ما قصد یک پیاده‌روی آرام برای بهره‌مندی از ارتفاعات البرز را داریم، می‌توانیم از شیب ملایم 2مسیر اصلی به سمت بالا حرکت کنیم. راه‌ها به ‌گونه‌ای ساخته شده که این صعود برای همه افراد، لذت‌بخش باشد و منجر به خستگی مفرط نشود. آرامش برکه نخستین چیزی‌است که آن را تجربه خواهید کرد؛ تجربه‌ای که به‌راحتی فراموش‌اش نمی‌کنید. کنار برکه، آلاچیق زیبایی قرار دارد که همه را برای لحظه‌ای آسودن به سوی خود دعوت می‌کند. این یکی از 33آلاچیقی‌است که در طول مسیر خواهید دید. جوان‌ترها یادشان باشد که باید تا آخر بروند؛ پس اتراق اصلی را برای نقطه اوج بگذارید.

چوب‌ها و سنگ‌ها و  طبیعت‌ زیبا

آب جاری و فضای سبز که وجود دارد، سنگ هم که همه‌جا دیده می‌شود و برای طراحی آلاچیق‌ها و مبلمان شهری هم از چوب روسی استفاده شده؛ همه اینها در کنار هم زیبایی بصری خاصی را برای مهمانان آبشار تهران ایجاد می‌کنند. آبشار تهران برای شهرنشین‌هایی که فرصتی برای دل‌زدن به دامان طبیعت ندارند یک موهبت به‌ شمار می‌رود. برکه اول را ترک کنید و نگاهتان را به بالا بدوزید تا برکه‌های بعدی همچون ایستگاه‌های نشانگر سلامتی، فتح شوند. قرارمان آن بالاست تا نگاهی متفاوت به پایتخت داشته باشیم. کمی بالاتر، صدای نخستین آبشار که از کنار یکی از آلاچیق‌ها به سمت پایین جاری‌است، شنیده می‌شود و این موقعیت، فرصت مناسبی برای گرفتن عکس‌های یادگاری‌است؛ همچنین نوشیدن کمی آب و البته چاق‌کردن نفس تا ادامه راه را هم با انرژی طی کنیم.

هم درختان بومی، هم غیربومی

فضای سبز آبشار تهران هم منحصربه‌فرد است. اینجا انواع و اقسام گل‌ها، گیاهان و درختان را می‌توانید ببینید. در حقیقت ترکیب متنوعی از فضای سبز در این تفرجگاه وجود دارد که می‌تواند برای آنهایی هم که به گل‌وگیاه علاقه ندارند جالب باشد. مثلا دیدن نیلوفر آبی کنار برکه‌ها واقعا شگفت‌انگیز است. اما اینجا تنها درختان ایرانی و بومی حضور ندارند. سماق آمریکایی، سیدالاشجار، بلوط و موگو درختانی‌اند که سایه‌سارشان را به پیاده‌راه بخشیده‌اند. برکه‌های بالاتر نشانه‌های بیشتری از گونه‌های گیاهی آشنا دارند؛ درختان آلبالو، گیلاس و گردو را می‌توانید اینجا ببینید. توت، ازگیل، صنوبر و سپیدار هم در ادامه به فهرست درختان افزوده می‌شوند. جذاب‌ترین بخش از پوشش گیاهی این مرکز گردشگری در 2بخش خلاصه می‌شود؛ باغ گیاهان دارویی و باغ گل که برای مخاطبان ویژه و کنجکاو، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. باغ گل به وسعت 2هکتار در این فصل از سال فضایی رؤیایی به مجموعه بخشیده است.

آبشار 10متری در غرب پایتخت

اما داستان ورود آب به این مرکز گردشگری هم جای تأمل دارد. آبی که از جنگل‌های لتمال وارد آبشار تهران می‌شده، ناخالصی‌های زیادی به همراه داشته و به‌ دلیل وجود آهک در آن، امکان زندگی ماهیان و گیاهان را سلب می‌کرده است؛ به همین دلیل این آب قبل از ورود به آبشار اصلی، تصفیه می‌شود تا ناخالصی‌های آن از بین برود. آب که از نقطه بالایی جاری می‌شود، طی مسیر، آبشارهایی مصنوعی ایجاد می‌کند که تماشایشان روح را جلا می‌دهد. ارتفاع بلندترین آبشار که در بخش بالایی قرار دارد، به 10متر می‌رسد. آب به سوی پایین جاری می‌شود و 8 برکه کوچک و بزرگ را سرشار می‌سازد. برکه‌های پایینی از این بالا کوچک‌تر به‌ نظر می‌رسند. اندازه برکه‌ها با بالارفتن ارتفاع، تناسب دارد و به‌تدریج بزرگ‌تر می‌شود. حالا باید کنار آبشار بزرگ بایستید تا خنکای نسیمی که از میان آن گذشته است را حس کنید.

استراحت در آلاچیق تقسیم‌آب

در نقطه پایانی مسیر، آلاچیقی بزرگ قرار دارد به نام آلاچیق «تقسیم‌آب». این آلاچیق برکه‌ای کوچک هم دارد و دورتادور آن نیمکت‌هایی قرار گرفته که می‌تواند جایی باشد برای رفع خستگی صعود شما. از روی این نیمکت‌های چوبی می‌توانید مناظر را ببینید و پس از طی این راه، استراحتی داشته باشید. اگر از همین‌جا به سمت راست تفرجگاه نگاهی بیندازید دیواری سنگی را مشاهده می‌کنید که 3برج بر فراز آن قرار دارد؛ در کنار آن هم برج حلزونی واقع شده که به‌دلیل لانه‌کردن کبوترها، برج کبوترها هم خوانده می‌شود. برای بازدید از این مکان باید پله‌های سنگی حلزونی‌شکل را بالا بروید که برای خودش لطفی جداگانه دارد. این بالا احساس سبکی خاصی به شما دست می‌دهد.



دانستنی‌ها

چطور برویم آبشار تهران؟

شهروندان تهرانی برای دسترسی به آبشار تهران می‌توانند از بزرگراه‌های منتهی به بزرگراه شهید همت استفاده کنند. اگر بزرگراه شهید همت را به سمت غرب تا انتها بروید، بعد از خروجی شهرک شهید باقری باید به تابلوهای هدایتگر مسیر توجه کنید. این تابلوهای مسیریاب تا پارکینگ‌های متعدد آبشار تهران راهنمایتان خواهند بود.

راحت بالا بروید

آبشار تهران به وسعت 200هکتار شامل باغ‌راه‌هایی در دل کوهستان است که با استفاده از مصالح طبیعی سنگ و چوب ساخته شده است. طراحی شیب پیاده‌راه‌های آن به‌ گونه‌ای صورت گرفته که حتی کودکان و سالمندان نیز تا بالاترین ارتفاع می‌توانند به کوه‌پیمایی بپردازند و از طبیعت لذت ببرند.

همخوانی با طبیعت

این آبشار با الهام از باغ‌های سنتی ایرانی به ‌صورت طبقه‌طبقه ساخته شده و هر طبقه شامل فضای سبز، آلاچیق و برکه‌ای متفاوت با طبقه دیگر است. در ساخت این آبشار از مصالحی استفاده شده است که با طبیعت همخوانی دارند. آبشار مصنوعی به ارتفاع 10متر نیز در بالاترین ارتفاع مجموعه قرار دارد.

برکه‌هایی پر از آب

جریان آب از بالا به پایین در برکه‌هایی سنگی متوقف می‌شود و سپس به راه خود ادامه می‌دهد. این برکه‌ها با مساحت 7500مترمربع، فضایی آرام و دلنشین را برای شهروندان فراهم می‌سازند. ماهی‌ها، گل‌های نیلوفر آبی و مرغابی‌ها جلوه‌ای خاص به برکه‌ها می‌دهند.

گل از همه رنگ

باغ گل این مجموعه در کنار باغ گیاهان دارویی و گلخانه سرپوشیده به مساحت 5هزار مترمربع فضای آبشار را سبزتر کرده است. در این گلخانه نگهداری و نمایش گیاهان منطقه گرم و خشک، مرطوب و حاره‌ای صورت می‌گیرد؛ همچنین در این مکان کلاس‌های آموزشی گیاه‌شناسی هم برگزار می‌شود.

جایی برای ورزش و تفریح

آنهایی که به دوچرخه‌سواری در دل طبیعت علاقه‌مندند می‌توانند از پیست ویژه این ورزش استفاده کنند. پیاده‌راه‌های جذاب این مجموعه نیز مسیر مناسبی برای این ورزش مفرح پدید آورده است. همچنین مسیر ویژه‌ای برای کالسکه‌سواری در نظر گرفته شده تا تفریح شهروندان از این باب هم کامل شود.


با مراکز گردشگری شمال‌غرب پایتخت آشنا شوید

از دریاچه تاپارک جنگلی

در سال‌های اخیر منطقه شمال‌غرب تهران به یکی از مراکز مهم در صنعت گردشگری پایتخت تبدیل شده است. ساخت دریاچه شهدای خلیج‌فارس، آبشار تهران، بوستان جوانمردان و... دلیلی بر این مدعاست. در این بخش با 3مرکز گردشگری معروف آن آشنا می‌شویم.

 دریاچه شهدای خلیج‌فارس

این دریاچه که بیشتر با نام چیتگر شهرت دارد به وسعت 250هکتار ساخته شده که 130هکتار آن به فضای آبی اختصاص یافته است. دریاچه چیتگر درست در ضلع شمالی پارک جنگلی چیتگر واقع شده و بیشتر آب آن هم از محل رودخانه کن تأمین می‌شود. دریاچه شهدای خلیج‌فارس به دلیل قرار‌گرفتن در مسیر بادهای غربی ـ شرقی تهران، علاوه بر بالابردن رطوبت در سطح شهر، می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگر داشته باشد و از سوی دیگر تهدید سیلاب‌های فصلی را کاهش دهد. جزایر تفریحی، جزایر حیات‌وحش، اسکله قایقرانی، پارک و ورزش‌های آبی، اسکله تفریحی و امکانات اقامتی از جمله ویژگی‌های خاص این مجموعه بزرگ است که تاکنون ساخته شده یا در حال تکمیل هستند.

 بوستان جوانمردان

بوستان جوانمردان دارای مسیرهای کالسکه‌رو و دوچرخه‌رو است. این بوستان در فصل مشترک همکاری‌های دو منطقه تهران به سرانجام رسید تا روددره کن از این پس با همین نام خوانده شود. دریاچه، زمین‌های بازی، آمفی‌تئاتر روباز، زمین‌های تنیس، پیست سوارکاری و ساختمان اقوام، برخی از شاخصه‌های این روددره زیبا را شکل می‌دهد. قرار است در ساختمان اقوام این مجموعه سرسبز، تولیدات و غذاهای مرسوم اقوام ایرانی در فضایی به وسعت 1500مترمربع به صورت نمایشگاهی عرضه شود.

 پارک‌های جنگلی لتمال کن و چیتگر

پارک جنگلی لتمان کن با مساحت 100هکتار در ارتفاعات منطقه22 و در شمال بزرگراه شهید همت واقع شده است.این پارک جنگلی در طرح تفصیلی تهران جزو کمربند سبز شهر و طرح گلگشت تهران محسوب می‌شود. این مجموعه سرسبز دارای پوشش گیاهی متنوعی‌است که شامل درختان زبان‌گنجشک، بربیس، ارغوان و کاج می‌شود. شهروندانی که طالب پیاده‌روی و کوه‌پیمایی‌های سبک در این منطقه هستند می‌توانند آخر هفته‌شان را در این مکان بگذرانند. پارک جنگلی چیتگر هم یکی دیگر از مکان‌های تفریحی شمال غرب تهران به شمار می‌رود. این پارک بزرگ با فضای دلنشین خود در تمام ایام سال پذیرای شهروندان است. اما پیست دوچرخه‌سواری 5کیلومتری این مجموعه را به هیچ‌وجه نمی‌توان نادیده گرفت. این پیست با فرازونشیب‌های خاص و طول استاندارد، لحظه‌هایی هیجان‌انگیز را برای همه گروه‌های سنی فراهم می‌سازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید